کتابخانه مجلس ظرفیت روایت تاریخ ۱۵۰ سال اخیر ایران را دارد

تهران - ایرنا - رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، این نهاد را دارای ظرفیت عظیمی برای روایت‌گری تاریخ ۱۵۰ سال گذشته ایران برشمرد و گفت: ارتباط نخبگان جامعه با کتابخانه مجلس در طول زمان آسیب دیده که باید آن را بازسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مسعود معینی‌پور امروز چهارشنبه - ۲۵ مهرماه - در نخستین نشست و دیدار عمومی با کارمندان این مرکز که در تالار شهید مدرس موزه مجلس برگزار شد، گفت: مجموعه کتابخانه مجلس با رویکرد پژوهشی و به قصد آگاهی رسانی به نمایندگان مجلس و نهادهای حکومتی، تأسیس شده و در عمر ۱۱۸ ساله خود، دچار تحولات بسیاری شده و امروز از وظیفه اصلی خود و فضای پارلمان و قانون‌گذاری، دور شده است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های عظیم تاریخی، تمدنی و علمی کتابخانه مجلس اعم از اسناد، کتب و نفائس خطی، تراکم دانش و تجربه همکاران کتابخانه، جایگاه و اعتبار کتابخانه مجلس بین نخبگان جامعه و ارتباط تاریخی مردم با این نهاد، سه رویکرد و سیاست اصلی برای کتابخانه مجلس در نظر دارم.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، رویکرد نخست خود را بازیابی جایگاه روایت‌گری تاریخ این مرکز برشمرد و گفت: کتابخانه مجلس، ظرفیت عظیمی برای روایت تاریخ ۱۵۰ سال گذشته ایران دارد که کمترین استفاده از آن شده است. این مرکز از حیث منابع مکتوب، دیداری و شنیداری، بهترین بازگو کننده روایت سه دوره حاکمیتی در ایران از حکومت قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی است.

معینی‌پور با بیان اینکه برای بازنمایی این روایت تاریخی همه ما باید تلاش کنیم، تصریح کرد: باید به این باور برسیم که برای پیشگیری از گسست نسلی، بیان روشنی از این روایات تاریخی، وظیفه همه ماست.

وی بهبود ارتباط نخبگان جامعه با کتابخانه مجلس را رویکرد دوم خود اعلام و اظهار کرد: این ارتباط در فرایندی طولانی مدت، آسیب دیده و یکی از دلایل آن، عدم ثبات مدیریتی در کتابخانه مجلس بوده است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس اضافه کرد: تجمیع و تقویت توان ما باید درگیر بازسازی، بازپروری و بازیابی جایگاه اعتبار و مرجعیت کتابخانه در فضای پژوهشی، آموزشی، پودمانی، آموزش‌های مقطعی، بازتولید آثار پژوهشی جدی در حوزه‌های مختلفی چون مطالعات اسنادی، منابع خطی، حکمرانی، پارلمانی، اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و نسبت برقرار کردن با فضای علمی کشور باشد.

معینی‌پور تاکید کرد: مهم‌ترین ویژگی کتابخانه مجلس، در اختیار داشتن میراث سترگ اسلامی و ایرانی است که بسیاری از آنها منحصر به فرد است.

وی با یادکرد از مرحوم استاد حائری، اهمیت منابع و جایگاه این مرکز را مرهون زحمات او برشمرد و گفت: در صورت احیای پروژه علمی جدی استاد حائری که پروژه مهمی در عرصه جهانی است، در فضای علمی کشور، اتفاق بسیار مهمی رخ خواهد داد. البته متأسفانه در حال حاضر، ارتباط فضای علمی کشور با تراز اسلامی و ایرانی تقریبا قطع است و آن قدر که ریزه‌خوار سفره نظریات غرب هستیم، از میراث اسلامی ایرانی بهره نبرده‌ایم.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس یادآور شد: اوج تمدن اسلامی در قرون هفتم و هشتم، سبب شکل‌گیری جریان‌های علمی جهان شده است. بخش ارزشمندی از این میراث، در اختیار کتابخانه مجلس است و از این رو، ما وظیفه خطیری بر عهده داریم.

معینی‌پور، رویکرد پایانی خود را تلاش برای ارتباط بهتر با نمایندگان مجلس و فضای حاکمیتی جامعه عنوان کرد و گفت: در اساسنامه کتابخانه مجلس، وظیفه اصلی مرکز، خدمات‌دهی به قوه مقننه است. مزایای این تلاش برای نمایندگان و کارگزاران حکومت اسلامی را کتابخانه مجلس باید تعریف کند. اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس کمتر از سه دهه قبل تأسیس شده و وظیفه ارائه خدمات مطالعاتی به نمایندگان را برعهده گرفته است، هیچ هم‌پوشانی با کارکرد و فعالیت‌های کتابخانه مجلس ۱۱۸ ساله با پشتوانه منابع عظیم آن ندارد.

وی یادآور شد: تجمیع توان ما برای بازیابی جایگاه کتابخانه در عرصه پارلمان، قانون‌گذاری و حاکمیتی با رویکرد دوم ما هم‌پوشانی دارد، یعنی هر قدر ارتباط بیشتر و بهتری بین کتابخانه مجلس و نخبگان جامعه برقرار شود، ارائه خدمات بهتری به نمایندگان و شخصیت‌های حکومتی خواهیم داشت.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: برای حل بسیاری از مشکلات کشور اعم از مسائل حقوقی، اجتماعی، قانون‌گذاری و مرزی با کشورهای دیگر، در کتابخانه مجلس، منابع باارزشی از دوره‌های مختلف موجود است که نباید نسبت به این منابع بی‌تفاوت بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha