استاندار: سرمایه‌گذاری در حوزه آب محور مهم توسعه کهگیلویه و بویراحمد است

گچساران- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه آب محور اساسی توسعه این استان است، گفت: پیگیری لازم برای تامین اعتباربه منظور تکمیل و بهره برداری طرح های تعمیراتی موجود و نیز پروژه های مهم متصل به سد کوثر در سطح ملی  از جمله اولویت های مهم استان است.

به گزارش ایرنا، یدالله رحمانی عصر پنجشنبه در بازدید سرزده از سد کوثر و تاسیسات وابسته به این سد افزود: رعایت تمام دستورالعمل های پدافندی و الزامات مزبور و پایداری تامین آب مناطق هدف در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

وی همچنین در این بازدید تماس های جداگانه با برخی مدیران مربوطه با حوزه آب و وزارت نیرو در سطح ملی و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل و بهره برداری از طرح های آبرسانی از سد کوثر و طرح های تکمیلی و تاسیساتی این سد مزخنی و مهم استان شد.

وی اضافه کرد: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند.

رحمانی گفت: هم اکنون ۸۰ درصد از ظرفیت سد کوثر تکمیل شده و این سد ملی هم اکنون با ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب بالاترین درصد پرشدگی را در سدهای کشور دارا است.

وی گفت: ۱۴۸ میلیون و ۲۲ هزار متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی در سال آبی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ از این سد رها سازی شده است.

استاندار: سرمایه‌گذاری در حوزه آب محور مهم توسعه کهگیلویه و بویراحمد است

وی اظهار کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۷۸ میلیون و ۵۲ هزار متر مکعب آب کشاورزی، ۱۰۰ میلیون و ۳۱هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و ۱۰ میلیون و ۴۳ هزار متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۰ متر است.

وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.


در این بازدید همچنین گزارشی از آخرین وضعیت طرح های مهم متصل به سد و سامانه آن از جمله تصفیه خانه بزرگ سد، سامانه انتقال آب شرب به ۲.۵ میلیون نفر در استان های جنوبی ، شبکه آبیاری لیشتر و خیراباد، تنگ انگشترک و ابرزی ارایه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha