۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85629757
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخستین اجلاس بین‌المللی دینی در سن‌پترزبورگ روسیه گشایش یافت

مسکو- ایرنا- نخستین دوره اجلاس بین‌المللی دینی سن‌پترزبورگ با موضوع محوری  «حفظ ارزش‌های دینی، معنوی و اخلاقی در دنیای مدرن و توسعه گفتگوی ادیان» آغاز به کار کرد.

به گزارش دریافتی روز چهارشنبه ایرنا از رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، در این اجلاس نمایندگان بیش از ۵٠ کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، قطر، امارات، عراق، ترکیه، مراکش، یمن، گامبیا، سومالی، اوگاندا، چاد، فرانسه، آلمان و ایتالیا و نمایندگانی از ادیان و مذاهب روسیه حضور دارند.

نخستین اجلاس بین‌المللی دینی در سن‌پترزبورگ روسیه گشایش یافت

در مراسم افتتاحیه این اجلاس، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ضمن اشاره به نتایج برگزاری چنین نشست‌ها و گفتگوهایی که می‌تواند به برون‌رفت از مشکلات گریبانگیر انسان در دنیای معاصر کمک کند، گفت: کانون محوری گسست انسان معاصر از انسان سنتی، بیش از هر امری به دو مؤلفه اساسی انسان‌باوری و خداباوری یعنی اعتقاد به مرکزیت انسان یا مرکزیت خدا در دو فرهنگ غیردینی و فرهنگ دینی باز می‌گردد.
رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: رویکرد صرفاً دنیوی به انسان بر اساس خود بنیادی در نقطه تقابل با آموزه‌های دینی قرار می‌گیرد که خدا را اساس عالم می‌داند.

نخستین اجلاس بین‌المللی دینی در سن‌پترزبورگ روسیه گشایش یافت

احمدوند نتیجه توسعه چنین افکاری را موجب بحران‌های امروزی از جمله بحران معنا و هویت در جوامع انسانی دانست و گفت: در تمامی ادیان آسمانی محوری‌ترین موضوع «خدا» است و نمایندگان ادیان مختلف می‌توانند با فراخواندن مردم به این حلقه اتصال به هوشیاری بشر امروز کمک کنند.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: بحران و چالش‌های فردی و اجتماعی جهان معاصر مانند سست شدن نهاد خانواده، ترویج بی‌اخلاقی و بی‌عفتی در رسانه‌ها و گسترش ظلم و بی‌عدالتی مانند آنچه امروز بر مردم بی‌گناه غزه و لبنان می‌گذرد در قدسیت‌زدایی و راندن دین و آموزه‌های آن از حوزه زندگی باطنی و ظاهری ریشه دارد.
وی افزود: آنچه امروز مردم مظلوم غزه و لبنان با آن مواجه هستند نشان‌دهنده سقوط اخلاقی بشر و نهادهای مدافع حقوق بشری است اما در میان همه این جنایت‌ها و ظلم‌ها، ما خداباوران این وعده الهی را از یاد نبرده‌ایم که پیروان خدا پیروز خواهند شد.

نخستین اجلاس بین‌المللی دینی در سن‌پترزبورگ روسیه گشایش یافت

همچنین در این مراسم شیخ راویل پانچایف مفتی سن‌پترزبورگ و شمال غرب روسیه اظهار داشت: امروز در این جمع ما به یک موضوع مهم و اساسی در مورد حفظ و تقویت ارزش‌های معنوی و اخلاقی می‌پردازیم؛ موضوعی که نه تنها برای فدراسیون روسیه مهم است، بلکه یک موضوع جهانی‌ است.
وی با بیان آنکه این اجلاس به عنوان اولین دوره می‌تواند آغازگر توسعه همکاری‌های کشورها با یکدیگر باشد بر ضرورت توجه به نسل جوان برای آشنا کردن آنها با آموزه‌های انسانی، معنوی و اخلاقی تأکید کرد.
برخی دیگر از سخنرانان افتتاحیه این اجلاس، ضمن اظهار آنکه در برخی کشورها، ارزش‌های سنتی و اخلاقی با پارادایم سهل‌انگاری جایگزین شده است بر لزوم برگزاری چنین رویدادهای بین المللی برای ایجاد فرصت برقراری روابط دوستانه بین نمایندگان ادیان جهان و تبادل تجارب درباره چگونگی سازگاری اصول اخلاقی ادیان سنتی با واقعیت‌های دنیای مدرن تأکید داشتند.

این اجلاس دو روزه را اداره دینی مسلمانان سن‌پترزبورگ و منطقه شمال غربی روسیه با مشارکت دولت و دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ، بخش روابط خارجی کلیسا پاتریارک مسکو و بنیاد حمایت از فرهنگ، آموزش و علم اسلامی برپا کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha