ایران جزو پنج کشور تولیدکننده واکسن پاپیلوما/ویروسی که فرزندآوری را تهدید می‌کند

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص ویروس شناسی بالینی گفت: ایران در زمره  پنج کشور دنیا در زمینه تولید واکسن پاپیلوما قرار گرفته است و واکسن دو ظرفیتی آن اکنون در کشور موجود است.

به گزارش ایرنا، ویروس پاپیلوما یا اچ پی وی (HPV) یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به انواع سرطان است؛ متخصصان عفونی معتقدند بی‌توجهی به آن می‌تواند سلامت جسم و روان آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که این ویروس در زنان می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

تاکنون ۱۷۰ نوع ویروس اچ پی وی (HPV) در جهان شناسایی شده است که ۱۵ نوع آن سرطان‌زا هستند و دو مورد از آنها یعنی نوع 16 و 18 پرخطرترین نوع ویروس محسوب می‌شوند.

تماس‌های پوستی یکی از مهم‌ترین علل شیوع این ویروس به شمار می رود و اگرچه مبتلایان اغلب بدون علامت هستند. اما نکته جالب توجه این است که ۷۰ درصد موارد جدید شناسایی شده طی یکسال و ۹۰ درصد موارد شناسایی شده طی دو سال، به طور کامل درمان می‌شوند. البته این موارد ابتلا به انواعی به جز نوع ۱۶ و ۱۸ است که اغلب مواقع منجر به بروز سرطان می‌شود.

شانس ابتلا در افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند یا فعالیت جنسی خود را از سنین پایین آغاز می‌کنند بیشتر از سایر افراد است؛ چهارمین سرطان شایع در بین زنان سرطان دهانه رحم است که ویروس HPV نقش مهمی در بروز آن دارد، البته این بیماری در کشورهای در حال توسعه، جایگاه دوم را در اختیار دارد.

در این رابطه دکتر سید محمد جزایری استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص ویروس شناسی بالینی در گفت‌وگویی درباره واکسن پاپیلوما اظهار داشت: اکنون ایران بعد از آمریکا، انگلستان، چین و هند در زمره کشورهای تولیدکننده این واکسن قرار دارد و واکسن دوظرفیتی مقابله با این ویروس در کشور موجود است.

وی ادامه داد: واکسن های ۴ ظرفیتی تولید داخل نیز پس از تایید توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تا چند ماه آینده در دسترس عموم خواهد بود.

پاپیلوما تهدیدکننده جوانی جمعیت در ایران

پزشک و متخصص ویروس شناسی بالینی با بیان اینکه مردم باید در مورد ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) بدانند، به بیان برخی نکات درباره این نوع ویروس پرداخت و اظهار داشت: بیماری پاپیلوما از نظر ظاهری و بالینی فقط با زگیل در بدن ( خصوصا زگیل های تناسلی) شناخته می شود و عامل شایع ترین عفونت های آمیزشی در جهان در دهه گذشته و حال بوده و هست.

جزایری تاکید کرد: این ویروس از جنبه تهدید بر فرزندآوری و جوانی جمعیت تقریباً در راس نسبت به سایر عوامل قرار دارد که دلیل آن ایجاد تغییرات سلولی در دهانه رحم خانم‌های بیمار و نیاز به پیگیری و درمان است که سبب می شود فرزند آوری در اولویت اول نباشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وجود زگیل‌های تناسلی در یکی و یا هر دو زوجین جوان ظهور سبب ایجاد بدگمانی و سوءظن و سایر مشکلات خانوادگی و روحی در زوج‌ها می‌گردد به نحوی که فرزند آوری در اولویت قرار نمی گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ویروس پاپیلوما در ایجاد ناباروری در زوجین نقش دارد، گفت: زنان پاپیلوما مثبت ۶ برابر پاپیلوما منفی احتمال پایین تری برای بارداری دارند.

جزایری ادامه داد: در یک مطالعه انجام شده در بین خانم‌های نابارور در کشورمان، در لیست ۹ عامل عفونی دخیل در این بیماران، ویروس پاپیلوما در صدر این لیست به عنوان شایعترین عامل احتمالی ناباروری گزارش شده است.

این متخصص ویروس شناسی اظهار داشت: از بین مطالعات صورت گرفته در ایران در مردان مراجعه کننده به کلینیک‌های ناباروری، بین ۱۱ درصد تا ۴۰ درصد از مردان نابارور از نظر حضور ویروس پاپیلوما در مایع منی مثبت بوده‌اند و این در حالیست که در این دسته از مطالعات که به صورت مورد شاهدی انجام یافته، مردانی که از نظر باروری طبیعی بوده اند، این ویروس در آنها مشاهده نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha