موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه علنی روز یکشنبه - ۲۹ مهرماه - مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان موافقت کردند.

پیش از رای گیری کلیات طرح، احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان در مجلس در مخالفت با این طرح با بیان این که محدود شدن نمایندگان شجاعت، صداقت و تدبیر را از نماینده می‌گیرد، عنوان کرد: با طرح اصلاح کنونی برای نماینده پرونده سازی صورت می‌گیرد، در حالی که اولین جایگاه نماینده مجلس مصونیت آن است، لذا ما با این اصلاح به شدت مخالف هستیم.

محمد رضا صباغیان نیز در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: ذات و جایگاه مجلس این است که نمایندگان جرات داشته باشند و همانند مدرس باشند و شرایط در مجلس به نحوی باشد که حتی اگر حاکم رضاخان است نماینده‌ای جرات داشته باشد در برابر اولین شخص آن زمان بایستد و از حقوق مردم دفاع کند.

نماینده مردم بافق در مجلس ادامه داد: ذات مجلس سخن گفتن بوده و نماینده باید جرات حرف زدن داشته باشد، ما نباید کاری کنیم که این جرات از نماینده گرفته شود و نماینده احساس کند چوب شورای نگهبان و هیات نظارت بالای سرش وجود دارد. گفته شده اگر نماینده‌ای بی‌نظمی کرد و یا تاخیر داشت به شورای نگهبان برود، آیا منظور از بی‌نظمی، مخالفت، انتقاد و اعتراض است؟

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این طرح گفت: این طرح می خواهد با دست خودمان اصل ۷۱، ۸۴، ۸۵ و ۸۶ قانون اساسی را نقض کنیم و ثابت کنیم که شاید یک نماینده از میان ۲۹۰ نماینده ممکن است تخلف کند، آزادی و ابتکار عمل را از نماینده بگیریم و بگوییم، می‌خواهیم قوانینی وضع کنیم که نمایندگان تحت کنترل قرار بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در آغاز مجلس دوازدهم تاکید کردند که نمایندگان باید پاسخگو باشند، ما معتقدیم که قانون اساسی باید اجرایی شود، اما افرادی که آن را اجرایی می‌کنند باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم ساری در مجلس تاکید کرد: در محتوای طرح مذکور گفته شده نماینده‌ای می‌تواند در هیات نظارت حضور داشته باشد که سه دوره نماینده باشد در صورتی که ممکن است، نماینده یک دوره‌ای تشخیص بهتری از آن نماینده داشته باشد چرا باید حق برخی از نمایندگان را صلب کنیم و در همان ابتدا القا کنیم که نماینده دوره اولی نمی‌تواند نماینده واقعی باشد و این از مصادیق تبعیض است.

وی اضافه کرد: در این طرح اصل صیانت از حقوق نماینده از جمله سالم بودن نماینده و تفکر و رویکرد نماینده زیر سوال می‌بریم، در حالی که نماینده باید صدای مردم باشد، نمایندگان باید بر سر مدیران ناکارآمد فریاد بکشند و حتی تحقیق و تفحص انجام دهند، چرا که این حق نماینده بود و البته این حق را دارد که با استماع صحبت‌های وزیر طرح خود را پس بگیرد.

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس در موافقت با این طرح اظهار داشت: نمایندگان چند وظیفه دارند، اولین آن قانونگذاری و دیگری نظارت است، همیشه گفته ایم که اگر مجلس و کمیسیون های تخصصی در بعد نظارتی کار خود را درست انجام دهند شاید نیاز نباشد حتی به دیدار وزرا برای پیگیری موارد برویم.

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: درخواست ما از سایر نمایندگان در بعد نظارتی این است که مردم باید بدانند که چه اتفاقی رخ می دهد. برخی پروژه ها در سطح کشور معطل مانده اند، برای مردم سوال پیش می آید چرا پروژه راه در یک استان با سرعت پیش می رود اما به صورت مثال در استان خراسان جنوبی تعلل صورت می گیرد.

علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان موافق کلیات طرح مذکور، گفت: در ابتدای دوره مجلس دوازدهم در دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند نماینده علاوه بر اینکه پرسشگر، پاسخگو نیز است، این عین قانون اساسی بوده و اصل ۸۴ می گوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است.

وی ادامه داد: اگر ما مسئول هستیم چگونه باید پاسخگو باشیم. نحوه پاسخگویی ما در برابر ملت چگونه است؟ آیا نباید ساز وکاری در مجلس تهیه شود تا اگر رفتار یک نفر به ۲۹۰ نفر آسیب زد آن فرد اصلاح شود به نحوی که شأن مجلس حفظ گردد. مگر در قانون آئین نامه نیامده است که حفظ شأن نماینده، حفظ شأن مجلس است. برهمین اساس باید ساز وکاری تهیه شود تا اگر تخلفاتی صورت بگیرد با این موارد بر اساس ساز وکار مقابله شود تا آبروی کل مجلس نرود.

سلیمی عنوان کرد: در گزارش در خصوص سوءاستفاده مالی نمایندگان موردی آورده شده است مگر قرار است نمایندگان سوءاستفاده مالی داشته باشند که بخواهیم در مقابل آن گارد بگیریم. اگر یک نفر اقدامی انجام داد و آن را به کل مجلس تعمیم دهند نباید در داخل مجلس هیاتی باشد تا به داد کل مجلس برسد؟

سلمان ذاکر به عنوان دیگر موافق کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: مجلس بر اساس مقتضیات زمان و مکان و نیازسنجی که از امورات کشور و رفتار نمایندگان دارد موظف است قانون را اصلاح کند. قانونی که بهره وری نداشته و مفید نباشد به درد نمی خورد، قانون باید گره گشا باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha