۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85633160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افتتاح کافه بهداشت با طعم سلامتی در پاکدشت

۲۹ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۱
کد خبر: 85633160
افتتاح کافه بهداشت با طعم سلامتی در پاکدشت

پاکدشت - ایرنا - میز خدمت هوشمند و فضای آموزشی با عنوان کافه بهداشت، به صرف سلامتی در شبکه بهداشت و درمان پاکدشت به منظور تکریم ارباب رجوع در سطح عالی و همچنین ارائه خدمات آموزشی در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، فضای آموزشی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مسئولان شهرستانی عصر شنبه افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم ضمن قدردانی از حسن ابتکار و خلاقیت شبکه بهداشت و درمان پاکدشت، مبنای اجرای این طرح را ترویج فرهنگ سلامت برشمرد و نام کافه بهداشت را نامی جذاب برای این طرح دانست که باعث جذابیت بیشتر و تغییر نگرش مردم درخصوص مراکز بهداشتی و درمانی می‌شود و این مراکز را به فضایی جذاب و خوشایند برای مراجعان تبدیل می‌کند.

دکتر علیرضا زالی تکریم ارباب رجوع را از ویژگی‌های کافه بهداشت عنوان و خاطرنشان کرد: در این طرح از زمان اندک انتظار مراجعان برای آموزش مفاهیم بهداشتی بهره گرفته شده تا مفاهیم آموزشی با زبان ساده و جذاب منتقل شود.

وی ارتقای سلامت و مفاهیم آموزشی به افراد را از ویژگی‌های علم بهداشت برشمرد و تکریم ارباب رجوع، فرصت‌یابی برای آموزش بهداشت به افراد و ترویج خودمراقبتی را از ویژگی‌های بارز این طرح کافه بهداشت اعلام کرد.

این مسئول با اشاره به سابقه تاریخی کافه با قهوه خانه در ایران ،کافه را یک نهاد اجتماعی برای گذراندن اوقات فراغت در فرهنگ ایرانیان خواند و افزود: برای توسعه بهداشتی می‌توانیم با نقبی به فرهنگ قدیمی مردم و با ایده های جذاب به ترویج نکات و آموزه‌های بهداشتی بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تکریم ارباب رجوع، خودمراقبتی و آموزش بهداشت را سه فرایند اصلی در این کافه بهداشت عنوان کرد و گفت: خودمراقبتی با خوددرمانی فرق دارد و باید از آن دوری کرد و باید این موضوع را به افراد آموزش دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج این فرهنگ آموزش در مدارس شهرستان پاکدشت یادآور شد: با آموزش تغذیه صحیح به کودکان از مهد کودک و مدرسه می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های آنان در بزرگسالی جلوگیری کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان پاکدشت نیز در این آیین گفت: با راه‌اندازی این کافه بهداشت مراجعان این شبکه می‌توانند در مدت انتظار برای انجام کار اداری خود، با استفاده از دستگاه‌های اندازه گیری قند و فشارخون و قد و وزن به خودغربالگری بپردازند و آموزش‌های لازم بهداشتی را با شیوه‌ای جذابتر از معمول دریافت کنند.

به گفته دکتر رجب زینی‌وند در این کافه بهداشت با تعبیه دستگاه‌های دیجیتال لازم، اندازه گیری قند، فشارخون و وزن و قد افراد انجام می‌شود و همچنین افراد می‌توانند به راحتی و با اسکن QR Code مربوطه به فایل دیجیتال کتابچه‌های اموزشی در گوشی همراه خود دسترسی پیدا کنند و از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح قابلیت توسعه و تسری به سایر مراکز بهداشتی و درمانی را داشته و در حوزه پبشگیری و ارتقای سلامت بسیار موثر است، ایده اولیه این طرح مدت‌ها قبل با استفاده از یک تخته سیاه و پیامهای بهداشتی گچ نوشته روی آن شروع شد و امروزه به این کافه بهداشت رسید.

این مسئول بابیان اینکه راه اندازی این فضا سه ماه طول کشید و فکر و ایده این طرح توسط همکاران شبکه ارایه شد و ‌با کمک خیرین به اجرا درآمد، اظهار داشت: آموزش و ارتقای سطح سلامت به افراد را هدف دیگر این کافه بهداشت است که به اموزش سبک زندگی سالم، سلامت بارداری، سلامت کودکان و سالمندان و خودمراقبتی جوانان می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از این کافه کتابهای آموزشی به صورت فیزیکی و فایل دیجیتال و همچنین تلفن برای تماس با واحدها و مراکز مختلف شبکه در دسترس مراجعان قرار دارد.

دکتر زینی‌وند ارایه پیامهای بهداشتی با منوی کافه‌ای و جذاب و به زبان ساده را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه در این کافه مکمل ویتامین دی نیز ارایه می‌شود، طراحی پیامها و توصیه‌های بهداشتی به شکل تصویری و درج شعارهای بهداشتی بر روی وسایل را از دیگر ویژگی‌های این کافه بهداشت برشمرد.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان پاکدشت به برخی دستاوردهای این شبکه از جمله کسب رتبه برتر در حوزه مدیریت سبز، مدیریت بهره‌ور، و شبکه برتر بهره‌ور در جشنواره‌های دانشگاه اشاره کرد و گفت: همکاران واحدهای مختلف ستاد شبکه در تمام روزهای هفته اماده پاسخگویی به مراجعان هستند.

دریافت انتقادات و پیشنهادات در خصوص ارائه خدمات بهداشتی در سطح شهرستان با سامانه پیامکی معرفی شده از دیگر خدمات در این فضااست.

براساس این گزارش اولین کافه بهداشت دانشگاه با حضور دکتر زالی رییس دانشگاه، مهندس کارخانه فرماندار شهرستان و دکتر سهرابی و دکتر رینی وند و جمعی از مسئولان در شبکه بهداشت پاکدشت افتتاح شد.

شهرستان پاکدشت با بیش از ۴۵۰ هزار نفر جمعیت در محور ترانزیتی بزرگراه امام رضا (ع) در جنوب‌شرق استان تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha