کتاب پهلوان باشی به مناسبت هفته تربیت بدنی رونمایی شد

تهران-ایرنا- کتاب پهلوان باشی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن شهید ضرغام فدراسیون کشتی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی از کتاب پهلوان باشی (مجموعه روایت ستارگان) امروز (سه‌شنبه) با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمعی از مسئولان ورزش و آموزش و پرورش از جمله دکتر قمرزاده مدیرعامل انتشارات منادی تربیت، محسن شاهرضایی نویسنده کتاب و مدیرعامل بنیاد نخبگان کشور، حجت الاسلام احدی مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان کشتی از جمله محمدابراهیم سیف‌پور، ابراهیم جوادی، منصور برزگر، علی‌اکبر حیدری، بهروز یاری، غلامرضا محمدی، عباس حاج‌کناری، حسن رنگرز، خانواده معظم و معزز شهیدان کشتی‌گیر ابراهیم هادی، مصطفی صدرزاده و اصغر امن‌زاده، جمعی از نویسندگان، تصویرگران و دست اندرکاران چاپ کتاب برگزار شد.

کتاب پهلوان باشی روایتی از ۴۰ چهره ماندگار کشتی ایران، به قلم محسن شاهرضایی با همکاری فدراسیون کشتی و موسسه فرهنگی منادی تربیت وزارت آموزش و پرورش به نگارش درآمده است.

این کتاب نوزدهمین کتاب چاپ شده از سوی فدراسیون کشتی است که در مورد خاطرات و سرگذشت قهرمانان و بزرگان کشتی به نگارش درآمده است.  

علیرضا دبیر در این مراسم اظهار داشت: نباید اینگونه نگاه کرد که چه کسی اصولگرا یا اصلاح طلب است مهم آن است که چه کسی به کشور خدمت می‌کند. چهره‌هایی از جمله مسعود سلطانی‌فر، کیومرث هاشمی و سیدرضا صالحی امیری زحمت زیادی کشیدند و نباید بگذاریم دانشی را که دارند با خودشان ببرند.

وی افزود: من رفاقت زیادی با سیدرضا صالحی امیری دارم و حتی او در زمانی که رئیس کمیته ملی المپیک بود، خدمات زیادی را از لحاظ بودجه به کشتی داشت. او که سابقه مختلفی از جمله مدیر کلی، معاونت شهرداری، وزارت ارشاد، سرپرست وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و حتی وزارت میراث داشته، همیشه منشأ خیر و برکت بود.

دبیر بیان کرد: ما در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ شهید کشتی‌گیر داریم و تاکنون ۱۷ کتاب از زندگی آنان گردآوری و منتشر شده است. همچنین ۵۰ مورد دیگر نیز در دست اقدام است. همزمان نیز چاپ زندگی قهرمان جهان و المپیک را در دستور کار داریم که تا کنون کتاب منصور برزگر روانه بازار شده است.

دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی همچنین با اشاره به رونمایی از کتاب قهرمانان کشتی گفت: این وظیفه ما است که کتاب بزرگان کشتی را بنویسیم و تدوین کتاب ۱۱۷ قهرمان جهان و المپیک را در دستور کار داریم. اکنون نیز اعلام کردم که کتاب امامعلی حبیبی اولین طلایی ایران در المپیک و عبدالله موحد از بزرگان کشتی ایران در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به تدوین تاریخ شفاهی ورزش گفت: این اقدام ماندگار سیدرضا صالحی امیری بود که بسیار ارزشمند است. وی در زمان ریاست کمیته ملی المپیک این کار را انجام داد. وزیر گردشگری یک جمله مهم در خصوص کشتی دارد. از نظر صالحی‌امیری کشتی در کنار یک ورزش میراث ملی کشور ایران است.

دبیر این را هم عنوان کرد: نباید خاطرات قهرمانان ما در گذر زمان از بین بروند. همه فردین را با فیلم‌های وی می‌شناسند اما باید خاطرات این کشتی‌گیر و عبدالحسین فعلی از مربیان قدیم این رشته گردآوری شود. همه خاطرات تختی کشتی نیست ما حتی از شوخی‌های وی نیز می‌توانیم نوشته داشته باشیم.

رئیس فدراسیون کشتی یادآور شد: گزارشی در خصوص چاپ ۱۷ عنوان کتاب خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد که معظم‌له تاکید کردند این اقدامات باید بیشتر شود.

در ادامه این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تجلیل از قهرمانان کشتی ایران از کتاب پهلوان‌باشی رونمایی کرد.

صالحی‌امیری: هنر دبیر بود که همه را دور هم جمع کرد

سیدرضا صالحی امیری نیز در این مراسم با تمجید از بزرگان کشتی ایران گفت: این هنر بزرگ علیرضا دبیر بود که توانسته با این اقدام ارزشمند همه قهرمان جهان و المپیک را در کنار خود جمع کند.

وی با اشاره به اینکه من امروز فضایی را که دیدم گویی در کاخ نیاوران هستم، افزود: آن چیزی که دبیر در ورزش خلق کرد در تاریخ ایران ماندگار است. نماد توسعه و سازندگی است و برای مدیران ورزش و ایران زمین باید درس آموز باشد.

صالحی‌امیری تصریح کرد: من در هیاهوی کارهای اجرایی دولت هستم، اما غرور را در ورزش دوباره دیدم چرا که درک روشن دبیر  ۵۰ سال آینده را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: آنچه در بعد مدیریت قابل تقسیم‌بندی است، مدیران نزدیک بین و مدیران دور اندیش و به نوعی مدیران امروز و فردا باید معرفی کرد. اما از هر چیزی بگذریم از کشتی نمی‌توان گذشت و البته بارها گفته‌ام کشتی فراتر از یک تشک و یک رقابت است بلکه هویت ایرانیان بحساب می‌آید.

وی افزود: خلاصه کردن کشتی به مدال یعنی تصویر یک قهرمان ایران در یک دوره کوتاه برای جامعه است. اما کشتی به هویت توجه می‌کند و با سکوی پهلوانی اوج می‌گیرد.

مدال جسم و ماده اما قهرمان روح است 

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: ناچاریم برای جوامع امروز الگوسازی و اسطوره معرفی کنیم چگونه نسل ما از تختی به نام اسطوره یاد می‌کند، نیاز داریم تصویر قهرمان کشورمان را گردآوری کنیم؛ البته برای ثبت تاریخ شفاهی یک مدل روایتگری در تاریخ ایران شکل گرفته است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه کشتی ریشه دارد و مصنوعی نیست، تصریح کرد: زیبایی کشتی به ریشه آن است و اگر این درخت سر سبز باشد به طور قطع به آن افتخار می‌کنیم.

وی افزود: قهرمانان ما نماد ملی سرزمین‌مان محسوب می‌شوند و قضاوت ما در رابطه فضیلت و معرفت آنان است چرا که قهرمانان منظر فضیلت در جامعه هستند. البته هرگاه از ریشه‌ها دور شویم دچار کج‌روی خواهیم شد.

وی در خصوص اینکه اگر کشتی را  نداشتیم وضعمان‌ در المپیک چگونه بود، گفت: کشتی روح ورزش ما است فراتر از جسم. توکیو، پاریس و از مونترال گرفته اگر این تاریخ زنده است یعنی کشتی برای ما غرورآفرین بود و تفاوت خاصی با سایر رشته‌ها دارند. ورزشکاران سایر رشته‌ها زمانی که از دنیای قهرمانی دور می‌شوند کمتر به چشم می‌آیند اما قهرمان در کشتی آغاز حیات معنوی خود را پیدا خواهند کرد و به الگوی جامعه تبدیل می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha