۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85629473
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هواشناسی همدان هشدار سطح زرد صادر کرد/کشاورزان مراقب باشند

همدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی همدان با توجه به ورود اولین موج سرما به این استان در نیمه دوم هفته آتی و افزایش ناپایداری‌های جوی طی روزهای جمعه تا یکشنبه هفته آینده و وزش باد شدید، هشدار سطح زرد هواشناسی صادر کرد.

حسین عابد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر این اساس سرعت باد در برخی نقاط حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت و کاهش دمای صبحگاهی حدود سه درجه سانتیگراد زیر صفر در نقاط مختلف استان پیش‌بینی می‌شود.

وی شروع ناپایداری جوی هوا در استان را از صبح جمعه هفته جاری تا صبح جمعه هشتم آبان و نوع و اثر مخاطره جوی را وزش باد شدید، گرد و خاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری محصولات کشاورزی عنوان کرد.

مدیرکل هواشناسی همدان خاطرنشان کرد: احتمال شکستن درختان کهنسال، شکست نهال‌ها، سقوط اشیاء از ارتفاع، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی باقیمانده بر زمین، خسارت به گلخانه‌ها، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت وجود دارد.

زاهدی همچنین بر عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی، احتیاط در فعالیت کوهنوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و تامین وسایل گرمایشی گلخانه‌ها هشدار داد.

احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید نسبت به برداشت سریع محصول خود اقدام کنند؛ گفت: دیم‌کاران استان با توجه به تاخیر در بارندگی پاییزه و احتمال سرمازدگی بهاره، از کشت زودهنگام گندم و جو خودداری کنند و پایش و مبارزه با آفت بید، بیماری سفیدک سطحی و داخلی چغندرقند را با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در صورت نیاز و در ساعات آرام روز انجام دهند.

مدیرکل هواشناسی همدان ادامه داد: تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری مثل مزارع مینی تیوبر و بذرهای وارداتی با توجه به کاهش دما و احتمال خطر سرمازدگی، نسبت به انجام تدابیر لازم برای افزایش مقاومت گیاه به سرما و با توجه به پایداری هوا و دمای مناسب برای رشد آفت بید سیب‌زمینی، نسبت به مبارزه و ردیابی خسارت این آفت در مزارع اقدام کنند.

عابد هشدار داد: با توجه به پیش‌بینی پایداری هوا و شرایط مناسب برای رشد یونجه و سیب‌زمینی، کشاورزان می‌توانند برداشت کشت‌های تاخیری را تا زمان تکمیل مراحل رشد محصول به تاخیر بیندازند.

وی یادآور شد: آماده‌سازی زمین و کشت سیر با رعایت تنظیم عمق کاشت مناسب و با توجه به تاخیر بارندگی پاییزه، لازم است حداقل ۲ بار آبیاری پاییزه تا اواخر آبان ماه برای جلوگیری از یخ‌زدگی زمستانه انجام شود.

لزوم محافظت از کندوها و مقاوم‌سازی سازه‌های گلخانه‌ها

مدیرکل هواشناسی همدان بر لزوم سرعت بخشیدن کشاورزان نسبت به برداشت انواع ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای با توجه به وزش باد طی هفته جاری، مدیریت تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ، دامداری‌ها و مرغداری‌ها، مقاوم‌سازی و اطمینان از استحکام سازه‌های گلخانه‌ها در مقابل وزش باد تاکید کرد.

عابد گفت: باغداران انگور نیز با توجه به مساعد بودن شرایط جوی می‌توانند نسبت به برداشت محصول و تهیه کشمش در فضای باز و استفاده از چال‌کود در باغ‌ها به منظور ایجاد آمادگی در درختان با هدف زمستان گذرانی اقدام کنند.

وی همچنین احتیاط در محلول‌پاشی و سمپاشی باغات میوه به دلیل وزش باد شدید و لحظه‌ای طی ساعاتی از هفته جاری، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل وزش باد شدید طی هفته جاری و انجام هرس و حذف شاخه‌های خشک و آلوده پس از برداشت محصول باغات قبل از خزان برگ‌ها و قطع آبیاری باغات میوه جهت خزان طبیعی درختان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایرنا؛ آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha