۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۲۵
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85632426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باید چالش‌های فعالان اقتصادی را با ظرفیت های استانی و ملی رفع کنیم

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: باید مسائل و چالش های متعددی که فعالان اقتصادی با آن مواجهند را در داخل استان به صورت رو در رو، مساله به مساله و سند به سند احصاء و بررسی کرد و از ظرفیت های استانی و ملی برای رفع آنها بهره گیریم.

به گزارش ایرنا، هادی حق‌شناس روز شنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان گفت: امروز کشوری نیست که صادرات نداشته باشد، مبنای توسعه یافتگی صدور دستاوردهاست و به عبارتی تنوع مصرف، زمینه ساز صادرات است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی به لحاظ منابع طبیعی و انسانی در زمره ۲۰ کشور برتر دنیا و بنیه اقتصادی کشورمان باوجود تحریم های ظالمانه، بسیار قوی است.

وی عنوان کرد: تحریم ها و وجود مسائلی نظیر عدم الحاق ایران به اف. ای. تی. اف و غیره نتوانسته اقتصاد ایران را از ریل خارج کند بطوریکه مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۲ تقریبا ۱۵۰ میلیارد دلار بوده است.

وی گفت: باید مشکلات را احصاء و مسائل اساسی را شناسایی کرده و موارد را طریق سازمانها و وزارتخانه های مربوطه برطرف کنیم؛ امکان ندارد مساله در داخل استان قابل حل باشد و ما آن‌را رفع نکنیم و بر این مبنا مدیری که نتواند مساله ای را که در داخل استان قابل حل و در حیطه اختیاراتش است، رفع نکند باید صندلی مدیریت را ترک کند.

استاندار گیلان تصریح کرد: اگر کسی اثبات کند بخشی از دولت در گیلان می تواند مساله‌ای را حل کند و در این زمینه کوتاهی کرده است به طور قطع با عامل این امر برخورد می شود، اگر هر یک از صادرکنندگان و واردگنندگان احساس می کنند مساله‌ای توسط مدیران بخش دولتی قابل حل است اما آنها تعلل می کنند این موضوع را به نماینده عالی دولت در استان منعکس کنید.

وی اظهار کرد: ظرفیت صادرات استان به میزان ۳۵۰ میلیون دلار در ۶ ماه نیست و این وضعیت نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد؛ تردیدی نیست تحریم‌ها اثرگذار هستند اما بخشی از مشکلات را می توان به دست مسئولان برطرف کرد. قانون برای تسهیل است و مانع نیست؛ اگر امروز قانون مانع است ناشی از مشکلی است که ما ایجاد کرده ایم.

حق شناس خطاب به مدیران بخش تجارت و بازرگانی گیلان گفت: هدف فراهم کردن تسهیلات و کمک به صادر کنندگان و واردکنندگان است تا کالا را ارزان صادر و وارد کنند و مواد اولیه در اسرع وقت به دست صنعتگر برسد.

استاندار گیلان با اشاره به مشکلات ناترازی حامل های انرژی (برق و گاز صنعتگران استان در فصل های تابستان و زمستان)، گفت: اگر میزان اتلاف انرژی حوزه گاز صرف تولید برق می شد امروز هیچ صنعتگری در تابستان مشکل قطعی برق نداشت و بالعکس؛ گاه اتلاف انرژی برق و گاز کشور در مجموع به یک سوم می رسد که نشان می دهد در این حوزه و اتلاف انرژی در دنیا بی‌نظیر هستیم.

وی میزان مصرف برق شهرک صنعتی رشت را ۴۴۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: باید به سمت استفاده از انرژی های نو حرکت کنیم، منطقه آزاد انزلی فرصتی بی نظیر برای ورود پنل های خورشیدی است که در حال حاضر این منطقه آزاد و اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان از آن بهره می برند، این موجب می شود بار شبکه سبک‌تر شود از اینرو باید در این بخش سرمایه گذاری کرد؛ دیگر زمان استفاده از سوخت های فسیلی سرآمده است.

حق شناس گفت: مواردی که در این جلسات مطرح می شود "وعده و قول " نیست بلکه راهکارهایی است که پیش روی فعالان اقتصادی گذاشته می شود تا از این طریق به آنها برای حل مشکلاتشان کمک کرد.

ارزش صادرات از گیلان ۲.۳ درصد کاهش داشت

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این همایش عنوان کرد: صادرات در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۰.۸ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۲.۳ درصد کاهش داشته است.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه از استان گیلان ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار صادر شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در ۶ ماه گذشته از گیلان ۱۷۱ هزار و ۸۳۹ دلار محصولات غذایی و دامی، ۶۹ هزار و ۲۳۲ دلار مواد شیمیایی، ۵۴ هزار و ۸۶۲ دلار کالاهای تولیدی، ۱۴۴ میلیون دلار محصولات کشاورزی، ۱۱۵ میلیون دلار تولیدات صنعتی، ۴۴ میلیون دلار مواد و صنایع معدنی و ۴۰ میلیون دلار مواد پتروشیمی و پایه نفتی صادر شده است.

وی تصریح کرد: میزان واردات نیز در نیمه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۹ درصد و از نظر ارزشی ۳۵ درصد کاهش داشته است.

پورحیدری عمده محصولات وارداتی به استان را محصولات صنعتی به ارزش ۳۷۴ میلیون دلار، کشاورزی ۲۶۶ میلیون دلار، معدن و صنایع معدنی ۴۴ میلیون دلار و پتروشیمی و پایه نفتی سه میلیون دلار اعلام کرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان، ظرفیت صادرات استان را بسیار بیش از این رقم اعلام کرد و افزود: بسیاری از تولیدکنندگان استان از بنادر و گمرکات کشور کالای خود را صادر می‌کنند؛ هم‌اینک صادرکنندگانی در استان داریم که به بیش از ۶۰ کشور کالا صادر می‌کنند.

پورحیدری مشکلات بخش‌های حمل و نقلی، انبار و سردخانه‌ای، پایانه صادراتی و پایانه بین المللی را از چالش‌های حوزه صادرات استان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون برای حل این چالش‌ها و معضلات اقدامات موثری صورت گرفته که بزودی شاهد رفع و کاهش این مسائل خواهیم بود.

وی محدودیت‌های مالی، هزینه بالای صادرات، نوسان در قوانین، تحریم‌ها، عدم اطلاع رسانی، عدم دست‌یابی به استانداردها، نبود نوآوری، انتقال ارز، آموزش ناکافی را از سایر مشکلات حوزه صادرات استان دانست.

قاسم رضائیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز در این آیین از تلاشهای صادر کنندگان که در سخت‌ترین شرایط فعالیت اقتصادی می کنند، قدردانی و ابراز امیدواری کرد:به زودی شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری از پایانه صادراتی، نمایشگاه بین المللی و پنجره واحد اقتصادی در استان باشیم.

در این همایش از ۱۳ صادر کننده نمونه(سال ۱۴۰۲) تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha