۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85629813
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بوستان‌های کودک گلستان نیازمند توسعه و تجهیز

۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85629813
بوستان‌های کودک گلستان نیازمند توسعه و تجهیز
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- بوستان‌های کودک گلستان به‌ویژه در شهرهای نواحی شرقی این استان شمالی به اعتقاد کارشناسان حوزه کودک و نوجوانان، نیازمند بازنگری در طراحی، توسعه و تجهیز هستند زیرا اهتمام به این موضوع از سوی متولیان مدیریت شهری به افزایش تندرستی و شور و نشاط این گروه سنی در جامعه کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مبلمان شهری بویژه در بوستان‌ها، احداث و توسعه پارک‌ها اختصاصی ویژه کودکان یا خانواده و تجهیز آن به وسایل متنوع بازی و سرگرمی را از جمله راهکارهای افزایش تندرستی و شور و نشاط این قشر آینده ساز اعلام کردند.

مسئول کمیته بازی و ورزش کودکان در هیات ورزش‌های همگانی گنبدکاووس معتقد است که تجهیزات فعلی بوستان‌های کودک در این شهر متناسب با نیاز این قشر نیست و متولیان شهری باید نسبت بازنگری در طراحی‌ها و تجهیز کردن آنها اقدام کنند.

سمیه محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر بوستان‌های گلستان و گنبدکاووس که بخشی از آن برای بازی کودکان اختصاص یافته به نصب چند سرسره و تاب خلاصه شده است.

وی با تاکید برضرورت فضاسازی مناسب بوستان‌های کودک گلستان و نصب تجهیزات متنوع بازی و سرگرمی در آنها با رعایت استانداردهای مناسب با گروه سنی کودکان، اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها نسبت به کمبود زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات در بوستان‌های کودک دغدغه دارند.

بوستان‌های کودک گلستان نیازمند توسعه و تجهیز

محمدی ادامه داد: هم اکنون بیشتر بوستان‌های شهری گلستان و گنبدکاووس مناسب استفاده همه قشرها احداث و تجهیز شدند و افزایش شمار بوستان‌ها و فضاسازی‌های صرفا اختصاصی کودکان بشدت احساس می‌شود.

مسئول کمیته بازی و ورزش هیات ورزش‌های همگانی گنبدکاووس همچنین گفت: بوستان‌های سرپوشیده، نصب بازی‌های فکری و فضاهای مناسب شهری باید در شهرهای گلستان طراحی و ساخته شوند و تحقق آن مستلزم همکای شهرداری‌ها، ادارات ورزش و جوانان و دیگر دستگاه‌های فرهنگی است.

به گفته وی، انجام بازی به ویژه بازی‌های هیجانی و فکری، نقش مهمی در ایجاد و ارتقای اعتماد به نفس و تمرکز در کودکان دارد.

محمدی اضافه کرد: باتوجه به افزایش بازی‌های کامپیوتری و استفاده کودکان از تبلت و موبایل، این قشر در معرض برخی آسیب‌های جسمی و روحی مانند کم بینایی و پرخاشگری قرار گرفتند.

به گفته وی، با فضاسازی‌های مناسب شهری و افزایش مکان‌هایی برای بازی و سرگرمی کودکان می‌توان به تندرستی، شور و نشاط این قشر کمک زیادی کرد.

شهردار مینودشت از شهرهای واقع درشرق استان گلستان با جمعیت تقریبی ۳۵ هزار نفر هم در این خصوص گفت: تمامی بوستان‌های این شهر از جمله «شهریار، عرفان، لاله و کوهستان»، فضاهای مناسب برای بازی و سرگرمی کودکان دارد.

زین العابدین یزدی بابیان اینکه فقط بوستان استراحتگاه و مسافر مینودشت فاقد فضای ویژه بازی کودکان است، افزود: رویکرد شهرداری در احداث بوستان‌های جدید یا بهسازی بوستان‌های فعلی، مناسب سازی و استفاده از تجهیزات و وسایل بازی استاندارد برای کودکان است.

وی اضافه کرد: بوستان خانواده مینودشت هم با نگاه ویژه به نیازهای کودکان و خانواده و در راستای افزایش رفاه این قشر طراحی و ساخته شده است.

بوستان‌های کودک گلستان نیازمند توسعه و تجهیز

شهردار مینودشت همچنین گفت: برخی بوستان‌های این شهر از جمله «مسکن مهر» با نگاه مادر و فرزند طراحی شده تا هم والدین و همه کودکان راحت باشند.

یزدی افزود: چهارمین زمین چمن مصنوعی در محله ساحلی مینودشت به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع در راستای توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای کودکان در سال جاری احداث شد و مورد استقبال کودک، نوجوانان و خانواده‌ها قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مجموعه شهرداری مینودشت توجه به شور و نشاط اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان و نوجوانان را سرلوحه کار خود قرار داده و متناسب به آن، زیرساخت‌های مناسب احداث می‌شود.

شهردار گنبدکاووس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: این شهر برای اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان ظرفیت‌های زیرساختی خوب و متنوع فرهنگی دارد.

امیرعلی لطیفی افزود: مدیریت فعلی شهرداری در انجام فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان و باهدف ایجاد شور و نشاط در این گروه سنی، نگاه ویژه دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری گنبدکاووس درحوزه ایجاد زیرساخت‌های شهری، مهیا کردن شهر برای بهره‌مندی حداکثری کودکان از امکانات و احداث مجموعه‌های متعدد مادر و کودک در محلات مختلف شهری از اولویت‌های عمرانی این مجموعه خدماتی است.

لطیفی بابیان اینکه هم اکنون در شهر گنبدکاووس با حدود ۱۷۵ هزار نفر جمعیت و ۲۸ کیلومترمربع وسعت، ۴۳ بوستان محله‌ای وجود دارد، ادامه داد: با رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر و توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز کودکان از ابتدای امسال تاکنون پنج بوستان به مجموعه بازی کودکان و وسائل ورزشی تجهیز شدند.

شهردار گنبدکاووس همچنین گفت: تمامی بوستان‌های این شهر علاوه بر فضای سبز مناسب، دارای فضایی ویژه برای بازی کودکان بوده و به وسائل بازی و کفپوش‌های استاندارد مجهز هستند.

لطیفی افزود: اعتقاد داریم که کودکان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند آینده ایران اسلامی باید در محیطی امن و سالم بازی و تفریح کنند و براین اساس زیرساخت‌های شهری به گونه‌ای طراحی شده تا این قشر بتوانند در فضایی اختصاصی با نشاط در کنار پدر و مادر و نیز همسالان خود به بازی‌های کودکانه بپردازند.

گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود یک میلیون نفر آن در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha