۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85628788
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خدمات آزمایشگاه جهاد دانشگاهی به ۱۶ هزار شهروند قزوینی

قزوین - ایرنا - مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی قزوین از خدمات آزمایشگاهی این مرکز به ۱۶ هزار و ۹۹۶ شهروند استان طی ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

مرتضی سیاهکلی مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنوع فعالیت‌ها از ارتقای سلامت مردم گرفته تا درمان ناباروری، سرطان و حرکت در مرزهای دانش در رابطه با سلول‌های بنیادی و شبیه‌سازی، سبب شده تا حوزه پزشکی و بهداشت جهاد دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی توسط ۱۷۰ عضو هیات علمی، بیش از ۵۰۰ پژوهشگر و متخصص در سراسر کشور (در ۲۲ واحد استانی، ۲ پژوهشگاه، ۱۱ پژوهشکده و در قالب بیش از ۹۰ گروه پژوهشی و مرکز خدمات تخصصی) انجام می‌شود.

سیاهکلی مرادی با بیان اینکه ناباروری یکی از معضلاتی است که خانواده‌ها با آن درگیر هستند، ادامه داد: خانواده‌ها ناچار برای تشخیص نوع ناباروری و درمان باید به مراکز درمانی مراجعه کنند که یکی از آن‌ها مراکز جهاددانشگاهی است.

این مسوول اضافه کرد: در همین مدت، یک هزار و ۷۵۷ متقاضی به واحد «تله مدیسین درمان ناباروری» یا درمان از راه دور جهاد دانشگاهی قزوین مراجعه کردند که از این تعداد ۳۰۴ نفر با تشکیل پرونده ناباروری و تعداد ۲۰۴ نفر از طریق IUI تحت درمان قرار گرفتند.

سیاهکلی مرادی در خصوص ذخیره‌سازی بانک خون بندناف رویان بیان کرد: رویان یک مرکز تحقیقات علمی زیرمجموعه جهاددانشگاهی است که برای درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی راه اندازی شده که در سال ۱۳۷۰ توسط دکتر سعید آشتیانی و گروهی از محققان تأسیس شد.

به گفته وی، خون بندناف غنی از سلول‌های بنیادی خونساز است که در موقع تولد به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود، اما ذخیره آن در بانک خون بندناف می‌تواند برای درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری لاعلاج و صعب‌العلاج استفاده شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی قزوین خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۰۳ قرارداد بانک خون بندناف در مرکز درمان جهاددانشگاهی قزوین صورت گرفته که این خون در حال حاضر برای درمان بیماری‌های با منشاء خونی از قبیل انواع سرطان‌های خون، تالاسمی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی کاربرد دارد.

سیاهکلی مرادی اظهار کرد: درمان و تحقیقات در زمینه کاربرد بند ناف در بیماری‌های با منشاء عصبی مانند فلج مغزی و اوتیسم، پارکینسون و سایر بیماری‌ها مانند دیابت نوع یک و ۲ و آرتروز قابل انجام است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قزوین یادآور شد: دسترسی بهتر به پزشکان مجرب برای مشاوره، بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و نواحی محروم و کاهش هزینه مراقبت‌های پزشکی ازجمله اهداف مرکز تحقیقات و درمانی جهاد دانشگاهی قزوین است.

این مسوول همچنین اضافه کرد: ایجاد خدمات مراقبت پزشکی در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع، کاهش نقل‌ و انتقال بیماران به مراکز درمانی مانند تهران و کاهش اتلاف وقت با کاهش رفت‌ و آمدها از مزایایی است که مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین برای همشهریان و حتی شهروندان استان‌های هم‌جوار فراهم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha