آخرین اقدامات محرومیت‌زدایی در استان فارس

شیراز - ایرنا - پروژه‌ها و طرح‌های محرومیت‌زدایی در شهرها و روستاهای مختلف استان فارس در حال اجراست و در آخرین اقدامات، مناطق کم برخوردار شهرستان‌های آباده، سروستان، رستم و خفر در کانون توجه متولیان در این حوزه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محرومیت‌زدایی، مهمترین رویکرد برای کاهش آسیب‌ها در مناطق پیرامونی و روستاهای حاشیه شهرهاست؛ این رویکرد در مناطق مختلف استان فارس در قالب طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در حال اجراست و هر هفته آمار قابل‌توجهی از اجرای این طرح‌ها از شهرها و روستاهای استان ارایه می‌شود.

بازنگری طرح هادی روستاهای آباده

بازنگری طرح هادی روستاهای، ده بالا، بیدک، دهدق و شورجستان از مهمترین اقدامات محرومیت‌زدایی است که اخیراً در شهرستان آباده انجام شده؛ شهرستانی که در فاصله ۲۷۲ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

این طرح‌ها در حال حاضر با حضور بخشدار مرکزی، مشاور طرح، شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها، رئیس راه وشهرسازی شهرستان، مسئول شهرسازی شهرداری آباده، دفتر فنی فرمانداری و مدیر بنیاد مسکن شهرستان در محل بخشداری مرکزی این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان آباده که معتقد است اجرای طرح‌های زیر بنایی در شهرستان آباده زمینه ساز توسعه دوچندان است، در رابطه با آخرین اقدامات انجام شده در این شهرستان گفت: بنیاد مسکن در سالی که گذشت با انعقاد ۱۸۱ قرارداد ۲۵۰ فقره تسهیلات پرداخت کرده است.

حمید رضا عابدی از پیگیری صدور اسناد مالکیت شهری به تعداد ۳۰ سند و پیگیری صدور اسناد مالکیت روستایی و ۱۰۰ برگ سند تک برگ خبر داد و صدور اسناد مالکیت با مشارکت ثبت اسناد و املاک را یکی از مهمترین اقدامات محرومیت‌زدایی در این شهرستان دانست و افزود: در این زمینه ۲۷۰ پرونده به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده و ۷۰ قطعه از اراضی نیز تعیین تکلیف شده است.

آخرین اقدامات محرومیت‌زدایی در استان فارس چیست؟

خدمات محرومیت‌زدایی در روستای بکت شهرستان سروستان

روستای بکت از دیگر مناطق فارس است که در روزهای اخیر مورد توجه متولیان امر محرومیت‌زدایی قرار گرفته؛ این روستا در مختصات جغرافیایی ۲۹درجه و ۱۳دقیقه عرض شمالی و ۵۲درجه و ۵۷دقیقه طول شرقی و در ۴۵کیلومتری شیراز و ۳۵کیلومتری سروستان قرار دارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سروستان در بازدید از روستای بکت جهت اجرای آسفالت مشارکتی و همچنین بازدید از زیر اساس و اساس انجام شده توسط دهیاری جهت آسفالت مشارکتی در روستای چاه انجیر گفت: بنیاد مسکن آماده اجرای طرح های عمرانی در این مناطق است چراکه معتقدیم اجرای طرح‌های توسعه در این روستاها زمینه‌ساز ایجاد انگیزه بیشتر برای ماندگاری ساکنین در این مناطق است.

عزت اله محمودی تشخیص، تعیین و رفع نیازمندی‌های مسکن مقاوم، تهیه زمین موردنیاز طرح‌ها و پروژه‌های مسکن شهری و روستایی عمران و آبادانی روستاها را از اقدامات مهم محرومیت زدایی در این شهرستان دانست و اضافه کرد: عملیات عمران روستایی شامل تهیه و اجرای طرح‌های هادی و تثبیت مالکیت و اراضی، تهیه و اجرای طرح‌های لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه می‌شود.

او درباره اقدامات انجام شده در حوزه عمران روستایی در این شهرستان گفت: بازنگری طرح هادی پایه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان سروستان از جمله شاخص‌های توسعه در این شهرستان است؛ این طرح‌ها در روستاهای شیری، رکن آباد، تل پوکه و دولت آباد اجرایی شده است.

شهرستان رستم بر مدار توسعه و عمران روستایی

همچنین طی بازه زمانی سه ماهه خرداد تا شهریور ۱۴۰۳ در ۱۴روستای بخش مرکزی و سورنای شهرستان رستم طرح‌های عمران روستایی اجرا شده؛ این طرح‌ها در روستاهای حسین آباد، مراسخون سفلی، پهون، منصوراباد سفلی، باباگورین، بابامیدان، پسکوهک، دهنو مرکزی، نسه زیردو، انجیره، بکر علیا، شیخی زیردو، کناره و دهنو سادات اجرایی شده است.

سرپرست بنیاد مسکن شهرستان رستم درباره این طرح‌ها گفت: پروژه های عمرانی انجام شده شامل اجرای ۸۰۰مترمربع کف‌سازی، ۱۰۰ متر مکعب پی‌سازی، ۲۸۳متر مکعب دیوار حائل، ۲۳۵متر کانیو، یک هزار و ۴۸۹متر جدول بتنی و ۱۸متر پل فلزی هستند و در ۱۳ روستای دیگر نیز ۳۸ هزار متر آسفالت انجام شده که عمدتا در بخش مرکزی شهرستان بوده است.

او با ارائه گزارشی از نهضت ملی مسکن در شهر مصیری افزود: این طرح شامل ۲ فاز و ۶۸ واحد بوده که پیشرفت‌ها در فاز یک از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد رسیده و در فاز ۲ با توجه به مشکلات مالی به پیشرفت ۱۰ درصدی رسیده است.

طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان خفر

در روزهای اخیر همچنین کارشناسان معاونت مسکن و شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس و مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خفر از پروژه نهضت ملی مسکن شهر خاوران و باب انار شهرستان خفر بازدید کردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خفر شمار متقاضیان نهضت ملی مسکن در این شهرها را بیشتر از یک هزار متقاضی برآورد کرد و گفت: حدود ۲۰۰ پروژه نهضت ملی مسکن در این شهرها دارای قرار داد ساخت هستند و پروژه به آن اختصاص یافته است.

آخرین اقدامات محرومیت‌زدایی در استان فارس چیست؟

خسرو جوکار گزارشی از توسعه روستایی در این شهرستان نیز ارائه داد و افزود: بنیاد مسکن در حوزه بازسازی و مسکن روستایی خدمات قابل توجه در این شهرستان داشته؛ پرداخت ۴۱۰ فقره تسهیلات مقاوم‌سازی واحد مسکونی با اعتبار ۸۲۰ میلیارد ریال، پرداخت ۱۴۵ فقره تسهیلات وام تعمیری حوادث روستایی و شهری با اعتبار ۴۳ میلیارد ریال و پرداخت ۱۴۵ فقره کمک بلاعوض تعمیری حوادث روستایی و شهری با اعتبار ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از مهمترین اقدامات در حوزه توسعه روستایی به شمار می‌رود.

جوکار ادامه داد: پرداخت ۷۴ فقره تسهیلات حوادث روستایی و شهری با اعتبار ۱۴۸ میلیارد و ۵۰۰ نیز بخشی از دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان محسوب می‌شود.

با وجود انجام این اقدامات که به صورت هفتگی و با ارائه آمارهای قابل‌توجهی در استان فارس انجام می‌شود اما برخی کارشناسان و متخصصان در عرصه محرومیت‌زدایی معتقدند درصد تخصیص اعتبارات فقرزدایی آن طور که نیاز است افزایش نیافته و در حال حاضر موازی کاری نهادهای متولی محرومیت‌زدایی نیز منجر به هدر رفت منابع شده است.

برخی آمارها و شواهد از زندگی مردم در مناطق محروم حاکی از آن است که اگرچه در طول چهار دهه اخیر اقدامات بسیاری جهت افزایش دسترسی‌ها و خدمات انجام شده، اما محرومیت‌زدایی هنوز هم با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

کارشناسان همچنین بر این باورند که توزیع این دسترسی‌ها و خدمات نیز به طور متوازن رخ نداده و هنوز شکاف قابل توجهی بین مناطق مختلف استان به ویژه در زمینه تأمین اجتماعی وجود دارد.

بدون شک ادامه دادن و استمرار این وضعیت نه تنها موجب نارضایتی بخش عمده‌ای از اهالی استان خواهد شد، بلکه منجر به مهاجرت گسترده از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق برخوردار می‌شود که می‌تواند در مختل کردن تعادل جمعیتی فارس اثرگذار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha