فیدان در دیدار با همتای اوکراینی : همکاری آنکارا و کی یف تقویت می‌شود

تهران-ایرنا- «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) در جریان دیدار با «آندری سیبیها» همتای اوکراینی خود، بر پیشرفت پایدار در روابط با کی‌یف با وجود جنگ کنونی در این کشور که بیش از ۲ سال و نیم از آن می‌گذرد، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، فیدان در نشست مطبوعاتی مشترک با آندری سیبیها وزیر امور خارجه اوکراین در آنکارا، پایتخت ترکیه گفت: ما با چالش‌های ژئوپلیتیکی که ناشی از جنگ است، مواجه هستیم. با وجود این، همکاری چند جانبه ما با اوکراین هر روز قوی‌تر می‌شود.

فیدان همچنین با ستایش «پشتکار، مقاومت و شجاعت مردم اوکراین در مبارزه»، حمایت ترکیه از «تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال» اوکراین را تکرار کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه درباره جنگ روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: ما آماده حمایت از تلاش‌ها برای صلح هستیم. رئیس‌جمهور ما [رجب طیب اردوغان] به طور خستگی‌ناپذیر برای پایان دادن به جنگ که باعث ویرانی و تلفات زیادی شده است، تلاش می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت احیای طرح غلات دریای سیاه، ابراز امیدواری کرد که دریای سیاه بار دیگر به «حوضه همکاری» تبدیل شود.

ابتکار دریای سیاه مشهور به توافق غلات که ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ (۲۲ جولای ۲۰۲۲) توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد، در سایه تنش و جنگ میان دو طرف اصلی این قرارداد، عمری کمتر از یکسال داشت و با این وجود، هنوز بارقه‌های امید برای تداوم آن با توافق طرفین وجود دارد.

این توافق برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین که به طور مشترک بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را به خود اختصاص می دهند، شکل گرفته بود.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه با بیان اینکه روند تصویب «توافقنامه تجارت آزاد ترکیه و اوکراین» به پایان رسیده است، افزود که آنها [وزرای خارجه ترکیه و اوکراین] در مورد همکاری صنایع دفاعی و بازسازی اوکراین گفت‌وگو کردند.

فیدان همچنین اعلام کرد که آنها توافقنامه‌هایی را در مورد تبادلات دیپلماتیک برای دوره ۲۰۲۵-۲۰۲۶ بین وزارتخانه‌های خود امضا کردند.

وی تاکید کرد: اوکراین شریک استراتژیک ما است و به تلاش‌های خود برای تعمیق روابط در همه زمینه‌ها ادامه خواهیم داد. بر این باورم که این بازدید [وزیر امور خارجه اوکراین از ترکیه]، دوستی و همکاری بین دو کشور را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha