ایجاد ۵۰ هکتار باغ پسته در دستور کار جهاد کشاورزی کرمانشاه است

کرمانشاه - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اعلام اینکه توسعه باغات پسته به عنوان یکی از اولویت‌های جدی بخش کشاورزی استان دنبال می‌شود، گفت: امسال برای ایجاد ۵۰ هکتار باغ پسته در استان کرمانشاه برنامه‌ریزی شده است.

رحمان فیض‌قربانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح باغات پسته استان کرمانشاه را ۲۶۲ هکتار اعلام کرد و افزود: ۱۱۸ هکتار از باغات پسته استان بارور و مابقی نهال است و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در اکثر شهرستان‌های استان کرمانشاه باغ پسته وجود دارد اضافه کرد: توسعه باغات پسته در استان کرمانشاه به دلیل پایین بودن نیاز آبی باغات پسته به عنوان یکی از کشت‌های با نیاز آبی کم در اولویت استان قرار دارد.

فیض‌قربانی تاکید کرد: ارزش افزوده و درآمدزایی بالای این محصول می‌تواند در صادرات این محصول به خارج از کشور به ویژه عراق برای کشاورزان این منطقه درآمد خوبی به همراه داشته باشد.

ایجاد ۵۰ هکتار باغ پسته در دستور کار جهاد کشاورزی کرمانشاه است

وی با اشاره به مستعد بودن استان کرمانشاه و شرایط مناسب آن برای کشت و توسعه باغات پسته افزود: در کنار توسعه باغات کار پیوند زدن باغات پسته‌ای که سال گذشته در استان کشت شده را هم انجام خواهیم داد به طوری که امسال در سطح ۲۰ هکتار انجام خواهد شد.

پیش‌بینی تولید ۱۷۷ تن پسته از باغات استان کرمانشاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ارقام پسته کشت شده در استان را شامل انواع «اکبری»، «کله قوچی» و «احمد آقایی» عنوان کرد و افزود: این ارقام پسته کشت شده در باغات استان که بیشترین سطح آن در شهرستان گیلانغرب قرار دارد جزو ارقام با بازارپسندی بالا است.

وی متوسط عملکرد باغات پسته استان را ۱.۵ تن در هکتار عنوان کرد و یادآور شد: برآورد می‌شود امسال ۱۷۷ تن پسته از باغات استان برداشت شود.

به گفته فیض‌قربانی، برداشت پسته از باغات استان کرمانشاه هم‌اکنون در حال انجام است و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، سه میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که ۶۰۰ هزار هکتار آن باغات پسته است که از این میزان سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول پسته عاید می شود، در حال حاضر یک میلیارد دلار از درآمد سالانه ارزی سه میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، مربوط به محصول پسته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha