فعالیت ۶۰۰ نفر در کانون کارشناسان رسمی دادگستری هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری هرمزگان گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ کارشناس در ۵۱ رشته تخصصی در این استان کار کارشناسی و مشاوره‌ای را براساس قانون و مقررات زیرنظر این کانون انجام می‌دهند.

به گزارش ایرنا، عطاالله جمالی شامگاه یکشنبه در نشست خبری به مناسبت یکم آبان‌ماه روز کارشناس اظهار کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری در واقع یک صنف تخصصی است که براساس قوانین و مقررات موضوعی کانون و با نظارت قانونی و پی در پی بر عملکرد کارشناسان عضو و با رعایت صرفه و صلاح متقاضیان و توجه خاص به صیانت از حقوق بیت‌المال فعالیت می‌کند و از آمادگی کامل در این زمینه برخوردار است.

وی کارکرد اصلی کارشناسان عضو کانون را مشاوره کارشناسی به قضات در رفع پیچیدگی‌ها و حل ابهامات پرونده‌های متقاضیان و همچنین حل و فصل فرآیندهای قضایی و اختلافات مختلف در استان عنوان و بیان کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری هرمزگان از ۳۰ سال گذشته با چهار کارشناس تخصصی در این استان آغاز به‌کار کرده است.

رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری هرمزگان همچنین با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با انجام مشاوره‌های کارشناسی، یادآور شد: این کانون دارای ساختار نظارتی داخلی برای انجام شایسته وظیفه خویش است و به طور مستمر بر فرآیند ارائه نظرات کارشناسی در پرونده‌های مختلف نظارت می‌کند.

جمالی بیشترین پرونده‌های ارجاعی به کانون را در حوزه کشاورزی، عمران، حمل و نقل، خانواده و کیفری دانست و تصریح کرد: تعامل خوبی بین شورای عالی کارشناسان استان با قوه قضاییه وجود دارد و طبق قانون دستگاه‌های دولتی موظفند ارزیابی‌های خود را تنها از طریق کارشناسان رسمی دادگستری انجام دهند.

ارجاع امور کارشناسی به کارشناسان رسمی از طریق سامانه ۲۰۲۰

رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری هرمزگان همچنین به سامانه جامع ارجاع عادلانه کارهای کارشناسی ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: ارجاع امور کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از طریق این سامانه به آدرس https://۲۰۲۰kanoon.ir انجام می‌شود که این امر اطاله دادگستری را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: ارجاع انجام کارهای کارشناسی براساس صلاحیت، حوزه فعالیت و رشته کارشناسی کارشناسان رسمی در استان‌ها از دیگر کارکردهای این سامانه ملی است.

باتوجه به جایگاه ویژه هنر و موسیقی در استان هرمزگان، متاسفانه در این رشته کارشناس رسمی نداریم و از جذب کارشناسان در این حوزه استقبال می‌کنیم.جمالی همچنین درخصوص فرایند آموزش مستمر به کارشناسان در زمینه‌های مختلف نیز گفت: کانون کارشناسان یک هویت مستقل دارد که ارتقای کارشناسان به مدارج بالاتر پس از بررسی در کمیسیون‌های مربوطه و باتوجه به افزایش سطح اختیارات آنان به لحاظ کارشناسی انجام می‌گیرد.

وی همچنین به برگزاری آزمون جذب کارشناسان رسمی دادگستری در دیماه امسال اشاره کرد و گفت: باتوجه به جایگاه ویژه هنر و موسیقی در استان هرمزگان، متاسفانه در این رشته کارشناس رسمی نداریم و از جذب کارشناسان در این حوزه استقبال می‌کنیم.

رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری هرمزگان یادآور شد: در حوزه شرق هرمزگان به‌ویژه شهرستان‌های میناب و رودان نیز با کمبود کارشناس رسمی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم و مجبوریم کارشناس از مرکز استان به این مناطق اعزام کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha