ربیعی: گاهی توسعه با فلسفه قدرت متعارض می‌شود 

تهران- ایرنا- دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: توسعه گاهی با فلسفه قدرت متعارض می‌شود و فلسفه وجودی خیلی‌ها را از بین می‌برد؛ به همین دلیل ذهنیت توسعه شکل نمی‌گیرد و چنین می‌شود که با استراتژی بقا کشور را اداره می‌کنند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، علی ربیعی در نشست رونمایی از کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» با بیان اینکه مساله توسعه به مسله نخبگی و روشنفکری تبدیل شده است، گفت: باید به ذهنیت توسعه گرا بیش از هر چیز ارجحیت داد. همچنین ذهنیت توسعه‌گرا به چند دلیل تعارض‌آمیز بیان می‌شود به همین جهت است که به درستی شکل نمی‌گیرد؛ توسعه گاهی با فلسفه قدرت متعارض می‌شود و فلسفه وجودی خیلی‌ها را از بین می‌برد؛ به همین دلیل ذهنیت توسعه شکل نمی‌گیرد و چنین می‌شود که با استراتژی بقا کشور را اداره می‌کنند، که این‌ها زیر مجموعه رشد قرار می‌گیرند در حالی که حتی از الزامات رشد هم به حساب نمی‌آید.

وی همچنین کاربرد گسترده مفهوم پیشرفت در اسناد بالا دستی اشاره کرد و افزود: حتی مفهوم پیشرفت هم در معنای مدرن خودش نسبتی با توسعه پیدا می‌کند.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور روابط خارجی، آشتی و سهم گرفتن از اقتصاد جهانی برای مردم، ورود در اقتصاد جهانی برای ایجاد تولید در مقیاس منطقه‌ای حداقل را از الزامات توسعه برشمرد. او همچنین به رشد طبقات اجتماعی جدید از جمله طبقه متوسط صنعتی و متوسط فرهنگی و حس منزلت جویی در آنها اشاره کرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

درآمد سرانه چین ۳ برابر، ترکیه ۶ برابر و کره جنوبی ۱۲ برابر ماست

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه باید جنبشی که حول گفتن و نوشتن از توسعه شکل گرفته را به فال نیک گرفت، گفت: اگر چه ما در ورود به مباحث برنامه ریزی توسعه ای پیش دستیم اما نام این کتاب به درستی به عنوان تراژدی رشد و توسعه در ایران نامگذاری شده است، چرا باید در نظر بگیریم چه هزینه ای کردیم و چه دستاوردهایی داشتیم با نگاه به این دستاوردها بی راه نیست که نام مسیری را که طی شده است تراژدی نامگذاری کنیم.

جامعه جز با هم اندیشی، هم گرایی و انباشت بین نسلی نمی تواند راه درستی در مسیر توسعه را طی کند

حجت الله میرزایی خاطرنشان کرد: گرچه ما به نسبت ۸۰ سال گذشته در زیست بهتری در حال زندگی هستیم اما در مقایسه خودمان با دیگران، جا ماندگی از توسعه را حس می‌کنیم. سال ۱۹۷۹ درآمد سرانه ما و ترکیه و کره جنوبی و چین یکسان بود و امروز بعد گذشت ۵۰ سال چین ۳ برابر، ترکیه ۶ برابر و کره جنوبی ۱۲ برابر ماست؛ و این در حالی‌ است که اگر با شاخص‌های توسعه را بسنجیم وضعیت از این هم بدتر است. مسیر توسعه از هم‌اندیشی، هم‌گرایی و انباشت بین‌نسلی عبور می کند.

میرزایی همچنین توضیح داد: ما در نیم قرن اخیر راه یادگیری از دیگران و خودمان را بسته‌ایم؛ با مفاهیمی مثل سکولار بودن، غیر خودی و غربی بودن راه یادگیری از دیگران را بستیم. در یادگیری از خودمان حتی از یادگیری از دیگران هم بدتر عمل کردیم، زیرا که بعد هر ۸ سال با اصطلاحِ: کنار زدن بانیان وضع موجود،‌ که گویی انقلابی رخ داده راه این این قسم از یادگیری را نیز بستیم.

وی با بیان اینکه اقتصاددانان نهادی به یادگیری به عنوان انباشت دانایی پرداخته اند گفت: انباشت دانایی با نوآوری شکل می گیرد یا با هم انباشتگی دانش جمعی روبه رشد و یادگیری از دیگران، واقعیت این است ما در نیم قرن گذشته راه یادگیری هم از خودمان و هم از دیگران را مسدود کرده ایم. جامعه جز با هم اندیشی، هم گرایی و انباشت بین نسلی نمی تواند راه درستی در مسیر توسعه را طی کند.

تبعات نادیده گرفتن زنان آسیب به همه جامعه است

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی، ضمن قدردانی از مولف کتاب به دلیل پرداختن به مسائل زنان و نقش آنها در دستیابی به توسعه به برش هایی از این کتاب اشاره کرد و گفت: همانطور که نویسنده به درستی در کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» اشاره کرده متاسفانه در ایران در ۱۰۰سال گذشته توسعه همواره در غیاب مردم طراحی و اجرا شده در حالی که مشارکت مردم امکان میسر شدن این روند را فراهم می‌کند.

یکی از دلایل توسعه نیافتگی مقاومت در برابر تغییر رویکرد به مشارکت زنان است، تبعات این مشکل نه تنها به زنان بلکه به تمام جامعه آسیب خواهد شد

اطهره نژادی اظهار کرد: اگر یکی از اهداف توسعه رسیدن به عدالت باشد، این مهم زمانی محقق می‌شود که دولت و حاکمیت به مشارکت همه مردم و نه فقط بخشی از مردان اهتمام ورزد.

او همچنین با اشاره به بخش های دیگری از کتاب گفت: همانطور که در این کتاب هم به درستی بیان شده یکی از دلایل توسعه نیافتگی مقاومت در برابر تغییر رویکرد به مشارکت زنان است، تبعات این مشکل نه تنها به زنان بلکه به تمام جامعه آسیب خواهد شد. این به معنای ایستادگی از سویی و تاب‌آوری از سویی دیگر است. بدیهی است پویایی تلاش برای دستیابی به زندگی حتما تغییر را رقم خواهد زد، چه بخواهیم چه نخواهیم.

وی با تاکید بر اینکه در این کتاب به درستی به مبحث مشارکت اقتصادی زنان و شکاف جنسیتی پرداخته شده خاطر نشان کرد:‌ درگزارش مجمع جهانی اقتصاد، در مورد شکاف جنسیتی در سال جاری میلادی اوضاع مشارکت اقتصادی زنان به عنوان یکی از شاخص‌ها توسعه بسیار اسف‌بار است، ما رتبه ۱۴۳ را در بین ۱۴۶ کشور داریم. او همچنین تاکید کرد که در قانون کشور منعی برای حضور زنان در انتخابات، انتصابات سیاسی و.. وجود ندارد با این حال ما در این بخش موفق نبوده‌ایم.

نظام حکمرانی با مفهوم توسعه عکس یادگاری می گیرد

تحلیلگر حوزه سیاست‌گذاری‌های عمومی نیز با اشاره به این که منابعی در کشور هستند که کمتر معرض توجه‌اند عنوان کرد: «نوروز» به عنوان یک مراسم باستانی؛ «ذخیره دانایی» و تبدیل نشدن آن به دانش سیاسی و همچنین «روح صلح جویی و مسالمت آمیز و هم‌زیستی صلح طلب ایرانی» که همواره مطرح بوده، سه منبعی به شمار می‌روند که به وجود و بهره برداری از آن‌ها توجه‌های لازم و کافی صورت نگرفته است.

ما به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال نیازمندیم که استفاده از آن سرمایه گذاری‌ها هم نیازمند کمک توسعه‌ورزان است

روزبه کردونی افزود:‌ تا وقتی توسعه به دغدغه عمومی مردم بدل نشود و نظام حاکمیتی جای گرفتن عکس یادگاری با توسعه، آن را به وسیله‌ای برای حل مشکلات بدل نسازد، ما نخواهیم توانست مفهوم توسعه و کارکرد آن را در زندگی شخصی‌مان ببینیم.

رئیس سازمان بورس ایران، توضیح داد: سال ۱۴۰۴، سال چشم انداز است؛ قرار بود که کشور اول منطقه باشیم،‌ به این معنا که باید از عربستان و ترکیه جلوتر بودیم،‌ این در حالی که به لحاظ ارزش اسمی کشور چهارم منطقه هستیم و امارات از ما جلو تر است،‌ به لحاظ شاخص برابری قدرت خرید(ppp) نیز کشور سوم هستیم.

حجت‌الله صیدی همچنین اظهار کرد: ما برای ماقی ماندن در این وضعیت به سالی ۶.۵٪ رشد متوسط نیاز داریم،‌ و این رشد از طریق سرمایه گذاری میسر می‌شود؛ ما متاسفانه نرخ تشکیل سرمایه‌مان منفی بوده است. ما به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال نیازمندیم که استفاده از آن سرمایه گذاری‌ها هم نیازمند کمک توسعه‌ورزان است.

ربیعی: گاهی توسعه با فلسفه قدرت متعارض می‌شود 

جامعه ایران درگیر تفکر مقطعی و کوتاه مدت است

نویسنده کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» نیز به روند تولید و نشر این اثر و همچنین مفاهیم انباشت زایی و انباشت زدایی اشاره کرد و توضیحاتی ارائه داد.

محمدرضا کارچی با بیان اینکه نظام حاکمیتی با ساختن رقیب و دیگری برای خودش بدل به مانعی برای توسعه خودش شده است توضیح داد: سلب مرجعیت از نخبگان و رزومه‌سازی‌های جعلی یکی از زیر مجوعه‌های این موانع است.

او همچنین تشکیل سازمان تحقیق و توسعه را از مهم‌ترین الزامات مسیر توسعه معرفی کرد. کارچی به تلقی مردم از انباشت زدایی به جای انباشت زایی سرمایه و اثرات آن در کوتاه و مدت و بلند مدت نیز توضیحاتی ارائه داد تصریح کرد: ما در جامعه کوتاه مدت زندگی‌ می‌کنیم و افق بلند در این نگاه نداریم.

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم در رابطه با مسائل حوزه توسعه در کشور و موانع پیش‌روی آن اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به با توجه به منابعی که در اختیار داریم به توسعه قابل قبولی دست پیدا کنیم نیاز است سامانه مدیریتی قوی را به کار گیریم تا در منابع را در اختیار مردم قرار دهیم. او همچنین به مشکلات موجود در این مسیر اشاره کرد و نمونه‌هایی در این خصوص ارائه داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha