منتقد سینما: فیلم‌های کوتاه باید اکران عمومی شوند

تهران- ایرنا- منتقد سینما که مسئولیت نقد و بررسی فیلم‌های داستانی مسابقه ملی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران را برعهده دارد، گفت: ای کاش به جای توجه به چند فیلم بی‌خاصیت بلند که ارزشی هم ندارند، حداقل سه سالن سینما در سطح شهر تهران به این آثار اختصاص داده می‌شد تا فیلمسازان با اکران و نمایش فیلم خود و حضور تماشاگران خود را برآورد کنند.

سعید قطبی‌زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نشست‌های نقد و بررسی آثار توسط مدیران این جشنواره طراحی شده است که در کنار این اشتیاق، با صحبت درباره آثار کوتاه حاضر در جشنواره فضایی آموزشی نیز شکل بگیرد.

وی افزود: از آن‌جایی که فیلم‌های داستانی سال گذشته را نیز به عنوان داور دیده بودم می‌توانم بگویم که تا این لحظه که بخشی از فیلم‌های امسال را نیز دیده‌ام، سطح کیفی آثار در دوره گذشته بهتر از امسال بود.

او درباره نشست‌های نقد و بررسی و فیلمسازان حاضر در جشنواره، عنوان کرد: من معتقدم نفس حضور در جشنواره برای این فیلمسازان جوان که برخی از آن‌ها نیز فیلم اولی هستند، به نوبه خود یک افتخار، یک انرژی مضاعف و یک اشتیاق است و همین که آثار آن‌ها در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود و از تماشاگران بازخوردهای مثبت و منفی دریافت می‌کنند، اتفاق قابل توجهی است. همچنین رقابت در کنار آثار مهم‌تر و با فیلمسازان باتجربه موقعیت جذابی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

منتقد سینما: فیلم‌های کوتاه باید اکران عمومی شوند
سعید قطبی‌زاده

این منتقد ادامه داد: این جلسات نقد و بررسی نیز توسط مدیران جشنواره طراحی شده است که در کنار این اشتیاق، با صحبت درباره آثار فضایی آموزشی نیز شکل بگیرد.

قطبی‌زاده در پاسخ به این پرسش که بازخورد فیلمسازان نسبت به نقد اثرشان از سوی او، چگونه بوده است، عنوان کرد: زمانی که یک فیلمساز با یک اثر ضعیف در جشنواره شرکت می‌کند، توقعات او نسبت به فیلمی که دارد بالا می‌رود به گونه‌ای که این انتظار در آن‌ها وجود دارد که وقتی فیلم آن‌ها در بخش مسابقه اصلی است، هر فردی در هر مواجهه‌ای که با آن اثر دارد، طرفدار آن باشد و زمانی که با نظرات مختلفی رو به رو می‌شود کمی توی ذوق او می‌خورد بنابراین اگر واکنشی هم نسبت به نقدی داشته باشند بسیار طبیعی و قابل درک است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران محلی برای اندیشه‌ورزی است و کسی برای تماشای فیلم تجاری در این رویداد حاضر نمی‌شوداین منتقد با اشاره به اینکه معدود کشورهایی در دنیا هستند که مردمان آن‌ها تا این اندازه عاشق سینما باشند، گفت: برای تماشای فیلم کوتاه که به هیچ عنوان آثار عامه پسندی نیستند، در جشنواره‌ای در تهران شلوغ و در این شرایط اقتصادی و سیاسی، حضور پرشور زن و مرد برای تماشای آثار کوتاه که با قطعیت می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد آن‌ها ممکن است از عوامل آثار باشند، اتفاق فرخنده و حیرت‌انگیزی است. بحث من تنها درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران نیست بلکه درباره تمام جشنواره‌های سینمایی ما است؛ استقبال فراوانی نسبت به آن‌ها از سوی مردم وجود دارد، البته که از سوی جشنواره‌ها نیز برخی تمهیدات در نظر گرفته شده اما کافی نیست و باید فراتر از این‌ها برای مردمی که تفریح مهم‌شان سینما رفتن است، شرایط درست فراهم شود.

او افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران محلی برای اندیشه‌ورزی است و کسی برای تماشای فیلم تجاری در این رویداد حاضر نمی‌شود. زمانی که من حضور پرشور مردم را در این جشنواره می‌بینم، بسیار برایم ارزشمند است و امیدوارم هرسال به صورت منظم برگزار شود و هر سال رو به رشد و بهبود باشد.

ای کاش به جای توجه به چند فیلم بی‌خاصیت بلند که ارزشی هم ندارند، حداقل سه سالن سینما در سطح شهر تهران به این آثار اختصاص داده می‌شدقطبی‌زاده درباره تاثیر بلیت فروشی بر اقتصاد سینمای کوتاه توضیح داد: یک فیلمساز اثر کوتاه، مستند و یا تجربی امکان نمایش عمومی فیلمی که ساخته ندارد و من معتقدم بحث سینمای هنر و تجربه بحثی است که هیچگاه در ایران به درستی جا نیافتاد و دست کم از نظر اقتصادی موقعیت این فیلمسازان را تثبیت نکرد و قانون عرضه و تقاضا درباره این آثار هرگز جاری نشد. البته که این اتفاق به دلیل سیاست‌گذاری‌های مقطعی، غلط و تغییرات پی در پی این سیاست‌ها است. به همین دلیل جشنواره تنها محلی می‌تواند باشد که در وهله اول دیده شوند و سپس درآمدی داشته باشند آن هم از طریق همین بلیت فروشی‌ها.

او ادامه داد: ای کاش به جای توجه به چند فیلم بی‌خاصیت بلند که ارزشی هم ندارند، حداقل سه سالن سینما در سطح شهر تهران به این آثار اختصاص داده می‌شد تا فیلمسازان با اکران و نمایش فیلم خود و حضور تماشاگران متوجه شوند که چه کرده‌اند چراکه خواه ناخواه این فیلمسازان، نسل آینده سینمای ایران هستند و اگر درک درستی از این مرحله نداشته باشند در این راه نمی‌توانند فیلمسازان حرفه‌ای شوند.

این منتقد در پایان درباره حضور بخشی ویژه در جشنواره چهل و یکم با عنوان هوش مصنوعی بیان کرد: من برنامه جدی و مهمی در آینده دارم تا بتوانم به شکل دقیقی در حوزه هوش مصنوعی مطالعه و تحقیق داشته باشم و فکر می‌کنم آن چیزی که امروز در ایران هوش مصنوعی نام برده می‌شود، هوش مصنوعی نیست چراکه نه فناوری آن هنوز به صورت کامل وارد ایران شده است و نه متخصصان ما تا حد قابل اتکایی به علم هوش مصنوعی ورود کرده‌اند. به همین دلیل هنوز فرصت پیدا نکرده‌ام که آثار این بخش را تماشا کنم تا درباره آن‌ها نظری داشته باشم.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha