۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 5454
کد خبر: 85627622
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عراقچی: مذاکرات «مسقط» به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه از توقف روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه خبر داد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ سید عباس عراقچی که به مسقط سفر کرده است، امروز (دوشنبه ۲۳مهرماه) در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق این کشور گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی کرده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع پیگیری می‌شد که به روند مسقط معروف است و به صورت غیر مستقیم بین ایران و آمریکا تماس‌هایی از طریق عمان برقرار گردید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن زمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا روند این گفت‌وگوها چگونه باشد.

عراقچی در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا در جریان سفر به عمان پیامی برای آمریکایی‌ها ارسال شده یا خیر بیان کرد: در جریان این سفر ما در این رابطه تماسی نداشته‌ایم و پیامی به کشورهای دیگر داده نشده است اما در همه مشورت ها و رایزنی هایی که در منطقه و کشورهای دیگر داشتیم مواضع جمهوری اسلامی ایران را با قوت بیان کردیم و خواستیم که این مواضع به اطلاع همه طرف‌ها برسد.

وی ادامه داد: هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه باید بدانند که موضع ایران چیست. موضع ما کاملا روشن است و بارها تکرار کرده ایم که ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم؛ اگرچه برای آن کاملا آمادگی داریم اما فکر می‌کنیم که دیپلماسی باید کار کند و جلوی این اتفاق را بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: روابط ایران و عمان مبتنی بر دوستی، احترام متقابل و همکاری مشترک در بسیاری از موضوعات بوده که دو کشور دوست را به هم نزدیک می‌کند.

عراقچی با اشاره به این مساله که عمان نقش مهمی در حل و فصل بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارد خاطرنشان کرد: منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است و ممکن است در آستانه درگیری‌های گسترده قرار بگیرد و دیپلماسی تنها راه پیشگیری از بحران‌های بزرگ و پرهیز از تشدید تنش‌ و جنگ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha