آفت سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان های  هرمزگان پایش شد

بندرعبباس - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان های این استان ردیابی و پایش شد.

به گزارش ایرنا، الهام اسدپور عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: پایش نخلستان‌های استان با استفاده از شبکه‌های مراقبت دولتی و بخش خصوصی و تله گذاری در باغات نخیلات هرمزگان انجام شده است.

وی بیان کرد: تاکنون از ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات بازدید شده و تنها ۳۰۰ هکتار از بخش های جناح، سیاهو، سیرمند و دشتی شهرستان های بستک، بندر عباس، حاجی آباد و پارسیان آلوده تشخیص داده شدند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: رصد و پایش مستمر، تله گذاری با فرمون های تخصصی، برگزاری بیش از ۵۴ دوره کلاس های آموزشی، راه اندازی کاروان آموزشی ترویجی در ۱۸ مرکز خدمات جهاد کشاورزی، تربیت ردیاب ماهر بومی برای هر شهرستان به تعداد ۱۱ گروه فعال در بخش خصوصی جهت ردیابی نخیلات به همراه کارشناسان بخش دولتی، تهیه بنر، نشریات و ارسال پیامک های ترویجی از مهمترین اقدامات انجام شده این مدیریت در جهت پیشگیری و کاهش خسارت آفت سرخرطومی حنایی خرما بوده است.

اسدپور گفت: بر اساس بررسی های اخیر آلودگی جدید در شهرستان بستک و پارسیان صفر بوده است اما به دلیل نقل و انتقال بی رویه پاجوش های آلوده از استان های همجوار توسط برخی از باغداران همچنان این آفت عامل اصلی آلودگی باغات محسوب می شود.

آفت سرخرطومی حنایی خرما، از آفات مهم قرنطینه ای خطرناک دنیا است که از سال ۱۳۹۲ با ورود پاجوش آلوده از کشورهای حوزه خلیج فارس به شهرستان پارسیان استان هرمزگان رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha