۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 85629804
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پایش مداوم قندخون، مخرب روان غیر دیابتی‌هاست

۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 85629804
پایش مداوم قندخون، مخرب روان غیر دیابتی‌هاست

تهران- ایرنا- متخصصان معتقدند استفاده مداوم از دستگاه سنجش قند خون در افراد غیر دیابتی، عواقب مضری بر سلامت روان آن‌ها دارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه تِ‌وِ‌آ نووِل، مراکز بهداشتی آمریکا با ارائه دستگاه‌های پایش مداوم قند خون به منظور «بهینه‌سازی سطح انرژی» بیماران غیر دیابتی و جلوگیری از افزایش ناگهانی و اُفت قند خون، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

بیماران با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانند با آگاهی از میزان قند خونشان در لحظه، رژیم غذایی مخصوص خود را تنظیم کنند.

دکتر دُنی بوشه (Denis Boucher) پزشک کانادایی، در یکی از برنامه‌های رادیویی این کشور، این اقدام را بی‌معنی و باور نکردنی دانست و گفت: استفاده افراد سالم از این دستگاه‌ها ممکن است اضطراب مفرط را در پِی داشته باشد.

وی هشدار داد: استفاده از چنین دستگاه‌هایی مردم را به معنای واقعی کلمه، دیوانه و مضطرب خواهد کرد.

بوشه تأکید کرد: اگر بعد از غذا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، سطح قند خون شما تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد؛ این نشان می‌دهد داده‌ها ممکن است به سرعت تغییر کنند. برای یک فرد سالم که ورزش و رژیم غذایی خود را مدیریت می‌کند، نظارت بر سطح قند خون فقط اضطراب ایجاد می‌کند و کاملاً غیر ضروری است.

آیا «قند و شکر» دشمن ما هستند؟

برخلاف تصور رایج، دکتر بوشه معتقد است قند و شکر لزوماً دشمن ما نیستند. وی گفت: افزایش بیماری‌های قلبی و چاقی و دیابت از دهه ۱۹۷۰ میلادی به دلیل یک «تعبیر نادرست علمی» به کاهش چربی در غذاها و افزایش کربوهیدرات‌ها منجر شد.

وی درباره نحوه مدیریت قند خون اظهار کرد: اگر در انتخاب مواد غذایی خود درست عمل کنیم و در برنامه غذایی ما غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و بادام وجود داشته باشد، غذاهای کامل بخوریم نه غذاهای فرآوری‌شده، قند خون ما کاملاً کنترل می‌شود.

چرا تفسیر خودسرانه اطلاعات پزشکی اشتباه است؟

این متخصص درباره خطر تفسیر نادرست اطلاعات توسط افراد غیرحرفه‌ای گفت: اطلاعات زیاد، خطرناک است و تفسیرشدنی نیست.

وی با ابراز نگرانی از اینکه استفاده از چنین دستگاه‌هایی ممکن است در رابطه پزشک و بیمار مشکل ایجاد کند، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که بیماران به تفسیرهای خود از اطلاعاتی که دستگاه به آن‌ها نشان می‌دهد اعتماد کنند و تشخیص پزشکی را که ده سال از عمر خود را در دانشگاه گذرانده است، نپذیرند.

این پزشک هشدار داد: اگر فردی بدون اطلاعات پزشکی و در نظر گرفتن سایر شرایط سعی کند مجموعه‌ای از اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کند، حاصلی شبیه به یک کابوس خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha