معرفی شهید احمد یوسفی با کتاب «پاییز آمد»+ فیلم

تهران- ایرنا- قرار است هفته آینده کتاب «پاییز آمد» درباره زندگی شهید دوران دفاع مقدس «احمد یوسفی» با تقریظ رهبر معظم انقلاب در زنجان رونمایی شود اما یوسفی که بود و چه کرد؟.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، شهید احمد یوسفی یکم اردیبهشت سال ۱۳۳۵ در شهرستان زنجان دیده به جهان گشود. سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد و سپس به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. وی در فعالیت های دوران انقلاب در زنجان،‌ نقش مهمی داشت و بزرگترین راهپیمایی زنجان با هدایت و برنامه ریزی وی انجام شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت یکسال به طور افتخاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشت. یوسفی از شهدای شاخص شهر زنجان و یکی از افرادی بود که سنگ بنای سپاه ناحیه زنجان را نهاد و عضو شورای سپاه بود.

معرفی شهید احمد یوسفی با کتاب «پاییز آمد»+ فیلم
شهید «احمد یوسفی»

نمی‌توانم پاسخگو فرزندان شهدا باشم

فخرالسادات موسوی همسر شهید یوسفی اظهار داشت: همسرم بعد از ازدواج رسما به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان مسئول مهندسی رزمی سپاه زنجان در جبهه و در امر تبلیغات جنگ در پشت جبهه فعالیت داشت.

وی افزود: احمد نمی‌خواست شرمنده فرزندان شهدا شود. او قبل از شهادتش گفت «کاش من هم شهید شوم، فردا که جنگ تمام شود نمی توانم پاسخگوی فرزندان شهدا باشم که بگویند پدر ما، هم دوره او بود.»

موسوی ادامه داد: همسرم پس از به انجام رساندن ماموریتی در منطقه فاو یک هفته به مرخصی آمد و برای زیارت امام رضا (ع) رهسپار مشهد شدیم، هنگام قرائت زیارتنامه می دیدم که ملتمسانه از آقا شهادت را طلب می کند و زیارتنامه را بیش از حد معمول طول می دهد، خواهش کردم که زیارتنامه را سریع تر تمام کند، در پاسخ گفت « شاید این آخرین باری باشد که به دیدار و زیارت امام رضا (ع) نایل می شوم.»

همسر این شهید دفاع مقدس تصریح کرد: شهادت احمد بسیار سریع اتفاق افتاد. روز پنجشنبه به زنجان آمد، جمعه به همراه پسرم علی به نماز جمعه رفتند. شنبه به جبهه بازگشت. یکشنبه شهید شد و دوشنبه پیکرش را بازگرداندند و در مزار پایین شهر زنجان به خاک سپرده شد.

موسوی درباره خصوصیات بارز اخلاقی شهید یوسفی گفت: همسرم در برابر تضییع حق بیت المال بسیار حساس بود. در مورد ضایع شدن حقی یا واقع شدن ظلمی از کوره در می رفت و عکس العمل تندی نشان می داد.

وی اضافه کرد: او در یک سخنرانی در جمع مسئولان تبلیغات گردان‌های لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) همگان را به جلوگیری از اسراف و تضییع بیت المال توصیه کرد. صداقت و سازگاری بین حرف و عمل، خلاقیت و ایجاد تنوع در روش های تبلیغی، ایجاد زمینه برای مشارکت مردم، توجه به حفظ بیت المال و پیشگیری از کشانده شدن مسائل و اختلافات سیاسی شهری و کشوری به داخل جبهه ها از مهمترین مولفه های مطرح شده احمد در این سخنرانی بود.

آخرین دیدار شهید با همسرش

همسر شهید یوسفی گفت: احمد سِمت‌های زیادی در بسیج و سپاه در زمان جنگ داشت و قرار بود به خط مقدم برود. به او گفتم با دو بچه نمی‌توانم در زنجان بمانم. او برای ما یک خانه سازمانی در اهواز گرفت و گفت « باید به یک مأموریت در بانه بروم، وقتی برگشتم شما به اهواز بروید و من به خط مقدم» اما این رفتن بازگشتی نداشت.

وی افرود: ما همسران شهدا در ثبت خاطرات‌مان از جنگ و زندگی با شهدا مظلوم واقع شده‌ایم و نتوانستیم اتفاقاتی را که برایمان در زندگی مشترک، قبل و بعد شهادت همسرانمان رخ داده، آن‌گونه که باید و شاید انعکاس دهیم. علتش هم یکی تقید به حدود عرفی است و دیگر اینکه مورد سوال و پرسش قرار نگرفته‌ایم.

موسوی بیان کرد: همسرم ششم مهر سال ۱۳۶۵ با سمت فرمانده واحد مهندسی رزمی در ارتفاعات لاری بانه بر اثر اصابت ترکش نیروهای بعثی به کمرش به شهادت رسید. پیکر او را در مزار پایین زادگاهش به خاک سپردند. برادرش رحمان نیز از شهدای استان زنجان است.

معرفی شهید احمد یوسفی با کتاب «پاییز آمد»+ فیلم

کتاب پاییز آمد؛ خاطرات فخرالسادات موسوی همسر سردار شهید احمد یوسفی نوشته گلستان جعفریان است که داستان قصه ای عاشقانه است که به رغم گذشت سال ها هنوز زنده است. در این کتاب به زندگی خصوصی فخرالسادات موسوی و شهید یوسفی، آشنایی و عشق آن‌ها پرداخته می‌شود، اتفاقی که در کتاب‌های مشابه کمتر رخ می‌دهد.

جعفریان نویسنده این کتاب درباره آن گفته است: شهدا را همیشه کلیشه‌ای معرفی کرده‌اند و هروقت حرف از خاطرات زندگی آن‌ها می‌شود توقع می‌رود یک موجود خیالی، دست‌نیافتنی و ازآسمان‌آمده معرفی شود که انگار هیچ‌وقت زندگی عادی و روزمره نداشته است. برای همین تصور جامعه از شهید یک شخص معصوم عاری از هر گناه و اشتباه است درحالی‌که چنین نیست و شهدا هم مثل سایر آدم‌های شهر زندگی عادی داشته و در روزمرگی کاملاً معمولی به سر می‌بردند، شاید خیلی‌هایشان حتی اهل نماز شب یا مستحبات نبودند و در همین کوچه‌وبازار زندگی می‌کردند، آرزوهایی داشته‌و اشخاصی بریده از دنیا و مادیات نبوده‌اند.

وی درباره دلیل نام‌گذاری کتاب هم گفته است: چون آشنایی من با شهید در پاییز صورت گرفت و زمان شهادت ایشان هم مصادف شد با پاییز و ششم مهر هم سالگرد شهادتشان است، نام کتاب را «پاییز آمد» گذاشتیم.

تقریظ رهبری بر کتاب پاییز آمد

کتاب پاییز آمد روایت زندگی موسوی و سردار یوسفی فرمانده واحد مهندسی رزمی سپاه ناحیه زنجان است که در ۲۴۰ صفحه به قلم گلستان جعفریان نوشته و توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است. این کتاب یکی از شش کتابی است که به تازگی در هفته دفاع مقدس به‌ عنوان تازه‌ترین کتب تقریظی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معرفی شده بود.

همزمان با سالگرد سفر رهبر معظّم انقلاب به استان زنجان در روز یکشنبه ۲۹ مهر سال ۱۴۰۳ «شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب پاییز آمد توسط مؤسسه‌ پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی در مصلّای حضرت خاتم‌الانبیاء زنجان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha