دبیر انجمن برنج ایران: مازندرانی‌ها ۲ سال بدِ کشاورزی را پشت‌سر گذاشتند

ساری- ایرنا- دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه کشاورزان مازندران ۲ سال بد را پشت سر گذاشتند و هنوز برنج در انبارها وجود دارد، گفت: مطالبه ما این است که تا وقتی مطمئن نشدیم برنجی در انبارها نیست، مجوزی برای واردات صادر نشود.

به گزارش ایرنا، جمیل علیزاده شایق روز شنبه در گفت‌وگو باخبرنگاران اظهار کرد: تعیین نرخ خرید تضمینی برای انواع برنج پرمحصول آغاز شده و این اعلام نرخ هنگامی که ذائقه‌ عمومی با این محصول سازگار نبود، برای تشویق کشاورزان به تولید بیشتر این نوع برنج اقدام موثری بوده است.

وی افزود: با توجه به اعلام نرخ خرید تضمینی اگر کشاورزان می‌توانستند برنج را با قیمت مناسبی در بازار به فروش می‌رساندند و اگر هم برنج‌شان فروخته نمی‌شد نگرانی نداشتند. چون با مراجعه به مراکز خرید نسبت به فروش محصول‌شان اقدام می‌کردند.

دبیر انجمن برنج ایران بیان کرد: کم‌کم با ورود انواع برنج پرمحصول و جاافتادن آن، کشاورزان نگران بودند که ارقام محلی ممکن است مشتری نداشته باشد و با توجه به این نگرانی به دنبال این بودیم نرخ را به ارقام محلی تسری دهیم. ولی آن‌چنان‌که باید استقبال نشد و همین موضوع موجب شد به‌تدریج نرخ خرید تضمینی از بین رفت.

دبیر انجمن برنج ایران: مازندرانی ها ۲ سال بد ِکشاورزی را پشت سرگذاشتند

علیزاده شایق ادامه داد: سال ۱۴۰۰ بود که به‌دلیل دخالت در نرخ گذاری در ارقام محلی این محصول در انبارها ماند و قیمت بسیار پایینی روی محصول گذاشتند که کشاورز رغبت نمی‌کرد برنج را تحویل دهد و در پی دوگانگی به وجود آمده برنج در انبارها ماند.

وی با اعلام اینکه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تلخ‌ترین سال‌ها برای برنج کاران مازندران به لحاظ فروش محصول بود، اظهار کرد: این بحران باعث شد برنج در انبارها بماند و این موضوع موجب شد تا دوباره نرخ تضمینی اعلام شود.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: برای تعیین نرخ تضمینی برنج سراغ کارشناسان رفتند تا قیمت برنج با احتساب سود عادلانه اعلام شود و در این زمینه هم با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان قیمت‌ها اعلام شد که کشاورزان در این نرخ گذاری راضی نبودند.

علیزاده شایق هشدار داد: این روزها نگرانی کشاورزان بعد از برداشت محصول تداوم دارد و آن هم به دلیل واردات است، گروه جدیدی که حتی واردکننده هم نیستند و دایه مهمان‌تر از مادر شدند و به نام حمایت از تولید به دنبال واردات هستند که باید در این زمینه مراقبت شود.

دبیر انجمن برنج ایران: مازندرانی ها ۲ سال بد ِکشاورزی را پشت سرگذاشتند

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان ۲ سال بد را پشت سر گذاشتند و هنوز برنج در انبارها وجود دارد، خاطرنشان کرد: موضوع مهم اینکه تا وقتی مطمئن نشدیم برنجی در انبارها نیست، مجوزی برای واردات صادر نشود.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزارتن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha