۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85630918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخبگان کالای سرمایه ای نیستند/ رفع دغدغه مسکن تا درک درست از جایگاه نخبگان

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: تمام استان‌ها باید پیگیر حل دغدغه مسکن نخبگان باشند و هر ماه گزارش‌های خود را به من ارائه دهند؛ کارگروه مسکن در بنیاد تشکیل شده و از روسای بنیادهای نخبگانی استان‌ها می‌خواهم تا مقدمات این امر را در سفرهای استانی ما آماده کنند. بنیاد نخبگان وظیفه دارد این موضوع را با همکاری شهردار و استاندار پیگیری کند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حسین افشین در نخستین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی در دولت چهاردهم به تدوین تقویم جلسات ستاد مرکزی و روسای این بنیادها اشاره کرد و گفت: این نشست، نخستین جلسه فصل پاییز است و برای برقراری هماهنگی بیشتر، در فصل زمستان دو جلسه برگزار خواهیم کرد.

رئیس این بنیاد هدف اصلی سفرهای استانی را بررسی شرایط نخبگان عنوان و به سه سفر خود به استان‌های اصفهان، قم و گیلان اشاره کرد و گفت: در این سفرها شرایط نخبگان را بررسی کرده‌ایم و با برنامه‌ریزی‌ انجام شده شخصا سالانه یک‌بار به هر استان سفر می کنم و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز دو بار در سال به استان‌ها سفر خواهد کرد.

نقش بنیادهای استانی در معاونت علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور به اهمیت نخبگان برای کشور گریزی زد و عنوان کرد: روسای بنیاد ملی نخبگان استان‌ها، نماینده معاون علمی رئیس‌جمهور و بنیاد نخبگان در استان هستند. من از همه استان‌ها درخواست مساعدت و مشارکت کامل با رئیس بنیاد استانی را دارم و بررسی موضوعاتی که به نخبگان استان‌ها ارتباط دارد، به رئیس بنیاد ملی نخبگان استانی سپرده می‌شود و به‌عبارتی، نماینده معاونت علمی برای نخبگان دانش‌بنیان، رئیس بنیاد نخبگان استان‌ها خواهد بود.

خطای نگاه سرمایه‌ای و بورسی به نخبگان

افشین وضعیت بنیاد ملی نخبگان را به صندوق توسعه ملی تشبیه کرد و گفت: خطای موجود در نگاه سرمایه‌ای و بورسی به نخبگان است و این نوع نگاه به وضوح نشان‌دهنده نداشتن درک درست از جایگاه و اهمیت نخبگان در جامعه است. نخبگان نمی‌توانند به‌عنوان یک کالای تجاری و مالی تلقی شوند بلکه باید به‌عنوان سرمایه‌های انسانی و فکری جامعه مورد توجه قرار گیرند.

حل دغدغه مسکن نخبگان، اولویت تمام استان‌ها باشد

وی بر رفع دغدغه مسکن نخبگان تأکید و تصریح کرد: تمام استان‌ها باید پیگیر حل دغدغه مسکن نخبگان باشند و هر ماه گزارش‌های خود را به من ارائه دهند؛ کارگروه مسکن در بنیاد تشکیل شده و از روسای بنیادهای نخبگانی استان‌ها می‌خواهم تا مقدمات این امر را در سفرهای استانی ما آماده کنند. بنیاد نخبگان وظیفه دارد این موضوع را با همکاری شهردار و استاندار پیگیری کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، استان قم را پیشگام در مسیر حل مشکل مسکن نخبگان برشمرد و گفت: مشکل مسکن نخبگان این استان به دلیل هماهنگی‌ و پیگیری‌های مؤثر رییس بنیاد ملی نخبگان استان با استانداری و شهرداری حل خواهد شد.

توسعه نخبگی از کودکی تا کهنسالی

افشین به مسیر توسعه نخبگی از کودکی تا دوران کهنسالی اشاره و بر ضرورت حمایت از نخبگان جوان در زمینه مسکن تأکید کرد و افزود: این مهم در سفرهای استانی مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین بر لزوم شناخت مزایا و نیازهای بومی هر استان برای حل مسائل کلان کشور تاکید دارد و گفت: استانداران و روسای بنیادهای نخبگان استانی با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و در نصب و ابقای روسای بنیادهای نخبگان استانی، نظر استانداران را هم خواهم پرسید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در روند ابقا و انتصاب روسای بنیاد نخبگان در استان‌ها عجله‌ای وجود ندارد و شناخت دقیق مزیت‌های بومی یک اولویت اساسی برای بنیاد به شمار می‌آید.

افشین به معضلی که بنیاد ملی نخبگان با آن مواجه است، اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان بحران هویت را به نخبگان انتقال داده است. نگاه بنیاد به نخبگان به‌عنوان یک جامعه نخبگان یا همان الیت است و هدف آن فراهم کردن زمینه رشد برای این قشر و کاهش دغدغه‌های آنها است، زیرا نخبگان به‌طور خودجوش بر آینده کشور اثرگذار هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: جز پارک فناوری پردیس، هیچ پارک دیگری زیر مجموعه معاونت علمی نیست ولی ما از سایر پارک‌ها هم حمایت می‌کنیم. البته در صورت بروز هرگونه مشکلی برای نخبگان از سوی پارک‌ها، مورد باید به من گزارش داده شود تا پیگیری لازم را انجام دهم. اگر مشکلات نخبگان ما حل نشود، حمایت‌های ما نیز قطع خواهد شد.

افشین، همچنین به محدودیت‌ حمایت‌های مالی اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم از طرح‌هایی مثل طرح شهاب که نیاز به بودجه‌ کلانی دارند، حمایت کنیم. برنامه‌ریزی و بودجه باید متناسب باشند؛ هر طرح باید دارای پیوست بودجه‌ای باشد. طرح‌های بسیار خوب و آینده‌دار که امکان تأمین بودجه آنها وجود ندارد، جز نارضایتی برای نخبگان نتیجه‌ای نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha