یک فعال عرصه زعفران: بازار این محصول باید به کشاورزان سپرده شود + فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- یک فعال و دست اندرکار در حوزه کاشت، فرآوری و صادرات زعفران گفت: تاکنون قانون عرضه و تقاضا و به تبع آن قیمت‌گذاری زعفران در اختیار سیاستمداران بوده که تصمیم‌ساز اصلی این حوزه هستند که این از دایره انصاف به دور است و باید قیمت‌گذاری زعفران، به صاحبان اصلی‌اش سپرد شود.

مهدی جهانشیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قصه پُرغصه زعفران ایران همه ساله به این شکل در فصل برداشت زعفران آغاز می‌شود که کشاورز برای برداشت و تامین هزینه اولیه برداشت محصول خود، یا باید سَلف‌خری (پیش فروش) کند، قرض بگیرد، یا چک بنویسد و در زمانی که قرار است حاصل دسترنج، خستگی کار را از تنش درآورد، سود نهایی نصب دیگران می‌شود.

وی ادامه داد: امسال نیز با توجه به کیفیت خوب پیازها و بارش مناسب، پیش‌بینی شده است تولید و به تبع آن عرضه در بازار زیاد باشد که در نتیجه می تواند کاهش مقطعی قیمت زعفران را به دنبال داشته باشد.

او اضافه کرد: برای مقابله با تکرار این درد مشترک چند ساله، کشاورزان باید تا حد امکان فقط آن بخش از محصول خود را به فروش برسانند که هزینه اولیه شان را تامین کند و گرفتار فضای روانی بازار نشوند.

دولت طرحی نو دراندازد

این دست اندرکار حوزه زعفران با انتقاد از عملکرد پارسال سازمان تعاون روستایی در هنگام اجرای طرح خرید حمایتی زعفران گفت: تعاون روستایی در زمان تحویل، قیمت هر کیلوگرم زعفران را ۴۲۰ میلیون ریال اعلام اما هنگام تسویه با کشاورزان برای هر کیلوگرم ۳۷۰ میلیون ریال پرداخت کرد.

جهانشیری با بیان این که ای کاش مشکل به همین جا ختم می‌شد اضافه کرد: بعدها زعفرانکارن مطلع شدند سازمان تعاون روستایی هر کیلوگرم زعفران تحویلی را یک میلیارد ریال فروخته است.

وی ادامه داد: اگر قرار است امسال نیز دولت از کشاورزان حمایت کند، ابتدا به ساکن به شناسایی کشاورزان خرده مالک بپردازد و سپس در قالب پیش خرید به آنها، تسهیلات کم بهره بپردازد و اگر قرار است امسال طرح خرید حمایتی را هم تکرار کند، به شکلی تصمیم‌ بگیرد که اگر سودی نصیب زعفران‌کاران نمی‌شود، حداقل این سود نصیب تعاون روستایی نیز نشود.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: مراتب اعتراض خود را به عنوان پارلمان محلی به عملکرد پارسال سازمان تعاون روستایی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان‌های سه‌گانه خراسان به صورت شفاهی و در قالب نطق در شورای شهر اعلام و در رسانه‌ها منعکس کردیم.

حرکت رو به جلوی شورای ملی زعفران شایسته قدردانی است

این فعال اقتصادی در خصوص عملکرد شورای ملی زعفران گفت: افراد حقیقی که عضو این شورا هستند، هر کدام دارای سوابق حداقل ۳۰ سال در حوزه زعفران بوده، شخصیت‌های اثرگذار و دارای کارنامه قابل دفاع هستند، البته این بدان معنا نیست که نسبت به ماهیت کلی شورا، انتقاد نداشته‌باشیم.

جهانشیری افزود: به عنوان نمونه شورای ملی زعفران باید به تولید کننده و کسی که در بحث فرآوری زعفران کار می‌کند، نقش بیشتری واگذار کند.

افزایش قیمت زعفران، نقمت در لباس نعمت

این صادرکننده زعفران در ادامه از افزایش قیمت زعفران به عنوان یک بلا و درد در لباس نعمت برای کشاورزان یاد کرد و گفت: نمی‌دانم چرا برخی افزایش قیمت زعفران را ناشی از توانمندی مدیریتی خود معرفی کرده و در کارنامه کاری خویش جای می‌دهند؟!

جهانشیری افزود: اگر به بازار زعفران در ۱۵ سال پیش نگاه کوتاهی بیندازیم، قیمت دلاری زعفران هر کیلوگرم بین هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ یا در نهایت هزار و ۷۰۰ دلار بوده است و امروز نیز قیمت واقعی زعفران به همین میزان بوده و اگر بیش از آن است، به معنی افزایش قیمت زعفران نیست بلکه به واسطه افزایش قیمت دلار است.

وی ادامه داد: مسوولان نباید با اعداد شعبده بازی کرده و آماری به کشاورزان ارایه کنند که اغواگر باشد مثلا به دلیل خیلی مسایل دیگر، امروز قیمت هل ، عدس ، لوبیا و حتی کود حیوانی نیز افزایش یافته است و این افزایش قیمت نباید به عنوان یک سند افتخار معرفی شود.

عضو شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه در پاسخ به این سووال که شورا و به خصوص کمیسیون اقتصادی آن در کاهش آلام روحی زعفران‌کاران این منطقه چه کرده است گفت: شرکت در نمایشگاه‌های حوزه گردشگری و معرفی زعفران ایران با محوریت منطقه تربت‌حیدریه، تنها کاری بوده است که از دست ما بر آمده و تاکنون نیز کوتاهی، نکرده‌ایم.

طرح نو دولت برای زعفران در راه است

سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان تربت‌حیدریه نیز پس از رویت اظهارات این فعال حوزه زعفران به خبرنگار ایرنا گفت: اگر نگاهی به عملکرد دولت های ادوار مختلف در حمایت از حوزه زعفران بیندازیم متوجه می‌شویم هر کدام طرح‌هایی ارائه و قدم‌هایی برداشته‌اند که تاثیر مثبت خود را بر قیمت زعفران گذاشته است.

حمیدرضا رضایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی دولت چهاردهم نیز با همراهی و همفکری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به خصوص استان‌های زعفران‌خیز و با محوریت نماینده شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌لات، طرحی نو ارایه کرده است که در آینده رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور قطع این طرح با نگاه جلوگیری از دلال‌بازی و واسطه‌گری، تاثیر بسزایی در پایداری قیمت کنونی زعفران و حتی افزایش آن خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و از آن میان شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند.

در منطقه تربت‌حیدریه تا شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی در گستره تمام شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات، خواف و رشتخوار، که از تربت‌حیدریه جدا شده‌اند، در مجموع افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزرعه زعفران وجود دارد و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیر کشت زعفران خراسان رضوی، به این خطه اختصاص دارد که با توجه به میانگین تولید چهار کیلوگرم محصول در هکتار، سالانه حدود ۱۲۰ تن زعفران در این مناطق تولید می‌شود.

در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این رقم بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار، زعفران‌کاران منطقه تربت‌ حیدریه هستند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha