تکمیل کشتارگاه صنعتی دام ایوان معطل ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات

ایلام - ایرنا - کشتارگاه صنعتی دام شهرستان ایوان با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل و بهره‌برداری، نیازمند دریافت ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بدون شک راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام ایوان، می‌تواند بخشی از معضل کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام را مرتفع کند و مصرف کنندگان نیز گوشتی سالم و مورد تائید ناظران دامپزشکی را خریداری و مصرف کنند.

سرمایه گذار ۳۳ میلیارد ریال آورده شخصی خود را در این طرح هزینه کرده و بر اساس گفته وی، در صورت تامین اعتبار، این طرح تا پنج ماه آینده تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد و اکنون طرح برای ۵۰ میلیارد ریال اعتبار راکد مانده است.

کشتارگاه صنعتی ایوان دارای ۲ خط برای کشتار دام‌های سبک و سنگین است که می‌تواند بخشی از نیاز استان را برای تامین گوشت گرم رفع کند و در صورت راه‌اندازی کشتارگاه سالیانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گاوی تولید و روانه بازارهای مصرف خواهد شد.

این کشتارگاه دارای خط بسته بندی لاشه نیز است که بعد از ذبح دام، لاشه به ابعاد و قطعات مختلف بسته‌بندی و به مراکز عرضه ارسال می‌شود.

با توجه به اهمیت راه‌اندازی این طرح و طولانی شدن زمان احداث تا بهره‌برداری، به دستور استاندار ایلام یک گروه کارشناسی برای رفع موانع بهره‌برداری آن تعیین شده است.

کشتارگاه صنعتی دام ایوان دومین کشتارگاه صنعتی استان ایلام محسوب می‌شود که تجهیزات به روز نیز در این طرح به کارگیری شده و راه‌اندازی آن، نقش به سزایی در تامین امنیت غذایی، تولید گوشت سالم گرم و کاهش کشتار غیرمجاز در استان خواهد داشت.

کشتارگاه دام ایوان سال ۱۳۹۷ در زمینی به وسعت ۶ هزار و ۸۰۰ متر شروع شد و با وجود پیشرفت ۹۵ درصدی طی یکسال گذشته تاکنون به علت عدم تزریق اعتبار راکد و متوقف مانده است.

کشتارگاه صنعتی ایوان یک زنجیره کامل از ذبح و عرضه دام است

مدیر و سرمایه گذر کشتارگاه دام صنعتی ایوان در خصوص این طرح گفت: برای این کشتارگاه دام ۴۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات اخذ شده است و اعتبار جدید مورد نیاز آن برای تکمیل و بهره‌برداری، ۵۰ میلیارد ریال بوده که هنوز محقق نشده است.

علی اشرف اسماعیلی افزود: در صورت راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام، ۱۹ نفر مستقیم و ۱۵۰ نفر نیز غیرمستقیم در این طرح مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: این کشتارگاه دارای یک زنجیره کامل شامل قرنطینه، انتظار، کشتار، اتاق بسته‌بندی، سردخانه‌های هوشمند و انجماد، راهروهای آلایش و امعا و احشا، اتاق کنترل، موتورخانه اضطراری، تصفیه‌خانه و ساختمان مدیریت است.

اسماعیلی یادآور شد: این کشتارگاه ظرفیت کشتار یک هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس سنگین در شبانه‌روز و سه هزار تن بسته‌بندی لاشه در سال برای صادارت به بازارهای خارج از استان را دارد.

سرمایه گذار این کشتارگاه در مورد اخذ تسهیلات جدید از بانک توضیح داد: طبق رایزنی های انجام گرفته، مقرر شده است تا فهرستی از تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز کشتارگاه برای تکمیل نهایی طبق پروانه بهداشتی صادره از دامپزشکی تهیه و به بانک برای برآورد هزینه و پرداخت تسهیلات انجام شود.

تعلل در تکمیل و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی ایوان به ضرر استان است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام نیز در مورد این کشتارگاه اظهار کرد: راه اندازی کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی دام و طیور یکی از راه‌های توسعه بهداشت جامعه و مسیری برای جمع آوری کشتار غیرمجاز است.

شریف خدامرادی افزود: راه اندازی هر کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی بخش عمده‌ای از مشکلات سلامت جامعه در حوزه نظارت‌های لازم بر نحوه کشتار دام و عرضه فراورده‌های گوشتی سالم را مرتفع می کند.

وی یادآور شد: راه اندازی این کشتارگاه از نیازهای ضروری استان است که رفع مشکلات نقدینگی آن در صورتی که در سطح کارشناسان مرتفع نشود باید از طریق مسئولان ارشد استان نظیر استانداری پیگیری شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ادامه داد: به طور قطع تعلل در راه‌اندازی این طرح به سود سرمایه‌گذار، مصرف‌کنندگان و دستگاه‌های مرتبط از جمله جهادکشاورزی و بانک عامل کشاورزی نیست و باید شرایط آغاز به کار این کشتارگاه با همکاری بانک عامل و دیگر دستگاه‌های مربوطه تسهیل یابد.

کشتارگاه صنعتی پولساز و درآمدزا است

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام نیز در این خصوص، اظهار کرد: حوزه دام و کشتارگاه به عنوان تامین کننده بخش مهمی از مصرف فراورده‌های گوشتی مورد نیاز خانوار، یک صنعت پول‌ساز و درآمدزا است که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران و مسئولان در راستای توسعه این صنعت در استان بر اساس ظرفیت‌هایی که وجود دارد، قرار گیرد.

دکتر یونس احمدی افزود: باتوجه به محدودیت‌های اعتبارای و تسهیلات بانکی، باید این هزینه‌ها در جایی درست و پولساز و درست برای سرمایه‌گذاری از جمله کشتارگاه‌ها و حوزه دام و دامپروری هزینه شود.

وی یادآور شد: ایلام، استانی بر پایه دامپروری و کشاورزی است و باید شرایطی فراهم شود که ۳۰ درصد از مجموع اعتبارات استان به بخش دام و طیور و کشتارگاه‌ها اختصاص یابد.

احمدی بیان کرد: حوزه دام و کشتارگاه توانایی ایجاد اشتغالزایی برای ۴۰ درصد از افراد جویای شغل را در استان دارد.

تکمیل کشتارگاه صنعتی دام ایوان معطل ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات

به گزارش ایرنا، ورود مسئولان ارشد استان برای تکمیل و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی ایوان باتوجه به نیاز استان به این کشتارگاه ضرورت دارد.

کشتار غیرمجاز دام در مبادی شهرهای استان از جمله ایلام به یک معضل بهداشتی، بصری و فرهنگی برای استان تبدیل شده است.

توسعه کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی راهی مؤثر برای کاهش این چالش خواهد بود.

استان ایلام ۹۱۸ واحد پرورش دام سبک و سنگین شامل گاو شیری، گوساله و بره دارد که از این تعداد ۳۰۱ واحد پرورش دام سبک و سنگین صنعتی با ظرفیت ۵۰ هزار و ۴۹۵ راس و ۶۱۷ واحد نیمه صنعتی فعال است.

تعداد ۶۲ گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت ۲ هزار و ۹۵۵ رأس و ۲۳۴ واحد نیمه صنعتی با سه هزار و ۱۳۸ رأس، پرواربندی گوساله صنعتی با ۱۶۰ رأس و ظرفیت ۱۹ هزار و ۳۹۰ رأس و نیمه صنعتی با ۳۸۳ راس و ظرفیت ۱۲ هزار و ۷۹۹ رأس و ۷۹ رأس پرواربندی بره با ظرفیت ۲۸ هزار و ۱۵۰ رأس در استان فعالیت دارد.

استان ایلام هم اکنون ۱۲ کشتارگاه سُنتی و نیمه‌صنعتی دام سبک و سنگین و ۲ کشتارگاه طیور درجه ۲ دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha