زنان روستایی و عشایری نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارند

تهران - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی نقش زنان روستایی و عشایری را در تامین امنیت غذایی موثر دانست و گفت: بر اساس قوانین بالادستی موظف به حمایت زنان روستایی و عشایری و بالفعل کردن ظرفیت‌ های موجود در این جامعه خلاق هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، غلامرضا نوری قزلجه در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین ملی گرامی‌داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی در جهان افزود: امنیت غذایی با چهار رکن فراهم‌ آوری، دسترسی، سلامت و پایداری در تمام جوامع به شدت تعقیب می‌شود و کشور ما از این مهم مستثنی نیست.

وزیر جهاد کشاورزی به تعیین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در تجارت بین‌المللی کشورهایی هستند که با تحریم‌ های ظالمانه در حوزه غذا و دارو سلامت جوامع را تحت تاثیر قرار می‌دهند که بر خلاف موازین بین‌المللی است.

وی با بیان این که در مسیر تامین امنیت غذایی چالش‌های زیادی وجود دارد، تصریح کرد: تغییرات اقلیمی، فرسودگی منابع تولید، ناامنی‌های منطقه‌ای و ضایعات و دورریزهای غذایی از چالش‌های موجود در این بخش است که باید مورد توجه قرار بگیرد بنابراین نقش زنان روستایی و عشایری در این بخش موثر است.

نوری قزلجه گفت: به عنوان یک روستازاده، شاهد تلاش مادر و پدرم در کنار یکدیگر برای تولیدات کشاورزی بوده‌ام.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی در دنیا بی‌نظیر است، افزود: حدود ۱۱ میلیون زن روستایی و عشایری در کنار مردان در حوزه کشت و دامداری فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه نقش زنان در تولیدات کشاورزی قابل چشم پوشی نیست، اظهار داشت: همچنین جامعه عشایری با جمعیت ۱.۴ درصدی ۲۵ درصد گوشت کشور را تولید و تامین می‌کنند.

نوری قزلجه با اشاره به پرداخت تسهیلات خرد به زنان روستایی و عشایری افزود: اکنون چهار هزار و ۴۰۰ صندوق خرد در کشور وجود دارد که باید افزایش پیدا کند، البته تشکل‌های زنان روستایی و عشایری هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

گفتنی است، در این مراسم از صندوق زن تسهیلگر و صندوق خرد زنان روستایی و عشایری با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha