۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 85631957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه یزد: طلاب برجسته حوزه‌های علمیه، شناسایی شوند

یزد- ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، اقدام حوزه‌های علمیه برای شناسایی و تربیت و تقویت طلاب و روحانیون برجسته را خواستار شد تا در آینده، استوانه‌های دینی برای هر منطقه باشند.

به گزارش روز شنبه دفتر امام جمعه یزد ، "آیت الله محمدرضا ناصری" در مراسم معارفه مدیر جدید حوزه های علمیه استان با بیان اینکه استانها و شهرستانها از وجود علمای بزرگی که در گذشته زندگی می کردند، خالی شده است، اظهار کرد: ضروری است حوزه علمیه قم نسبت به استانها و شهرستانها حرکتی جدی برای جبران خلاء علما و بزرگان دینی داشته باشد.

وی اظهار کرد: لازم است در این زمینه ابتدا شناسایی و سپس برنامه ریزی شود تا طلاب دارای ظرفیت، در استانهای خود منشا خیر برای شهرهای مختلف استان باشند؛ چشم انداز ۲۰ ساله فرهنگی استان باید بررسی شود زیرا ظرفیتی که در گذشته در یزد وجود داشته باید در قالب یک چشم انداز فرهنگی احیا شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: حوزه های علمیه باید در این زمینه اقدام اساسی انجام دهند و هم در تدوین چشم انداز هم شناسایی ظرفیت ها به میدان بیایند.

وی تاکید کرد: استان هم باید برنامه ریزی های خود را نسبت به شهرستانها تقویت کند و در قم نیز باید شاخصه هایی تعریف شود تا قابلیت اجرا پیدا کند.

ناصری ادامه داد: باید برای آینده مسلمین، طلاب و حوزه های علمیه فکر شود و این ظرفیت در آیت الله اعرافی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت ایشان به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم طلاب و روحانیون برجسته ای که قابلیت رشد دارند به سرعت شناسایی و تربیت شوند تا ظرف چند سال آینده استوانه های علمی خوبی داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور هم گفت: نقصی که همه مراکز آموزشی با آن مواجه شدند به دلیل جدایی از گفتمان کلام دین و ارزش های الهی در قلمروهای مختلف علمی و دانشی و فناوری است و این فاصله خسارت های بزرگی برای بشریت به وجود آورد.

آیت الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه ذکر، درون آدمی را می سازد و جهان درونی را جهان دیگری می سازد، اظهار کرد: حوزه، منادی این مهم به جهان است.

وی با بیان اینکه نباید حوزه را دست کم بگیریم زیرا ریشه در تاریخ بیش از هزار ساله داریم، عنوان کرد: اگر به گذشته بزرگ حوزه ها نگاه کنیم، می بینیم که حوزه گنج بزرگ الهی است که ما میراث دار این گنج بزرگ هستیم.

اعرافی خاطرنشان کرد: ما که سخن از تمدن غرب به میان می آوریم، هرگز نگاه تند و افراطی نداریم و حتما تحولاتی که علم و دانش امروز رقم زد را حتما می پذیریم اما سخن ما این است ضمن آنکه تحولات و دستاوردهای تمدن جدید بشر را می پذیریم، نقدهای اساسی و بنیادین هم داریم و یکی از نقدهای اساسی، جدایی گفتمان های علمی و فناوری و در نتیجه، سبک های زندگی از یک گفتمان آسمانی و قدسی است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید هم میراث بزرگ فلسفی، فقهی، قرآنی و حدیثی را صیانت کند و هم بر آن بیفزاید و هم اینکه این ذخائر را در دنیای معاصر و در مواجهه با این همه پرسش ها فعال کند که کار بسیار دشواری است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ذخیره فقه ما بسیار ارزشمند است و در برابر مکاتب حقوقی بزرگ دنیا حرف برتر دارد، فلسفه ما سخنان بلندی دارد اما اینها باید امتداد پیدا کند، بازسازی و بازآفرینی شود و محققانه سخن جدید تولید کند.

رئیس حوزه های علمیه کشور ادامه داد: متفکرانی از دانشگاه و حوزه و صاحب نظرانی خواسته اند به پرسش های نو پاسخ دهند و نظریه های جدیدی ارائه کنند اما غیرمبتنی بر اجتهادهای اصیل و فراوان داریم رویکردهایی که دچار انحرافاتی داشته اند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وقتی سخن از حوزه به میان می آوریم، برخی، تحول حوزه را به معنای دور شدن از اهداف اصیل و کنار گذاشتن تفکرات و وسواس های بزرگان ما می دانند که این تفکر غلطی است.

در این مراسم از خدمات حجت الاسلام محمد شمس مدیر سابق حوزه علمیه استان یزد قدردانی و حجت الاسلام سید حسین حسینی بعنوان مدیر این حوزه معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha