هرمزگان با کمبود مراکز مشاوره و روانشناسی کودک مواجه است

بندرعباس - ایرنا - رئیس شورای نظام روانشناسی استان با بیان اینکه هرمزگان با کمبود مراکز مشاوره و روانشناسی کودک روبرو است، گفت: باید برای سلامت روان جامعه به فکر راه‌اندازی مراکز تخصصی مشاوره کودکان بود زیرا با رونشناسی کودک می توان اختلالات و مشکلات بسیاری از افراد را در زمان کودکی درمان کرد.

دکتر موسی جاودان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به ثبت هفته سلامت روان در تقویم کشور، افزود: نام گذاری هفته سلامت روان به دلیل اهمیت و جایگاه سلامت روان و تاثیرات آن بر زندگی روزمره افراد جامعه بوده است.

وی با اشاره به جایگاه سلامت روان نسبت به سلامت جسم در جامعه بیان کرد: سلامت روان و سلامت جسم هر دو برای داشتن یک جامعه سالم امری ضروری است. زیرا امروزه اکثر بیماری‌ها جسمی ریشه در مشکلات و اختلالات روانی دارد، زمانی که شخص حالش بد، افسرده ،غمگین و یا مضطرب باشد این ناراحتی ها می تواند آسیب های جدی جسمی مانند زخم معده، بیماری گوارشی، سردرد، فشار خون و غیر را در وی ایجاد کند.

رئیس شورای نظام روانشانی هرمزگان با اشاره به برگزاری جلسه آموزش مهارت های زندگی در بندرعباس اشاره کرد و گفت: به منظور حفظ سلامت روان در جامعه جلسه ای امروز با حضور علاقمند به مهارتهای زندگی و اعضای سازمان نظام روانشناسی استان برگزار شد که در آن به آموزش خود مراقبتی، اهمیت سلامت روان، سبک تفکر و شیوه زیستن پرداخته شد، زیرا معتقدیم با آموزش های مهارتی زندگی می توان میزان آسیب‌هایی این حوزه را که روز به روز در حال افزایش است را کاهش داد.

جاودان با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی هرمزگان ۴۸۶ نفر عضو دارد، افزود: ۹۲ نفر از این تعداد پروانه صلاحیت حرفه‌ای (مجوز احداث مراکز مشاوره و روانشناسی)دارند که اکثر آنها نیز در بندرعباس هستند و این تعداد برای هرمزگان با وجود فشارها و مشکلات روزمره مردم تعداد اندکی است.

وی تاکید کرد: طبق استاندارد جهانی تقریباً به ازای هر یکهزار نفر ، یک روانشناس و مشاور باید در جامعه پیرامون وجود داشته باشد که متاسفانه در هرمزگان تعداد مراکز مشاوره با شهروندان بسیار کم است.

رئیس شورای نظام روانشانی هرمزگان با بیان اینکه روانشناس و مشاور خانواده مانند پزشک خانواده حائز اهمیت است تصریح کرد: روانشناس و مشاور خانواده می تواند به افراد جامعه در زمان وقوع مشکلات خانوادگی میان والدین با کودکان، زوجین و غیره کمک کند تا قبل از بروز تنش و مشاجره، با کسب مهارت های لازم مسائل بررسی و رفع شود و شاهد خانواده های مسحکم و کاهش طلاق در جامعه باشیم.

جاودان با بیان اینکه هرمزگان با کمبود مراکز مشاوره و روانشناسی کودک روبرو است، اعلام کرد: سازمان نظام روانشناسی استان برای رفع این کمبود اعضا خود را تشویق به راه‌اندازی مرکز مشاوره کودک در هرمزگان می کند زیرا بر این باور هستیم اگر بتوان اختلالات و مشکلات را در زمان کودکی و نوجوانی درمان کنیم سلامت روان جامعه در آینده تضمین خواهد شد و می توان از تاثیرات منفی اختلالات و مشکلات کودکی و نوجوانی بر زندگی افراد در آینده جلوگیری کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه روانشناسی کودکان علم بسیار تخصصی است و برای درمان مشکلات و اختلالات روانی در کودکان امکان گفت و گوی دو سوی موثر وجود ندارد. باید برای سلامت روان جامعه در آینده به فکر راه‌اندازی مراکز تخصصی مشاوره کودکان بود زیرا رونشناسی کودکان مسیرهای خاص مانند گروه درمانی، بازی درمانی، نقش درمانی و درمان های که ملموس و محسوس متناسب با سن کودکانه است را دنبال می‌کند و می تواند بسیاری از اختلالات افراد را در کودکی برطرف سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha