۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85629562
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انجام کاوش‌های باستان‌ شناسی در سه نقطه خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: کاوش های باستان شناسی در قالب فعالیت های گمانه زنی، نیمه نخست امسال در سه نقطه استان با ۳۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار انجام شد.

علی مستوفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این کاوش های باستان شناسی در «ینگه قلعه» بجنورد، «ویرانشهر» فاروج و «تپه سنگچیل» مانه انجام شده است.

وی افزود: اکنون نیز کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی «کلاته یاور» بجنورد و محدوده سد «دربند» سملقان در حال انجام است.

مستوفیان گفت: اجرای طرح ساخت ۱۱۹ واحد مسکونی در مجاورت محوطه باستانی کلاته یاور، بخشی از آثار این محوطه باستانی به مخاطره انداخت و کاوش اضطراری در ۲ قطعه از زمین ها برای مستندسازی و نجات‌بخشی آثار در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی ادامه داد: کاوش های باستان شناسی محدوده سد دربند نیز با هدف ثبت و ضبط داده‌های باستان‌شناسی در مکان‌های باستانی محدوده این سد پیش از آبگیری و از دسترس خارج‌شدن این آثار انجام می شود.

وی با اشاره به ثبت ۶ اثر غیرمنقول خراسان شمالی در فهرست ملی، گفت: قوش صخره ای باش محله فاروج، قلعه علی آباد جاجرم، تپه یک و ۲ آقا جاجرم، رنگین نگاره های آق کمر فاروج و گورستان خواجه نارنج گرمه از آثار ثبتی نیمه نخست امسال در فهرست ملی است.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha