۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵
کد خبر: 85628445
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

توقف فعالیت شبانه شرکت‌های تولید پودرماهی در قشم

قشم - ایرنا - مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم گفت: فعالیت شبانه شرکت‌های تولید پودرماهی در شهر سوزا این جزیره با دستور مدیرعامل این سازمان، تا رفع مشکلات مرتبط با نصب سیستم‌های بوگیر و بوسوز، متوقف شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مرتضی صابری روز سه شنبه اظهار کرد: در پی اعتراض برخی از مردم شهر سوزا در خصوص بوی نامطبوع که معتقد هستند حاصل از فعالیت شرکت‌های پودر ماهی است، اقدامات و بررسی‌های کارشناسانه برای رفع این مشکل آغاز شده است.

وی ادامه داد: تاکنون با ارسال چندین اخطاریه، از مدیران شرکت‌های تولید پودرماهی درخواست شد تا نسبت به اصلاح سیستم بوگیر و عدم فعالیت تولید در هنگام شب خودداری کنند.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: شرکت‌های تولید پودرماهی قبل از سال ۱۳۹۰ مجوز فعالیت خود را از سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان دریافت کرده بودند و به دلیل نزدیکی محل این شرکت‌ها به شهر سوزا، همواره فعالیت آنها با اعتراض های مردم این شهر همراه بوده است.

صابری اضافه کرد: اصلاح سیستم‌های بوگیر نقش بسیار مهمی در کاهش بوی نامطبوع در عملکرد این واحدها تا حدود ۹۰ درصد دارد که به شدت پیگیر اجرای آن هستیم.

صابری با اعلام اینکه عملکرد بوگیرها سالیانه توسط محیط زیست بررسی می‌شود، یادآور شد: در این زمینه طی نشستی مشترک با نمایندگان این شرکت ها، مقرر شد گزارش کارشناسی محیط زیست به مبادی ذی ربط منعکس شود و در صورت نیاز به اصلاح، شرکت‌ها ملزم به انجام آن خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه بوی نامطبوع فعالیت شرکت‌های پودر ماهی در بیشتر شب‌های مهر و آبان ماه که با شروع فصل صید همراه است، تشدید می‌شود که با اعتراض به حق مردم همراه است، بیان کرد: البته یکی از مهمترین علت‌های متصاعد شدن بوی بد خشک کردن ماهی، به نوع روش خشک کردن سنتی نیز مربوط می‌شود و در سایر نقاطی هم که کارخانه‌های پودر ماهی وجود ندارند به علت روش قدیمی و غیربهداشتی خشک کردن ماهی مِتو به صورت سنتی، این بو نامطبوع تشدید می شود.

به گزارش ایرنا، فاصله شرکت‌های تولید پودر ماهی تا شهر سوزا حدود ۲ کیلومتر است و به رغم اینکه این میزان فاصله، استاندارد است اما در مواقع همسویی باد به سمت شهر سوزا، متاسفانه بوی نامطبوع آن، باعث مشکلاتی برای مردم شده است.

شهر سوزا یکی از شهرهای ساحلی جنوبی جزیره قشم است که به دلیل داشتن ساحل زیبا، آثار تاریخی و ظرفیت بوم گردی، یکی از مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

این شهر بندری با شهرهای خمیر، بندرعباس، درگهان، قشم و جزایر لارک، هرمز و هنگام مجاورت دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha