توده ۳۳ سانتیمتری لگنی برای نخستین بار از شکم یک زن در یزد خارج شد

یزد- ایرنا- برای نخستین بار در استان یزد، یک توده ۳۳ سانتیمتری پشت دنبالچه (ساکرو کوکسیژیال) از شکم یک بانوی ۱۸ ساله در بیمارستان شهید رهنمون یزد خارج شد.

جراح عمومی و فلوشیپ کولورکتال استان یزد و سرپرست تیم جراحی این عمل پزشکی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این خانم اهل ایرانشهر از دوران نوزادی با این توده همراه بوده و طی مراجعات متعدد به چندین پزشک ، شانس عارضه و مرگ و میر بالا برای بیمار مطرح شده بود که والدین بیمار طی این مدت از ادامه درمان منصرف گردیده بودند.

"دکتر سید مصطفی طباطبایی" افزود: وجود این توده در بدن این خانم تا ۱۸ سالگی به طول می انجامد و کم‌کم رشد می کند و به مثانه، رحم و انتهای روده بزرگ فشار وارد می کند که باعث اختلالات دفع ادرار و مدفوع شده بود و از سوی دیگر رشد توده به ناحیه نشیمنگاهی باعث اختلال در نشستن بیمار گردیده بود.

به گفته وی این بیمار به یزد مراجعه و در سرویس ارولوژی بستری می شود و درخواست مشاوره سرویس کولورکتال و جراحی اعصاب می گردد و بیمار تحت عمل جراحی تیمی قرار می گیرد.

وی گفت: توده لگن تا ناحیه زیر ناف را پر کرده بود و پس از عبور از دیافراگم لگنی و پشت دنبالچه تا انتهای ناحیه نشیمنگاهی راست گسترش یافته بود. توده همچنین باعث جابجایی مثانه و انتهای روده بزرگ و رحم بیمار شده بود که پس از طی جراحی سه مرحله ای توده به صورت کامل از ناف تا انتهای ناحیه نشیمنگاهی با حاشیه پاک شده از تومور برداشته شد.

دکتر طباطبایی ادامه داد: این عمل جراحی پس از پنج ساعت پایان یافت، بیمار ۲ روز در آی سی یو و ۲ روز در بخش بستری شد و با حال عمومی خوب مرخص و پس از آن به درمانگاه مراجعه که مشخص شد هیچ عارضه ای بابت عمل جراحی در وی مشاهده نمیشود.

وی اظهار داشت: توده های ناحیه پشت دنبالچه، نادر هستند و عموما در سایزهای کوچک مشاهده میشوند ؛ وجود توده ۳۳ سانتیمتری در این منطقه از بدن معمولا به ندرت دیده میشود.

به گفته وی جراحی توده ای به این سایز که در آن بطور همزمان شکم و نشیمنگاه درگیر بوده، در نوع خود میتواند در مقالات بین المللی گزارش گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha