رشید کاکاوند: نمایش «دردنوشان» برای من خوشایند بود/ خوانش اشعار سعدی یک نیاز است

تهران- ایرنا- شاعر، داستان‌نویس و ترانه‌سرا پس از تماشای نمایش روایت-موسیقی «دردنوشان» گفت: نکته‌ای که باعث شد این اثر برای من خوشایند شود، این است که دیدم ادبیات بار دیگر جدیت خود را در اجتماع پیدا کرده است. خوشحالم که آدم‌ فهیمی مانند عمار تفتی «سعدی» را لمس کرده است.

رشید کاکاوند، علی‌اکبر زین‌العابدین و باران نیکراه به تماشای نمایش روایت-موسیقی «دردنوشان» روایتی از عمار تفتی نشستند و در مورد نوع روایت ادبیات و بُعد روان‌شناختی آن صحبت کردند.

رشید کاکاوند؛ شاعر، داستان‌نویس و ترانه‌سرا پس از تماشای نمایش «دردنوشان» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: خوشحالم که آدم‌ فهیمی مانند عمار تفتی، «سعدی» را لمس کرده است. خوانش، توجه و گنجاندن اشعار سعدی در زندگی روزمره امروزی یک نیاز است. مردم به ذات، سعدی را دوست دارند اما زمانی که هنرمندان به شکل جدی سراغ سعدی، به عنوان نماینده ادبیات می‌روند، یک اعتماد و علاقه بیشتری در مردم شکل می‌گیرد و پشتوانه پیدا می‌کند. می‌دانم که جانِ عمار تفتی با ادبیات آمیخته است و این باعث دوستی من با ایشان شد، این روزها را از او می دیدم و دوست دارم که رشد کند.

رشید کاکاوند: نمایش «دردنوشان» برای من خوشایند بود/ خوانش اشعار سعدی یک نیاز است
نمایش «دردنوشان» هر شب ساعت ١٩ در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود

وی ادامه داد: حتی مردمی که به شکل رسمی با ادبیات ارتباط تعریف شده‌ای ندارند، به ادبیات علاقه نشان می‌دهند. به شکل‌های مختلف این ارتباط شکل گرفته است. اینکه من در فضای مجازی شعر می‌خوانم یک موضوع پیش پا افتاده‌ای است که همه می‌توانند انجام دهند اما اینکه با کار ما مخاطب زیر متوسط فرهنگی به شعرخوانی علاقه پیدا می‌کند و آنها را دریافت می‌کند و جز خاطرات او می‌شود، یک افتخاری است که در خلوت خودمان به ما حس رضایت می‌دهد.

کاکاوند بیان کرد: مسیری که برای من تعیین شده شاید تقدیر من بوده است. اما نکته‌ای که باعث شد «دردنوشان» برای من خوشایند شود، این است که دیدم ادبیات بار دیگر جدیت خود را در اجتماع پیدا کرده است.

«دردنوشان» اثر درمانی روی مخاطب دارد

علی‌اکبر زین‌العابدین؛ نویسنده و روانشناس نیز درخصوص «دردنوشان» گفت: ٢۶ سال است که معلم ادبیات هستم، از آن طرف هم در رشته روانشناسی بالینی تحصیل کرده‌ام و درمانگر هستم. باهم بودن ادبیات و بُعد روان‌شناختی در نمایش «دردنوشان» یک شگفتی دیگری دارد. مگر عمر علم روانشناسی چقدر است؟ اما ادبیات از بدو وجود انسان بوده است. می‌گفت «اولین شعر را آدم گفت در سوگ هابیل که قابل او را کشت». انگار که شعر قبل از اختیار الفبا همراه روح بشر بوده و بشر را درمان می‌کرده است.

وی افزود: تلفیق ادبیات و روانشناسی که عمار تفتی در این نمایش انجام داده است، تلفیقی درهم آمیخته و جدانشدنی بود. کار بزرگ عمار تفتی در این نمایش این است که جسارت کرد و خودش را وسط گذاشت. اینکه من بیایم مقابل چشم مخاطبان از زندگی‌ و خانواده‌ام بگویم هم حاصل عشق و ادبیات است.

رشید کاکاوند: نمایش «دردنوشان» برای من خوشایند بود/ خوانش اشعار سعدی یک نیاز است
نمایش «دردنوشان» هر شب ساعت ١٩ در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود

این روانشناس ادامه داد: درک من از این روزگار این است که فیتیله عاطفه و دوست داشتن در جامعه پایین آمد که خشونت بالا رفت، در نتیجه میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن تشنگی جامعه است و عمار تفتی دقیقا روی همین مسأله دست گذاشته است. در واقع «دردنوشان» اثر درمانی روی مخاطب دارد و همه بعد از تماشای آن خود را مرور می‌کنند.

ارادتم به سعدی به خاطر بار دراماتیکی است که در اشعار او وجود دارد

باران نیکراه؛ مجری و گوینده پس از تماشای نمایش «دردنوشان» در خصوص این نمایش گفت: این نمایش برای سعدی است. ارادت من به سعدی، جدای از تمام توانمندی‌ها، تبحرها، شاعرانگی و تمام صنایع ادبی که به‌کار می‌برد؛ به‌واسطه بار دراماتیکی است که در اشعار او وجود دارد. حتی در هر غزل، در هر مصرع این بار دراماتیک را می‌توان دید.

وی ادامه داد: در بخش ابتدایی نمایش «دردنوشان» نویسنده دست روی شعری از سعدی می‌گذارد که می‌گوید «ماهی که بر خشک اوفتد قیمت بداند آب را!» خود این مصرع؛ تصویر و قصه دارد و وقتی مخاطب آن را می‌شنود گویی در حال تماشای یک فیلم کوتاه است.

این گوینده افزود: فکر می‌کنم همین هم باعث شده تا هنوز که هنوز است پس از این همه گذر سال، یک تئاتر؛ مانند تئاتر «دردنوشان» بتواند با تکیه کردن بر ستون‌های عمیق و ستون‌های دراماتیک غزل سعدی تا این حد سربلند و سرپا درآید.

رشید کاکاوند: نمایش «دردنوشان» برای من خوشایند بود/ خوانش اشعار سعدی یک نیاز است
باران نیکراه، مجری و گوینده

نیکراه عنوان کرد: کارگردان در این نمایش به واسطه روش سایکودرام (شیوه ای برای درمان برخی بیماری های روانی) تمام تلاش خود را می‌کند تا همه بُعد روان‌شناختی شخصیت را به تک‌تک مخاطبان نشان دهد.

به گزارش ایرنا، روایت-موسیقی «دردنوشان برای سعدی» با محوریت سایکودرام و گروه درمانی روایتی از عمار تفتی است.

گروه تولید این نمایش عبارتند از: طراح، نویسنده و کارگردان: عمار تفتی، آواز: نوید نوبخت، دکلماتور و نوازنده دف: مبینا منصوری، نوازنده کمانچه: مهشاد هاتف، طراح صدا: ارشام مؤدبیان، طراح پوستر: مرضیه رشیدی، ساخت تیزر: نیما محسنی، تصویربردار: مسعود عبدی، منشی صحنه، نور و صدا: لیلا نصیریان، خوشنویس و دستیار کارگردان: عالم صبور، عکاس: پیام احمدی کاشانی، راوی: عمار تفتی. مشاور رسانه‌ای: هدیه حدادی‌اصل.

این نمایش مهرماه ١۴٠٣ هر شب ساعت ١٩ در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha