«شاهپر» جدی‌ترین فیلم من است/ فیلم کوتاه هرگز مسیر ورود به سینمای بلند نیست

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم کوتاه «شاهپر» گفت: فیلم کوتاه و بلند تفاوتی با هم ندارند و این تنها زمانِ اثر است که عنوان آن را تغییر می‌دهد؛ سینمای کوتاه برای من جدی است و به نظرم فیلم کوتاه هرگز مسیر ورود به سینمای بلند نیست.

روناک جعفری کارگردان فیلم کوتاه «شاهپر» از آثار راه یافته به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: فیلم کوتاه برای من خیلی جدی است و با نگاهی که فیلم کوتاه را به سمت ساده‌تر شدن می‌برد، مخالفم زیرا فیلم کوتاه هرگز مسیر ورود به سینمای بلند نیست.

کارگردان فیلم کوتاه «شاهپر» با اشاره به حضور در بخش «کتاب و سینما» جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: من این فیلم را براساس یک داستان واقعی ساخته‌ام؛ قصه آن مربوط به تردد شتری در خیابان‌های مشهد است که هنگام قربانی شدن از کشتارگاه فرار می‌کند و خبر آن در روزنامه‌ای در سال ۱۳۵۲ منتشر شده است، این یک داستان واقعی بود که به گوش من خورد و در ذهنم پرورش پیدا کرد و تصمیم گرفتم آن را بسازم.

وی فیلم «شاهپر» را ادامه فیلم «مورس» خواند و عنوان کرد: فیلم ما را به سال ۱۳۵۲ می برد و طبیعتا از نظر اتمسفر باید همه‌چیز به آن دوره برگردد. «شاهپر» فضای سورئالی دارد که مثل آثار قبلی‌ام تکرار شده است، ما با کمک اکبر محمدی تهیه کننده فیلم، یک فضای آتشین طراحی کردیم که این آتش در دورانی دور در گروه‌های تعزیه وجود داشته و نمایش در آن اجرا می‌شده است.

جعفری تاکید کرد: این کار برای ما خیلی زحمت داشت چراکه گروه صحنه نتوانست این کار را انجام دهد؛ لذا زحمت آن بر عهده خودم به‌عنوان کارگردان بود؛ البته که تهیه کننده من را تنها نگذاشت و توانستیم این دایره آتشین را خودمان ابداع و آن را در فضای کاروانسرا ایجاد کنیم که فکر می‌کنم از نظر دستاورد فنی، کار عجیب و سختی بود و با چندین بار آزمون و خطا به آن رسیدیم. در این مسیر، فیلمبردار پروژه برای ما سنگ تمام گذاشت و واقعا فضای نوری که ایجاد شد، همان چیزی بود که ما خواستیم.

وی در ادامه به ابعاد محتوایی اثر خود پرداخت و اظهار کرد: جدا از دستاوردهای فنی، فیلم ما نقطه قوت محتوایی هم دارد چون داستان کار، اقتباسی از شاهنامه و پرسیمرغی است که زال از سیمرغ گرفته و آن‌ را آتش می‌زند تا یک مساله را حل کند.

جعفری درباره تجارب حضور خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: من سال ۱۳۸۹ در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتم و این حضور، همزمان با دوره حضور افرادی چون شهرام مکری بود، بعد از این حضور، فیلم «بدل» را در جشنواره داشتم که نامزد بهترین فیلمبرداری شد، سپس فیلم «مورس» را به دوره ۳۸ جشنواره رساندم که برنده بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و طراحی صحنه شد که برای من یک اتفاق خیلی ویژه شد.

«شاهپر» جدی‌ترین فیلم من است/ فیلم کوتاه هرگز مسیر ورود به سینمای بلند نیست

کارگردان فیلم کوتاه «شاهپر» اظهار داشت: فکر می‌کنم «شاهپر» مهمترین فیلم من است چرا که از دیگر کارهایم، حرف مهم‌تری خواهد زد که به صلاح‌دید دوستان در بخش کتاب و سینما قرار گرفته و در بخش ملی نیست.

وی به چشم‌انداز فیلمسازی خود پرداخت و با تاکید براینکه فیلمنامه فیلم بلند او آماده است، ادامه داد: هم‌اکنون درحال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار هستم تا ساخت اولین فیلم بلند سینمایی ام رقم بخورد، هرچند در ادامه فعالیت‌های فیلم بلند، اگر جایی به سوژه فیلم کوتاه برسم، قطعا به فیلم کوتاه برمی‌گردم چون عاشق فیلم کوتاه هستم.

جعفری در پاسخ به اینکه آیا خود را مخاطب فیلم کوتاه می‌داند، تاکید کرد: خود را مخاطب فیلم کوتاه می‌دانم و هرساله در جشنواره حاضر می‌شوم و آثار فیلمسازان را می‌بینم؛ خصوصا اینکه سعی دارم در تعامل با برخی موسسات مانند آکتور یا دیگر جاهایی که نمایش فیلم دارند و از آثار کوتاه استفاده می‌کنند، باشم؛ خودم هم این فیلم‌ها را در هنر و تجربه می‌بینم و به طور کلی فیلم کوتاه برای من خیلی جدی است.

کارگردان فیلم کوتاه «شاهپر» فیلم کوتاه را ساده اما مهم دانست و افزود: تفاوتی بین فیلم کوتاه و بلند قائل نیستم و به نظرم، این تنها زمانِ فیلم است که این دو را از هم جدا کرده است، خیلی‌ها نقد می‌کنند که چرا باید در فیلم کوتاه از عوامل فیلم بلند استفاده کرد درحالی که فیلم کوتاه باید خیلی ساده باشد اما من معتقدم داستانی در مدیوم کوتاه ساخته می‌شود و داستان دیگری بلند و مستند اما آن چه مهم است زمان، مکان و اتمسفری است که برای آن فیلم تهیه می‌شود و خیلی فرقی نمی‌کند که یک فیلم از عوامل حرفه‌ای استفاده کرده باشد یا ساده؛ با این روند که می‌خواهند مدام فیلم کوتاه را به سمت ساده‌تر شدن ببرند، مخالفم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha