تحلیلگر صهیونیست: در برابر پهپادهای حزب‌الله عاجز هستیم/ سامانه لیزری هم ناکارآمد است

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران صهیونیست با اشاره به ضربه مهلک پهپادی حزب الله به مقر نظامیان رژیم صهیونیستی در جنوب «حیفا»، به ناتوانی تل آویو در مقابله با این پهپادها اذعان کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، رژیم صهیونیستی روز یکشنبه سیلی محکمی از حزب الله خورد، یک پهپاد از نوع «صیاد ۱۰۷» به پایگاه نظامی تیپ ویژه گولانی در شهرک «بنیامینا» در جنوب شهر حیفا اصابت کرد و نظامیان این رژیم را که مشغول خوردن شام بودند، هدف قرار داد که بر اثر این حمله، چهار نظامی کشته و هفتاد نفر دیگر هم زخمی و به بیمارستانهای حیفا منتقل شدند.

«رون بن یشای» تحلیلگر امور نظامی صهیونیست در این باره گفت: حزب الله تعداد زیادی از این پهپادها را در اختیار دارد و آنها را در داخل لبنان تولید می کند.

وی به سردرگمی صهیونیست‌ها اشاره و اضافه کرد: این پهپاد توانست از همه سیستم های راداری اسرائیل و جنگنده هایی که آن را تعقیب کردند، بگریزد و به هدف اصابت کند.

رون بن یشای تاکید کرد: رادارهای اسرائیلی پهپاد را گم و جنگنده ها و بالگردهایی که آن را تعقیب کردند، در انجام ماموریت ناتوان ماندند. این عملیات یعنی هدف قرار دادن پایگاه نظامی برای حزب الله بسیار موفقیت آمیز بود و این موضوعی است که منابع امنیتی اسرائیل به آن اذعان دارند.

وی اذعان کرد: ارتش اسرائیل و صنایع هوایی آن تاکنون در یافتن راهکاری برای حل این مشکل ناتوان بوده اند و تنها پس از ورود لیزر و فعال کردن آن از زمین و نیز از سوی جنگنده ها می تواند با این خطر مقابله کند.

این تحلیلگر ادامه داد: بدون شک این پهپاد به هدف حساسی اصابت و آسیب جدی وارد کرد، نه اینکه این حمله از نوع متفاوتی بوده، بلکه به این سبب که حزب الله موفق به رخنه به رادار اسرائیل و پدافند زمینی و هوایی ارتش اسرائیل شد و سپس با موشکباران، منطقه الجلیل را مختل و آنگاه پهپاد را ارسال کرد .

به گفته رون بن یشای، این حمله نشان داد که پهپاد حزب الله توان تغییر ارتفاع را دارد و همه این شرایط، شناسایی و مقابله با آن را بسیار دشوار کرد.

وی افزود: این پهپاد به ناگاه از زمین یا دریا به هوا بلند می شود و در ارتفاع پایین پرواز می کند تا از دید جنگنده ها و بالگردها بگریزد و توان پیمودن صدکیلومتر را دارد.

این تحلیلگر گفت: حزب الله تجربه قوی و طولانی در استفاده از پهپادها طی سال اخیر به دست آورده؛ موضوعی که آسیب های زیادی به اسرائیل زده است، اما خطرناک تر این است که با پهپاد بسیاری از نظامیان ارتش اسرائیل را هدف قرار داده و رادارها و سامانه های پدافندی ما فقط نیمی از آنها را ساقط کرده اند.

رون بن یشای اضافه کرد: پهپادهای هوشمند حزب الله توان رخنه به پدافند اسرائیل و نیز مختل کردن سیستم «جی پی اس» را دارد. برای سومین سال متوالی، نه روسیه و نه اوکراین نتوانسته اند راهکاری برای مشکل پهپادها بیابند.

وی در ادامه به تحرکات ارتش و صنایع نظامی رژیم صهیونیستی برای یافتن راهکاری برای این مشکل سخت از هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ و ناموفق بودن در این زمینه اشاره کرد.

این تحلیلگر امور نظامی صهیونیست افزود: سامانه پدافندی لیزری برای دفع خطر پهپادها بکار گرفته می شود، اما این سامانه صدرصدی نیست. سامانه جدید از نیمه دوم ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد. لیزر مشکل را حل نمی کند، زیرا حزب الله از پهپادهایی استفاده می کند که از زمان حرکت تا زمان اصابت به هدف مدام تغییر مسیر می دهد که از همه سامانه های دفاعی از جمله لیزری نیز عبور خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha