خلیج فارس از امروز مواج و متلاطم می‌شود/ افزایش ارتفاع امواج تا ۲ متر در سواحل خزر

تهران- ایرنا- سازمان هواشناسی با صدور هشدار دریایی سطح زرد از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در مناطقی از خلیج فارس از امروز تا چهارشنبه خبر داد.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار دریایی سطح زرد اعلام کرد که از عصر یکشنبه (۲۹ مهر)، افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز رخ خواهد داد و این شرایط تا چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳، ادامه خواهد داشت.

در این بازه زمانی، پیش‌بینی می‌شود که بیشینه سرعت وزش باد به ۲۲ نات برسد و ارتفاع امواج به ۱.۵ متر افزایش یابد. همچنین، احتمال وقوع رگبار پراکنده باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای در محدوده تنگه هرمز طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه وجود دارد. این شرایط به‌تدریج به مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان گسترش خواهد یافت.

از جمله مخاطرات احتمالی می‌توان به خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی اشاره کرد. همچنین، فعالیت‌های دریایی و تردد قایق‌های صیادی و سبک دچار اختلال خواهد شد و فعالیت‌های سکوهای نفتی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

در این راستا، توصیه می‌شود از شنا و انجام فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی خودداری شود. همچنین، تردد شناورهای سبک محدود شده و تدابیر لازم برای فعالیت‌های ساحلی، فراساحلی و سکوهای نفتی اتخاذ شود تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

افزایش وزش باد و ارتفاع امواج تا ۲ متر در سواحل خزر

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار دریایی سطح نارنجی اعلام کرد که از فردا (دوشنبه، ۳۰ مهر) شاهد تقویت جریانات شمالی، افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران خواهیم بود. این شرایط ناپایدار تا ظهر چهارشنبه (دوم آبان)‌ ادامه خواهد داشت.

در این بازه زمانی، بیشینه سرعت وزش باد به ۲۸ نات خواهد رسید و ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر پیش‌بینی شده است. این شرایط در نواحی غربی استان‌های گیلان و مازندران بیشترین تأثیر را خواهد داشت و ممکن است به اختلالات جدی در فعالیت‌های دریایی و ساحلی منجر شود.

مخاطرات این وضعیت شامل خطر غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی است. همچنین، فعالیت‌های تفریحی دریایی و تردد قایق‌های تفریحی، شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و حتی سنگین با اختلال مواجه خواهد شد. تردد شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری نیز دچار مشکل می‌شود و فعالیت‌های فراساحلی به دلیل شرایط ناپایدار با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

در همین راستا، توصیه می‌شود از شنا و فعالیت‌های تفریحی دریایی در این مناطق خودداری شود. فعالیت‌های شیلاتی نیز باید به تعویق بیفتد و تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین به طور کامل متوقف شود. برای شناورهای سنگین نیز باید تدابیر لازم اتخاذ شود. همچنین، برای فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی نیز تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی صورت گیرد و تمامی نیروهای مربوطه در آماده‌باش کامل باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha