۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۱
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85629338
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حوضچه‌های تغذیه مصنوعی پاکدشت احیا و بهسازی شد

پاکدشت - ایرنا - مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای تهران از احیا و بهسازی حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در شهرستان پاکدشت خبر داد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، امیر سالار عبدالکریم خلجی گفت: حوضچه‌های ۱۷ گانه تغذیه مصنوعی پاکدشت واقع در پایین‌ دست سد ماملو و در مجاورت بند تنظیمی آلوئک، یکی از سازه‌های آبی قدیمی شرکت آب منطقه ای تهران به شمار می رود که در دهه‌های گذشته با اهداف جبران افت سطح سفره های آب زیرزمینی دشت ورامین، کنترل سیلاب رودخانه جاجرود، جلوگیری از بروز خسارات احتمالی و جلوگیری از خروج آب های سطحی مازاد در فصل های غیر زراعی و استفاده بهینه از آن‌ها طراحی، اجرا و بهره‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان و انباشته شدن رسوب رودخانه جاجرود در این حوضچه‌ها طی ۲ دهه اخیر، عملکرد آن‌ها را دچار اشکال و عملاً دیگر بازدهی مطلوب را نداشته است، خاطرنشان کرد: به همین جهت در راستای احیا این حوضچه در سال جاری لایروبی و بهسازی این حوضچه‌ها با همکاری امور منابع آب شهرستان پاکدشت در دستور کار دفتر مهندسی رودخانه قرار گرفت.

خلجی افزود: خوشبختانه طی سال گذشته حوضچه شماره چهار این طرح تغذیه مصنوعی احیا و وارد مدار بهره‌برداری شد و امسال هم نیز با کوشش عوامل اجرایی حوضچه شماره پنج بر اساس ضوابط فنی و اجرایی تعریفی با حجم عملیات خاکی حدود ۲۰۰ هزارمترمکعب احیا و آماده جهت بهربرداری در فصل سیلابی پیش رو است.

این مسئول با بیان اینکه طی پنج سال‌ گذشته نیز حوضچه شماره ۲ و سه نیز احیا و بازسازی شده بود، اظهار داشت: از آنجایی که رسوبات ریزدانه ناشی از سیلاب های سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در آنها ته‌نشین شده بود، عملاً باعث کاهش قدرت نفوذ آب شد، که در این راستا نیز مجدد عملیات اجرایی تخلیه این لایه رسوبی با هدف افزایش قدرت نفوذ آب نیز انجام شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: حوضچه‌های هدف در این مرحله از پروژه، حوضچه‌های شماره چهار، پنج و ۹ و ۱۰ است، که هم اکنون عملیات احیا حوضچه شماره چهار و پنج پایان یافته و در حال حاضر حوضچه شماره ۹ نیز در دستور کار قرار گرفته است و در نظر داریم تا پایان سال جاری نیز این حوضچه به صورت کامل احیا و در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، حوزه عملکرد شرکت آب منطه ای تهران با وسعتی حدود ۱۹۶ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع از سمت شمال به کوههای البرز و ازشرق به استان سمنان و از طرف غرب به استان قزوین و از جنوب به استان های قم و مرکزی محدود می شود که جمعیتی حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفرا را تحت پوشش دارد.

حوزه عملکرد این شرکت شامل کل استان تهران وحوزه آبریز سد لار دراستان مازندران و از محدوده های مطالعاتی اشتهارد، قطعه چهار، هشتگرد ، تهران - کرج، ورامین دماوند، لواسانات، فیروزکوه و هومند آبسرد تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha