میزبانی کلمبیا از «کاپ۱۶»؛ اجرای سرود ملی با صدای بیش از ۴۰ گونه پرنده

تهران- ایرنا- اجلاس جهانی دوهفته‌ای «کاپ۱۶» با هدف صیانت از تنوع زیستی کشورها از امروز به میزبانی کلمبیا آغاز می‌شود و اجرای سرود ملی این کشور با صدای بیش از ۴۰ گونه پرنده از غافلگیری‌های این کنفرانس برای مهمانان خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تارنمای سازمان ملل متحد، شهر کالی (Cali) کلمبیا از امروز دوشنبه (۳۰ مهر/ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۴) میزبان شانزدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون ملل متحد در مورد تنوع زیستی (COP۱۶) است. این نشست که به طور رسمی از امروز آغاز می‌شود تا یکم نوامبر (۱۱ آبان) ادامه خواهد داشت.

میزبانی کلمبیا از «کاپ۱۶»؛ اجرای سرود ملی با صدای بیش از ۴۰ گونه پرنده

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی ویدیویی در افتتاحیه غیررسمی این اجلاس، از کشورهایی که در این مراسم گردهم آمده‌اند، خواست تا «سرمایه‌گذاری قابل توجهی» در صندوقی که برای حفظ و احیای طبیعت (GBFF) ایجاد شده است، انجام دهند.

این صندوق، سال گذشته (۲۰۲۳) برای کمک به کشورها برای دستیابی به اهداف چارچوب جهانی تنوع زیستی کونمینگ-مونترال که در سال ۲۰۲۲ در کانادا با ۲۳ هدف برای «توقف و معکوس کردن» زوال تنوع زیستی تا سال ۲۰۳۰ تصویب شد، ایجاد شد.

به گفته آژانس‌های ناظر بر این روند، تاکنون کشورها متعهد شده‌اند که حدود ۲۵۰ میلیون دلار به این صندوق کمک کنند.

گوترش تاکید کرد که تخریب محیط زیست باعث افزایش درگیری، گرسنگی و بیماری، دامن زدن به فقر و کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) می‌شود.

وی افزود: برای اجتناب از این آینده، کشورها باید به وعده‌های مالی خود عمل کنند و حمایت از کشورهای در حال توسعه را تسریع بخشند.

میزبانی کلمبیا از «کاپ۱۶»؛ اجرای سرود ملی با صدای بیش از ۴۰ گونه پرنده

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز از کشورها خواست تا «شیوه‌های جدید تولید» ایجاد کنند و به «روش متفاوتی برای کسب ثروت که دیگر مبتنی بر انرژی‌های فسیلی مرگ‌آور نیست و بر پایه منابع انرژی پاک است» بیندیشند.

این اجلاس با شعار «صلح با طبیعت»، ابداع سازوکارهای نظارتی و مالی را دنبال می‌کند که اجرای اهداف تعیین شده توسط سازمان ملل را تضمین کنند.

کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد که مهمترین رویداد در جهان برای حفظ تنوع زیستی محسوب می‌شود، هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و ۱۹۶ کشور را گرد هم می‌آورد. در این نشست، کشورها درباره نحوه حفاظت از محیط زیست بحث و تصمیم‌گیری می‌کنند.

انتظار می‌رود حدود ۱۲ هزار نماینده از حدود ۲۰۰ کشور، از جمله ده‌ها رئیس دولت و ۱۴۰ وزیر در این شانزدهمین کنفرانس کاپ۱۶ شرکت کنند. نمایندگان کار زیادی در پیش دارند، زیرا تنها پنج سال (تا سال ۲۰۳۰) تا رسیدن به هدف حفاظت از ۳۰ درصد از مناطق خشکی و دریایی باقی مانده است.

بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) که فهرست قرمز حیوانات و گیاهان در معرض خطر انقراض را تهیه می‌کند، بیش از یک چهارم گونه‌های ارزیابی شده توسط این سازمان در خطر انقراض قرار دارند.

کالی به عنوان شهر میزبان این نشست، سومین شهر بزرگ کلمبیا با دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و مساحتی به وسعت ۵۴۷ کیلومتر مربع است. این شهر، پایتخت بایه دِل کائوکا (Valle del Cauca)، یکی از چهار بخش دارای ثروت طبیعی سواحل اقیانوس آرام، منطقه‌ای احاطه شده توسط جنگل، جریان تصفیه‌کننده رودخانه‌ها، کوه‌های سرسبز و جریان شدید رودخانه‌ها واقع در جنوب غربی این کشور است.

کلمبیا به دلیل تعهد به حفاظت از تنوع زیستی به عنوان محل برگزاری کاپ۱۶ انتخاب شد؛ این کشور همچنین به عنوان یکی از کشورهای روی کره زمین با بیشترین تنوع زیستی شناخته شده است.

کلمبیا با ۳۱۱ نوع اکوسیستم قاره‌ای و دریایی در هر کیلومتر مربع یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. کلمبیا همچنین سکونت گاه تعداد زیاد از بومیانی است که بسیاری از آن‌ها قربانی خشونت‌های مسلحانه شده‌اند و دولت قصد دارد بستر مناسبتری برای ایفای نقش آن‌ها ایجاد کند.

بر اساس مقاله‌ای که در رادیو ملی کلمبیا منتشر شده است، ۵۳ درصد از قلمرو این کشور آمریکای جنوبی با جنگل‌ها پوشیده شده است؛ کلمبیا دارای ۶۳ پارک طبیعی ملی است که ۲۰ میلیون هکتار وسعت را با گونه‌های بی‌شماری از جانوران و گیاهان پوشش می‌دهد. کلمبیا همچنین با یکهزار و ۵۵۸ گونه پرنده در صدر این فهرست قرار دارد.

کالی در حالی از امروز میزبان نشست رسمی کاپ۱۶ خواهد بود که اجرای سرود ملی کلمبیا در مراسم افتتاحیه امروز توسط بیش از ۴۰ گونه پرنده خوانده و اجرا خواهد شد. به گزارش تارنمای سِمانا، این قطعه موسیقی با هوش مصنوعی ایجاد نشده و گروهی متشکل از زیست‌شناسان و یکی از تهیه‌کننده‌های موسیقی (Miguel Narváez)، به مدت ۱۰ روز از طریق دریای کارائیب، اقیانوس آرام، دشت‌های شرقی این کشور و برخی مناطق کوهستانی سفر کرده‌اند تا با استفاده از میکروفون، گلچین صداها را ضبط کنند.

طبق گفته‌های تهیه‌کننده این قطعه، «این یک فرآیند خلاقانه بود که به ضبط صدای پرندگان، دوزیستان، جگوارها (گونه پلنک آمریکایی) و اکوسیستم‌های مختلف نیاز داشت تا آن‌ها را در یک قطعه موسیقی اصیل ارائه دهد».

وی گفت: صدای بیش از ۴۱ پرنده در این فایل صوتی وجود دارد، بیش از سه دوزیست و قورباغه وجود دارد، حتی یک جگوار وجود دارد، ما همچنین یک نهنگ را در اقیانوس آرام گرفته‌ایم که صدایی باورنکردنی دارد. ما همچنین صداهای طبیعت، باد، دریا و باران را ضبط کردیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha