۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85629303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سگ‌هایی که آرامش را از شهروندان دزفول گرفته‌اند

دزفول-ایرنا- وجود سگ‌های متعدد در نقاط مختلف شهر دزفول، مشکلات فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده و روند انجام امور روزمره برخی شهروندان با مشاهده این سگ‌ها مختل شده است.

برخی شهروندان دزفول هنگام خروج از منزل برای پیاده‌روی یا انجام کارهای روزمره با مشاهده انبوه سگ‌ها در برخی نقاط به ویژه در مواقع شب دچار استرس می‌شوند به طوری که برخی از شهروندان به علت ترس از حیوان گزیدگی و مواجهه با چنین حیواناتی از بیرون رفتن منصرف می‌شوند.

البته با جان باختن کودک ۶ ساله در کوی امام رضا(ع) دزفول در اردیبهشت امسال و فوت یک نفر دیگر به علت هاری در سال ۹۶، نگرانی شهروندان از مشاهده سگ در خیابان طبیعی است.

سگ‌هایی که در گوشه و کنار خیابان‌ها و ساختمان‌های نیمه کاره رهاشده و در برخی موارد هنگام رویارویی با شهروندان به سمت آنها حمله می‌کنند.

وجود سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌های مختلف در روزهای اخیر که با تردد دانش‌آموزان همراه است مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده به طوری که اخیرا تعدادی از مادران ساکن در کوی آزادگان دزفول با مراجعه به مرکز بهداشت و اداره محیط زیست اعلام کردند: وجود سگ در خیابان موجب ترس دانش آموزان و کودکان شده و خروج آنها از منزل با ترس و دلهره همراه است.

یکی دیگر از شهروندان دزفول ضمن انتقاد از رهاسازی حیوانات در مناطق مختلف شهری گفت: آزار حیوانات پسندیده نیست ولی اخیرا شاهد مزاحمت این حیوانات برای شهروندان هستیم.

محمد آذرکیش ادامه داد: برای تفریح به یکی از بوستان‌های شهر دزفول مراجعه کردیم که پس از دقایقی ورود تعدادی سگ به پارک موجب آزار چند خانواده شد و خانواده‌ها از تفریح منصرف شدند و به خانه بازگشتند.

البته در این میان، این حیوانات از محبت برخی دوستداران حیوانات که با مهربانی به آنها غذا می‌دهند نیز بهره‌مند می‌شوند.

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول، اگر از بعد محیط زیست به این مقوله پرداخته شود افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب در زیست‌گاه های طبیعی به عنوان تهدیدی برای حیات وحش تلقی می‌شود.

مسعود نوری‌پور متولی مدیریت سگ‌های بدون صاحب را وزارت کشور و شهرداری‌ها دانست و گفت: اگر غذادادن حامیان حیوانات به سگ‌ها مدیریت شده نباشد منجر به ازدیاد نسل آنها می‌شود که خود تهدیدی علیه سلامت شهروندان و سایر گونه‌ها است.

وی افزود: اگر به گونه‌های بدون شناسنامه و صاحب، غذا داده شود به سمت زاد و ولد بیشتر می‌روند که این امر مخاطرات شهروندان را زیاد می‌کنذ.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول خاطرنشان کرد: غذادادن به حیوانات اگرچه اقدامی انسان دوستانه است ولی تهدیدی برای شهروندان محسوب می‌شود و باید مدیریت شود.

وی به اقدامات اخیر شهرداری دزفول درخصوص جمع آوری سگ‌های بدون صاحب اشاره کرد و گفت: این اقدامات در شهرهای تابعه نیز اجرا خواهد شد.

برای مقابله با حیوان گزیدگی چه باید کرد؟

مسوول واحد بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت دزفول نیز گفت: هاری یک بیماری حاد کشنده ویروسی است که به سیستم عصبی حمله و به ۲ شکل هاری خشمگین و فلجی در انسان و حیوان بروز می‌کند.

محسن پدرام‌فر با بیان اینکه این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است، افزود: انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و اغلب از طریق گزش به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: حیوان دچار هاری پیشرفته به گوشه‌ای پناه می‌برد؛ دست‌ها، پاها و سایر اندام‌هایش فلج و درنهایت دستگاه تنفسی‌اش فلج می‌شود، بعد از آن نیز کم کم ممکن است حالت وحشی و درنده خود را نشان دهد.

مسوول واحد بیماری های واگیردار مرکز بهداشت دزفول اظهارکرد: حیوان دچار هاری خشمگین نیز سنگ، چوب و اشیای مختلف را گاز می‌گیرد، محل زندگی خود را ترک می‌کند و ممکن است هرجایی ساکن شود و پس از مدتی پس از دوندگی زیاد و گرسنگی به علت وجود کفی که از دهانش سرازیر می‌شود به زمین بخورد.

وی با بیان اینکه صدای پارس سگ هار در نهایت ناموزون و درنده می‌شود و با فلج دستگاه تنفسی از بین می‌رود، افزود: درصورت مشاهده حالت غیرعادی مانند منزوی شدن و پرخاشگری حتی در حیوان اهلی می‌توان به هار بودن حیوان مشکوک شد.

پدرام فر بیان کرد: با توجه به اینکه ویروس هاری در اکوسیستم ایران و دزفول وجود دارد و از طرفی بیشترین حیوانی که از قدیم با انسان زندگی می‌کند، سگ است بیشترین انتقال بیماری به انسان نیز از طریق سگ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد حیوان گزیدگی در دزفول مربوط به سگ است، ادامه داد: تمامی پستانداران به غیر از موش خانگی و خرگوش می‌توانند بیماری هاری را منتقل کنند.

مسوول واحد بیماری های واگیردار مرکز بهداشت دزفول گفت: طبق آمار ۶ ماه نخست امسال، نخستین مورد حیوان گزیدگی در دزفول از طریق سگ بوده و پس از آن مربوط به گربه و سایر پستانداران مانند موش فاضلاب است.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از حیوان گزیدگی افزود: برای پیشگیری از حیوان گزیدگی نخستین اقدام این است که از ورود وحوش به اماکن انسانی خودداری و از ریختن زباله و پسماند غذایی در اطراف منزل و معابر عمومی جلوگیری شود.

به حیوانات غذا ندهیم

پدرام فر با تاکید بر لزوم غذا ندادن به حیوانات اظهارکرد: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل مگر با رعایت قوانین، خودداری از نگهداری سگ‌های خانگی و صاحب‌دار در معابر عمومی و پارک‌ها که باعث گزش دیگران نشوند، جلوگیری از نزدیک شدن افراد به ویژه کودکان با سگ‌های پرسه زن، جلوگیری از نزدیک شدن به حیوانات ماده دارای بچه، خودداری از دویدن در مقابل سگ و سگ‌سانان و پرهیز از خیره نگاه کردن به چشمان حیواناتی مانند سگ از جمله اقداماتی است که برای مقابله با هاری باید رعایت کرد.

وی به شهروندان توصیه کرد با جیغ کشیدن و فرارکردن از کنار سگ آن را تحریک نکنند و به سگی که تلو تلو می‌زند و آب از دهانش می‌ریزد نزدیک نشوند؛ اگر سگ صدای خشنی هنگام پارس کردن داد باید از آن دوری کرد.

دریافت خدمات حیوان گزیدگی فقط در بیمارستان بزرگ دزفول

پدرام فر بر ضرورت واکسیناسیون حیوانات خانگی تاکید کرد و گفت: پس از هرگونه تماس با حیوان هار یا مشکوک به هاری باید اقدامات لازم درمانی را انجام داد.

وی ادامه داد: نخستین اقدام برای فردی که مورد حیوان گزیدگی قرار می‌گیرد شست وشوی زخم است؛ هر زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با فشار آب یا آب و صابون شست و شو شود و بیمار برای دریافت اقدامات درمانی در ساعات اولیه به مرکز پیشگیری و مراقبت از حیوان گزیدگی مستقر در اورژانس بیمارستان گنجویان مراجعه کند.

مسوول واحد بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت دزفول تاکید کرد: واحد پیشگیری و مراقبت از درمان حیوان گزیدگی بیمارستان بزرگ دزفول تنها واحد ارایه دهنده خدمات به بیماران حیوان گزیدگی است و خدماتی چون واکسیناسیون یا سرم درمانی هاری در هیچ مرکز دولتی یا خصوصی دیگری در دزفول انجام نمی‌شود.

وی افزود: بعضی از شهروندان بعد از گزش با زخم پانسمان شده وارد بیمارستان می‌شوند در حالی که زخم ناشی از حیوان گزیدگی اصلا نباید بسته شود بلکه باید باز بماند تا عاری از ویروس شود و به اعصاب مرکزی منتقل نشود.

وقوع ۹۰۰ مورد حیوان گزیدگی در دزفول

رییس مرکز بهداشت دزفول نیز در این باره با ارائه آمار گفت: بیش از ۹۰۰ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان رخ داده است که تحت درمان و پیگیری قرار گرفته‌اند.

محمدعلی شفیعی‌نیا افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش یافته و واکسیناسیون همه این افراد طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام شده است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی اظهارکرد: هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و در صورت ابتلا ۱۰۰ درصد کشنده است.

اقدامات شهرداری دزفول در مقابله با حیوان گزیدگی

معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز بیان کرد: یک گروه زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب از سال‌های گذشته در شهرداری دزفول فعال بوده است، امسال نیز یک گروه دیگر اضافه شده و تلاش می‌شود از ماه آینده یک گروه دیگر نیز اضافه شود.

هادی حلیم زاده افزود: براساس بحشنامه ابلاغی وزارت کشور، ابتدا سگ‌ها جمع‌آوری و سپس نسبت به مفید بودن یا غیر مفید بودن آنها طبق نظر دامپزشک اقدام می‌شود؛ پس از آن نیز سگ‌های مفید (غیربیمار) عقیم‌سازی و سگ‌های غیرمفید یا بیمار از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه شهرداری دزفول ۲ مکان برای عقیم‌سازی سگ‌های مفید غیربیمار دارد، ادامه داد: یکهزار مترمربع زمین در پارک لادن برای عقیم‌سازی سگ‌ها در نظر گرفته شده و مکانی دیگر در جاده ماهوربرنجی در حال آماده شدن زیرساخت‌ها است.

معاون امور شهری شهرداری دزفول گفت: معدوم‌سازی سگ‌ها نیازمند تاییدیه است و اجازه نداریم فراتر از قانون اقدام کنیم؛ بخشنامه ابلاغی وزارت کشور باید به طور دقیق اجرا شود که در این راستا، سگ‌ها ابتدا جمع‌آوری، بیهوش و به مرکزی برای تشخیص مفید یا غیرمفید بودن انتقال داده می‌شوند.

جمع‌آوری یکهزار و ۷۲۷ سگ از سطح شهر دزفول

حلیم زاده گفت: طی ۶ ماه نخست امسال، یکهزار و ۷۲۷ سگ توسط شهرداری از سطح شهر دزفول جمع آوری شده ضمن اینکه شهرداری صرفا متولی جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در محدوده شهر دزفول است و شهرهای تابعه و و روستاها باید جداگانه اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد سگ‌های بی‌صاحب نسبت به سال‌های گذشته در شهر دزفول کمتر شده است، افزود: سگ‌های بی‌صاحب مفید، عقیم‌سازی و واکسیناسیون می‌شوند و بعد از عقیم‌سازی نیز مدتی نگهداری و برای نگهبانی واگذار می‌شوند.

غذارسانی حامیان حیوانات به سگ‌ها دلیل ورود بیشتر آنها به شهر

معاون امور شهری شهرداری دزفول گفت: مشکل عمده شهرداری، غذارسانی بی‌رویه برخی حامیان حیوانات است که باعث شده سگ‌ها از اطراف به شهر وارد شوند.

وی با بیان اینکه غذارسانی حامیان حیوانات به سگ‌ها شهرداری را با چالش مواجه کرده است، افزود: این موضوع از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری و برخوردهایی نیز انجام شده ضمن اینکه برخی سگ‌گزیدگی‌ها مربوط به حامیان حیوانات هنگام غذارسانی بوده است.

حلیم زاده اظهارکرد: هاری سگ برخی مواقع قابل تشخیص نیست و امکان حمله به حامی حیوانات بسیار زیاد است.

وی افزود: تعدادی سگ‌ بی‌صاحب در ساختمان‌های نیمه کاره در انتهای فرهنگ شهر و مهرشهر مشاهده شد که اخطارهایی به نگهبانان این ساختمان‌ها داده و تاکید شد امکان نگهداری سگ در ساختمان‌های نیمه کار وجود ندارد؛ برخی از این سگ‌ها تخلیه شد و برخی دیگر از طریق مراجع قضایی در دست پیگیری است.

معاون امور شهری شهرداری دزفول گفت: سامانه ۱۳۷ شهرداری برای رسیدگی به امور شهری راه اندازی شده است و شهروندان هنگام مشاهده سگ‌هایی که مزاحمت ایجاد می‌کنند می‌توانند برای جمع‌آوری سگ‌ها با این سامانه تماس بگیرند تا اقدامات لازم در کمتر از ۲۴ ساعت انجام شود.

وی افزود: طرح جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب برای استقبال از مهر نیز به منظور ایجاد محیطی آرامش بخش برای دانش آموزان سرعت گرفت و تا عید ادامه دارد.

حلیم زاده با اشاره به برخی مقاومت‌ها و مشاجره‌ها هنگام جمع آوری سگ‌های بی‌صاحب توسط عوامل شهرداری از شهروندان خواست در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

افزایش تعداد سگ‌های بی‌صاحب در سطح شهر دزفول مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است به طوریکه اردیبهشت امسال، یک کودک ۶ ساله بر اثر گزش توسط سگ مبتلا به بیماری هاری جان خود را در دزفول از دست داد.

به گزارش ایرنا، با توجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش‌دهی موارد حیوان گزیدگی و به موازات آن افزایش موارد ‌هاری حیوانی در ۲۰ سال گذشته در کشور، ‌آمار موارد حیوان گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد (با میزان بروز ۳۵ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ (با میزان بروز ۱۷۷ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) رسیده است.

بر اساس آخرین وضعیت بروز حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین میزان بروز در استان‌های گلستان، اردبیل و تهران (۵۰۳ و ۳۹۸ مورد در صد هزار نفر جمعیت) و پس از آن استان‌های خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری (۳۹۷ و ۲۹۲ مورد در صد هزار نفر جمعیت) بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha