وزیر علوم: علم، بدون پژوهش می‌میرد

تهران- ایرنا- وزیر علوم تحقیقات وفناوری گفت: علم بدون پژوهش می‌میرد؛ زیرا آموزش با پژوهش نو می‌شود و مجموعه آموزش عالی همیشه نیازمند به پژوهش است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، حسین سیمایی امروز (سه‌شنبه) در شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا گفت: علم بدون پژوهش می میرد و ما این موضوع را در کسوت معلمی و عمومی تجربه کردیم. آموزش با پژوهش نو می شود. ما همیشه نیازمند پژوهش هستیم.

وزیر علوم‌ تاکید کرد: ما برای رشد تعالی کشور راهی جز پژوهش و فناوری نداریم و زیر ساخت های آن هم فراهم است. بیشتر احکام مرتبط با آموزش عالی در قانون هفتم پیشرفت در حوزه آموزش و پژوهش است و ایین نامه ‌های این قانون در حال تکمیل برای ارسال به سازمان برنامه و بودجه است.

سیمایی گفت: ارزیابی دانشگاه ها بر اساس پیشرفت آنها در اجرای برنامه های برنامه هفتم خواهد بود.

وزیر علوم‌ بیان کرد: پژوهش با یک تکلیف فاصله پرتکلیف ترین بخش که در احکام پیش بینی شده است. ما سازو کاری برای نظارت بر اجرای احکام دیدیم که این نظارت بر دانشگاه ها خواهد بود و یک معیار مهم ما برای ارزیابی مدیریت دانشگاه ها همین اجرای احکام است.

دانشگاه اراک، مقصد اولین سفر وزیر علوم‌
وزیرعلوم از اولین سفر خود در آینده به استان اراک خبر داد و گفت شاید اولین سفر استانی اراک باشد؛ چون اخیرا از دانشگاه اراک گزارشی دریافت کردم که موفق شده ارتباط خوبی با صنعت بگیرد و منتظر ستاد و وزارت نبوده است. گرچه از سمت وزارت علوم حمایت شده است منتظر نمانده تا بودجه برسد. گاهی دانشگاه ها بدون خلاقیت و به شکل سنتی اداره می شود.

سیمایی ادامه داد: در بحث تغذیه دانشجویان به معاون دانشجویی گفتم یکی از شرکت های دانش بنیان را به کار بگیرید تا راهی برای این موضوع پیدا شود که سالیانه بیش از ۱۳ درصد بودجه آموزش عالی صرف تغذیه می شود و این رقم زیاد است، در حالیکه ۱۰ درصد رضایت تولید نمی کند.

وزیر علوم گفت: تحقیقات ما کاربردی و علم باید نافع باشد تا مشکلات را رفع کند ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها باید صرف پژوهش شود.

سیمایی نمایه سازی مجلات علمی را یکی از روش ها برای افزایش مرجعیت علمی دانست و گفت: در این سال ها اقدامات زیادی انجام شده ولی در مجموع دانشمندان و استادان دانشگاه نباید منتظر ستاد وزارت علوم بمانند که آموزش دهد چگونه مجلات را نمایه کرد. در حوزه دیپلماسی علمی هم باید تبادل دانش و تجربه کرد البته موانع را باید مرتفع کرد که این موضوع در دستور کار وزارت علوم هم قرار دارد.

اجلاس یک‌روزه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه الزهرا و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha