۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 5411
کد خبر: 85628511
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

عزل یا پایان خدمت شهردار ارومیه؛ موافقان و مخالفان چه می گویند؟

ارومیه- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه دوشنبه شب با حضور برخی از اعضا، شهردار ارومیه را عزل و بعد از آن، سرپرست را نیز تعیین کردند؛ حال آن که برخی از اعضای شورای شهر، این موضوع را غیرقانونی می دانند که البته این فعل و انفعال در شورای شهر، طرفداران و مخالفانی را نیز در عرصه رسانه ای استان داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوشنبه شب بود که خبری مبنی بر تغییر شهردار ارومیه در رسانه ها منتشر شد که گویا شورای شهر با حضور هفت نفر از ۱۱ عضو شورا جلسه ای برگزار کرده و طی آن حسین مهدی‌زاده را از سمت شهرداری عزل کردند و بعد ازآن نیز جوان کیا به عنوان سرپرست شهرداری ارومیه معرفی کردند.

خبری که انتشار آن در فضای مجازی باعث شوک بر عنوان آن موضوع شد و بسیاری می خواستند چند و چون ماجرا را با گشتن در کانال های مختلف خبری و جست و جو در فضای مجازی متوجه شوند.

برای پیگیری این خبر، صحت و سقم آن و همچنین بررسی ابعاد مختلف آن، به دنبال اعضای شورای شهر و مسوولان بالادستی بودیم تا ببینیم وضعیت مدیریت شهری چه می شود.

سخنگوی شورای شهر: پایان خدمت شهردار درست است، نه عزل

سخنگوی شورای شهر ارومیه در گفت و گو با ایرنا گفت: با توجه به پایان خدمت مهدی زاده شهردار سابق ارومیه، رضا جوان کیا به عنوان سرپرست انتخاب شده است.

توماج وحید افشار افزود: جلسه شورای شهر با حضور ۱۰ نفر تشکیل شده و خدمت مرتضی منافی دیگر عضو شورای شهر نیز به علت فوت بستگان موجه بوده است و تمام مراحل لازم مطابق با قوانین و مقررات مربوطه صورت گرفته است.

وی با اشاره به حضور امضا کنندگان نامه اعتراضی به فرماندار در جلسه شورای شهر بیان کرد: تمامی جوانب این موضوع به دقت بررسی شده و تصمیم نهایی بر اساس آرای اعضای شورا اتخاذ شده است.

وی در پاسخ به سوال ایرنا که چرا جلسه تودیع و معارفه برگزار نشده است، گفت: در حال حاضر صرفا جوان کیا به عنوان سرپرست انتخاب شده و این امر به این علت بوده که پست شهردار ارومیه نباید خالی بماند بنابراین پس از انتخاب شهردار جدید، مراسم تودیع معارفه برگزار خواهد شد.

جلسه عزل شهردار ارومیه رسمیت نداشت

مرتضی منافی عضو شورای شهر ارومیه نیز در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: روز گذشته به دلیل فوت یکی از اقوام، در جلسه شورای شهر حضور نداشتم و به‌ طور کلی با عزل شهردار مخالف هستم.

وی در تشریح دلایل مخالف بودن خود بیان کرد: برگزاری جلسه رسمی شورای شهر باید طبق مقررات و با حضور حداقل ۲ سوم اعضا صورت گیرد اما جلسه روز گذشته تنها با حضور هفت نفر از اعضای شورا برگزار شد که از نظر قانونی مورد بحث است.

منافی یادآور شد: در آغاز جلسه هشت نفر از اعضای شورای شهر حاضر بودند، اما وقتی موضوع عزل شهردار مطرح شد، صادق توکلی مهر جلسه را ترک کرد و با این اقدام، تعداد حاضرین به هفت نفر کاهش یافت.

مواضع دیگر موافقان و مخالفان عزل شهردار و انتصاب سرپرست جدید نیز به همین منوال بود و حرف و سخنان ایشان هم تقریبا همین مطالب را می رساند.

نامه‌ چهار عضو شورای شهر به فرماندار

پس از این کش و قوس، چهار نفر اعضای شورای شهر شامل صادق توکلی مهر، ساسان ابراهیم‌زاده، مرتضی منافی و نقی کریمی طی نامه‌ای به فرمانداری موضع خود را اعلام کردند.

در این نامه عنوان شده است که جلسات شوراها علنی و با حضور ۲سوم اعضای اصلی رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیرعلنی منوط به تصویب ۲سوم اعضای حاضر در جلسه است.

بررسی ابعاد عزل شهردار ارومیه؛ موافقان و مخالفان چه می گویند؟

در ادامه این نامه، امضا کنندگان با بیان اینکه جلسه روز گذشته شورای شهر بدون حضور آنها و بدون رعایت حد نصاب مقرر در قانون مارالبیان تشکیل شده و بر همین اساس به تصریح قانون مورد استناد، جلسه یاد شده رسمیت نداشته و تصمیمات اتخاذ شده از اعتبار قانونی برخوردار نیست.

چهار عضو شورای شهر ارومیه با تاکید بر اینکه قانون گذار موارد خاتمه دوره خدمت شهردار را به موارد چهارگانه مندرج در تبصره چهار ذیل ماده ۸۰ قانون صدرالذکر منحصر ساخته است، گفته اند: خروج موضوعی از نص صریح قانون و مغایر با قوانین و مقررات موضوعه است از همین حیث از فرماندار ارومیه می خواهیم به این موضوع رسیدگی کند.

بررسی ابعاد عزل شهردار ارومیه؛ موافقان و مخالفان چه می گویند؟

طبق اطلاع رسانی رسانه ها، لحظاتی پیش اعضای شورا شهر عزل کننده شهردار ارومیه، با حضور در دفتر شهردار ارومیه، جوان کیا سرپرست جدید شهرداری ارومیه را بر صندلی مدیریت شهر نشانده و این موضوع را از دیدگاه شورای شهر ارومیه رسمی عنوان کردند.

معرفی سرپرست جدید شهرداری ارومیه با حضور هفت نفر از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه صورت گرفت و جوان کیا سرپرست شهرداری است.

قانون چه می گوید؟

طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (مصوب ۱۳۷۵/۳/۱): «ماده ۸۰ (اصلاحی۱۳۹۵/۲/۲۰)- مصوبات کلیه شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض «هیأت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی کشور با قوانین»- که در این قانون به اختصار «هیأت تطبیق مصوبات» نامیده می‌شود- قرار نگیرد، لازم‌الاجرا می باشد و در صورتی که هیأت مذکور آن را مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات‌ شوراها تشخیص دهد، می‌تواند با ذکر مورد و به‌طور مستدل حداکثر ظرف مدت دو هفته از ‌تاریخ ابلاغ مصوبه، اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده و درخواست تجدیدنظر کند.

البته برخی رسانه ها نیز نوشته اند که شورای شهر میتواند حتی به مدت یک ساعت سرپرست تعیین کند ولی شورای تطابق باید نظر بدهد.

با توجه به اینکه هنوز مراجعی نظیر فرمانداری ارومیه در این خصوص واکنشی نداشته اند، باید منتظر ماند و دید که وضعیت مدیریت شهری ارومیه به چه نحوی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha