قاچاق افسار گسیخته چوب در جنگل‌های مازندران

ساری- ایرنا- کمبودهای چند بُعدی در منابع طبیعی شهرهای مختلف مازندران زمینه ای برای سوء استفاده سوداگران دراین خطه از شمال کشور شد تا جایی که قطع درختان هیرکانی ماه های قبل در محدوده ۲ تُن بود که به یکباره با افزایشی چند برابری، سوداگران تنها در ساری ۱۰ تن از درختان را سر بریدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قطع درختان جنگلهای مازندران به یک سریال ادامه داری تبدیل شد که نه تنها توقفی در این فرایند ایجاد نمی شود بلکه با جهشی چند برابری تجاوز سوداگران چوب در این خطه از شمال ادامه دارد.

این سوداگران چوب روش های مختلفی را برای قاچاق چوب درختان استفاده می کنند تا جایی که چوب درختان قطع شده در شرق مازندران را به محدوده غرب مازندران منتقل می کنند تا رد پای از خود بر جای نگذارند.

کمبود محیط بان، فقر زیرساختی و تجهیزاتی به همراه مجازات های سطحی سبب شد چشم طمع سوداگران چوب در مازندران محدودیتی نداشته باشد.

صاحبنظران پیش تر دلایل مختلفی را برای رونق قاچاق چوب در این خطه از شمال برشمردند که مهمترین عامل آن گسترش جاده سازی ها در عمق جنگلهای هیرکانی است.

گسترش این جاده سازی ها سبب شد که خودروی قاچاقچیان چوب در بالا ترین منطقه جنگلهای هیرکانی تردد و از کمبود نیروی محیط بان استفاده و به سوداگری چوب درختان هیرکانی ادامه می دهند

از طرف دیگر آسفالتی کردن این جاده ها سبب شد که سوداگران با سرعتی مضاعف بعد از قطع درختان از محل جرم گریخته و به سختی قابل شناسایی باشند.

دوستداران محیط زیست جنگل نشینان را بهترین محافظ این میراث چند میلیون ساله می دانند و بر این باورند این افراد باید همکاری بیشتری نسبت به شناسایی و دستگیری این افراد داشته باشند.

از طرف دیگر فقر قانونی محکم و چکشی بر علیه این سوداگران سبب شد که یک قاچاقچی چوب بعد از ۶۰ بار تخلف در یک شهرستان دوباره دست به قطع و قاچاق چوب بزنند.

قدمت جنگل های هیرکانی به طور دقیق مشخص نیست، اما بر اساس آخرین نظرات کارشناسان قدمت جنگل‌های هیرکانی بیش از ۴۰ میلیون سال برآورد شده و بازمانده دوره سوم زمین شناسی هستند. از همین جهت به فسیل‌های زنده شهرت دارند و در حوزه باستان شناسی و گیاه شناسی یک موزه طبیعی به شمار می روند.

در دنیایی که تاکنون هزاران گونه گیاهی و جانوری منقرض شده اند، مجموعه ای کهن با قدمتی این چنینی نه تنها یادگاری با ارزش از دل تاریخ است، بلکه منبع عظیمی از گونه های منحصر به فرد زنده است که باید حفظ شود.

قاچاق افسار گسیخته چوب در جنگل‌های مازندران

اما اهمیت جنگل های هیرکانی تنها از بعد قدمت آن نیست، چرا که این جنگل‌ها علاوه بر تامین اکسیژن، در ذخیره مقادیر بسیار زیاد آب، حفاظت از بافت خاک و جلوگیری از جاری شدن سیل نقش بسیار مهمی دارند.

همچنین از بعد توسعه گردشگری و ایجاد درآمد برای ساکنین نواحی شمالی کشور نیز جنگل های هیرکانی بسیار موثر بوده اند. به طوری که نوار شمالی کشور از محبوب ترین سایت‌های گردشگری ایران به شمار می رود و ورود گردشگر به این خطه موجب درآمد پایدار از راه گردشگری برای اهالی سرزمین های شمالی کشورمان شده است.

سوداگران چوب نقره داغ شوند

در این پیوند رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل، بابلسر و فریدونکنار در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قاچاق چوب های جنگلی دیگر مختص به شهر خاصی نیست و این سوداگران در همه مناطق با چشم طمع به چوب های درختان هیرکانی نظر دارند.

حسین پور حسین گفت: اگر خواستار قطع این تجاوزها به درختان هیرکانی هستیم باید قانون های بسیار بازدارنده برای این قاچاقچیان اعمال شود.

وی اظهار کرد: برای برخی از سوداگران چوب های جنگلی ده ها پرونده تشکیل شد اما دوباره این افراد دست به قطع درختان و قاچاق چوب می زنند.

وی با بیان این مطلب که اعمال مجازات های سنگین برای مبارزه با این افراد اثر بخش است، اظهار کرد: به عنوان نمونه قانوی باید اعمال شود که خودروی قاچاق چیان چوب برای همیشه به نفع دولت مصادره شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل، بابلسر و فریدونکنار با اشاره به این مطلب که برای هر هزار هکتار جنگل یک محیط بان نیاز است، گفت: در حال حاضر برای هر سه هزار هکتار یک محیط بان در منابع طبیعی بابل فعالیت می کنند.

قاچاق افسار گسیخته چوب در جنگل‌های مازندران

وی گفت: ناوگان حمل و نقل و پشتیبانی منابع طبیعی باید به مراتب خیلی بیشتر از شرایط فعلی ارتقا یابد تا حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی بیشتر شود.

این مقام مسوول با بیان این نکته که با وجود همه این کاستی ها همکاران ما در منابع طبیعی از جان مایه می گذارند، اظهار کرد: تقاضای ما از همه شهروندان آن است تا تخلفات را با تلفن گویای ۱۵۰۴۱۳۹ به همکاران ما اطلاع دهند.

قاچاق ۱۰ تنی

سرهنگ عبدالله حسن زاده فرمانده انتظامی شهرستان ساری اظهار کرد: در راستای مبارزه با قاچاق محصولات و فرآورده‌های جنگلی، ماموران پاسگاه رودپی در مسیر حوزه استحفاظی به دو خودروی کامیون و نسیان حامل چوب مشکوک شدند.

وی افزود: ماموران خودروی مورد نظر را متوقف و در بازرسی از آنها ۱۰ تن چوب که توسط راننده خودرو به صورت غیر مجاز از جنگل‌های شهرستان ساری برداشت شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساری ادامه داد: رانندگان خودروها پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و محصولات قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان ساری تحویل داده شد.

سرهنگ حسن زاده در پایان با اشاره به این که قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملی بوده و تبعات زیست محیطی زیادی را در پی دارد، از شهروندان خواست که در صورت مشاهده فعالیت غیرقانونی قاچاقچیان چوب و محصولات حاصل از آن مراتب را سریعا به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

قاچاق افسار گسیخته چوب در جنگل‌های مازندران

جنگل های هیرکانی در زبان رایج و عامیانه مردم ایران جنگل های شمال نامیده می شود و این جنگل ها متراکم ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می دهند. این جنگل ها که در جنوب دریای خزر قرار گرفته اند بین کشورهای ایران و آذربایجان مشترک هستند. جنگل های هیرکانی از سال های بسیار دور به جا مانده اند و حتی برخی عمر آنها را با دایناسورها (دوره سوم زمین شناسی) برابر می دانند.

البته این جنگل ها را به دلیل قرار گیری در مجاورت دریای خزر، به نام کاسپینی – هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) نیز می شناسند.

ارتفاع رویش درختان هیرکانی از سطح دریا آغاز می شود و تا ۲ هزار و ۸۰۰ متری ادامه می یابد. این پوشش گیاهی زمانی ۵۵ هزار کیلومتر مربع مساحت داشت که تاکنون ۵۱ درصد آن منقرض شده و تنها از ۱۰ درصد آن حفاظت صورت می گیرد.

همچنین در حال حاضر جنگلهای هیرکانی از غنی ترین اکوسیستم های جهان محسوب می شوند به طوری که بیش از ۲۹۶ گونه پرنده و در حدود ۶۰۰ گونه پستاندار، ۶۷ گونه ماهی، ۲۹ گونه خزنده و ۱۵۰ گونه درختی و بوته ای بومی (اندمیک) مانند درختان انجیلی و شمشاد در این جنگل ها زندگی می کنند.

از گونه های پرندگان ساکن در اکوسیستم جنگلهای هیرکانی می توان به گنجشک سانان، سار، دارکوب، اردک نوک پهن، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، دال، قرقی، اردک خاکستری، عقاب و جغد اشاره کرد و از گونه های پستانداران ساکن در این زیست بوم می توان مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، روباه سر دو سیاه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن و اسبچه خزر را نام برد.

درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگارند. جنگل های هیرکانی بر اساس ارتفاعی که در آن هستند (سطح دریا، کوهپایه های کم ارتفاع، کوهپایه های بلند، نقاط خیلی مرتفع) غالباً پوشش گیاهی متفاوتی دارند. از معروف ترین درختان این جنگل ها می توان راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک و شمشاد را نام برد.

به طور کلی از نظر علمی در عرض های جغرافیایی بیش از ۴۰ درجه جنگل، شرایط برای رشد درختان راش وجود ندارد، اما در جنگل های هیرکانی ایران که به طور متوسط در عرض ۳۸ درجه قرار گرفته اند، توده های فشرده درخت راش به صورت انبوه رشد کرده اند که از این نظر منحصر بفرد هستند.

قاچاق افسار گسیخته چوب در جنگل‌های مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha