نقش پر رنگ سازمان‌ها در ارتقای کیفیت و سلامت محصولات غذایی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با اشاره به نقش کلیدی این سازمان در تامین امنیت غذایی کشور، گفت: شناسایی چالش‌های خاص مرتبط با تغییرات اقلیمی و نیازهای روزافزون غذایی و به‌کارگیری نوآوری است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «سیدمجتبی خیام‌نکویی» در یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای معاونین سازمان تات با اشاره به نقش این سازمان به عنوان یکی از نهادهای کلیدی در حوزه تحقیق و توسعه کشاورزی افزود: سازمان تات با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی خود در جهت ارتقای کشاورزی پایدار و تامین امنیت غذایی کشور، نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم توجه به برنامه‌های راهبردی و نوآوری‌ها در همه سطوح تاکید کرد و اظهار داشت: برنامه‌ها و استراتژی‌های متعددی که در سازمان تات و دیگر سازمان‌های مربوطه در حال انجام است، می‌تواند به بهبود وضعیت غذایی و تأمین امنیت غذایی در ایران و دیگر نقاط جهان کمک کند.

وی به چهار مولفه اصلی امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: امروز امنیت غذایی محدود به تامین و تولید غذا نیست. دسترسی آسان به غذا، سلامت غذایی، مصرف بهینه و پایداری از جمله عوامل کلیدی در این زمینه هستند.

خیام‌نکویی با اشاره به سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و برنامه توسعه هفتم افزود: این سند به‌عنوان نقشه‌ راهبردی برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار در کشور عمل می‌کند و دستیابی به این اهداف تنها از طریق افزایش تولیدات بخش کشاورزی و بکارگیری فناوری‌های نوین ممکن است.

وی افزایش تولیدات کشاورزی و رسوخ دانش و فناوری در بخش را مهم ارزیابی کرد و اظهارداشت: ماموریت ما در سازمان تات؛ حفظ منابع پایه، نظارت و پایش، نشر محصولات فناورانه، پژوهش و فناوری، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره‌برداران است و این ماموریت‌ها به ما کمک می‌کنند تا به سمت یک کشاورزی پایدار و پاسخگو حرکت کنیم.

رئیس سازمان تات، ایران را با تنوع زیستی و منابع طبیعی فراوان، کشوری ثروتمند معرفی کرد و گفت: ایران از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم را در خود جای داده است و این ظرفیت بالای طبیعی می‌تواند به بهبود امنیت غذایی و تامین نیازهای غذایی مردم کمک شایانی کند.

وی افزود: سازمان تات می‌تواند به عنوان یک نهاد پیشرو در تأمین امنیت غذایی کشور، با شناسایی چالش‌ها و به‌کارگیری نوآوری‌ها در حوزه کشاورزی و آموزش، گام‌هایی مؤثر در جهت بهبود شرایط غذایی در کشور طی کند.

خیام‌نکویی به نقش پررنگ موسسات تحقیقاتی سازمان تات در همکاری با سازمان‌هایی همچون حفظ نباتات و دامپزشکی اشاره کرد و اظهارداشت: این همکاری‌ها موجب می‌شود تا محصولات غذایی در ایران از لحاظ کیفیت و سلامت به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شود.

وی همچنین با اشاره به این که غذا به یک سلاح در شرایط بحرانی تبدیل شده، تصریح کرد: تامین غذا برای مردم نه تنها یک نیاز حیاتی، بلکه یکی از اصول بنیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تامین غذای سالم و کافی برای مردم به عنوان یکی از ملاحظات اصلی جهانی گفت: صلاحیت و نوآوری در سیستم‌های غذایی از جمله عوامل کلیدی برای مقابله با چالش‌های امنیت غذایی به شمار می‌آید.

وی افزود: روز جهانی غذا فرصتی است تا همگان به یاد داشته باشند که همه ما مسئولیت داریم تا در راستای پایان دادن به گرسنگی و سوءتغذیه تلاش کنیم و از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم. سازمان تات نیز با در دست داشتن ابزارهای علمی و تحقیقاتی، می‌تواند سهم بسزایی در تحقق این هدف داشته باشد.

خیام‌نکویی خاطرنشان کرد: این رویداد با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد مسایل تغذیه و جلب حمایت جهانی برای افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند، از سال ۱۹۸۱ به طور رسمی آغاز شده است. در این روز، نهادها و سازمان‌های مختلف به برگزاری برنامه‌ها و کمپین‌های آموزشی می‌پردازند تا اهمیت تغذیه سالم و حقوق غذایی در سطح جهانی را به مخاطبان خود منتقل کنند.

گرامیداشت روز جهانی غذا همزمان با نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با محوریت نقش زنان در توسعه اجتماعی - فرهنگی، توسعه اقتصادی و توسعه کشاورزی و محیط‌ زیست، در سازمان تات برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha