پورمحمدی: بودجه سال ۱۴۰۴ شفاف و قابل گزارش‌گیری است/ رشد ۴۰درصدی بودجه عمرانی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ تقدیمی به مجلس شورای اسلامی شفاف و قابل گزارش‌گیری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید محمود پورمحمدی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری در تشریح اصلاحات ساختاری لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیمی به مجلس شورای اسلامی افزود: شناسنامه دار کردن پرداخت ها برای قابل رصد بودن بودجه در راستای شفافیت انجام شده است.

وی بیان‌داشت: بودجه یکپارچه شده تا شفافیت بیشتری داشته باشد و تلاش شده ارقام حقیقی در آن لحاظ شود تا به موقع دریافتی های مردمی اجرا و متناسب سازی ها و پرداخت مطالبت گندم کاران سال آینده به موقع انجام شود.

پورمحمدی گفت: برخی ردیف های بودجه در گذشته با تردید با یک کلمه یک نوشته می شد و این جامعیت و شفافیت را از بودجه می گرفت، اما در این دوره با کارهای صورت گرفته بودجه کل کشور در بخش عمومی و همچنین بودجه شرکت های دولتی یکپارچه شد

وی گفت: بودجه ما بیشترین انطباق را با برنامه هفتم پیشرفت دارد و تناظر آن را هم در گزارش پیوست سخنرانی امروز رئیس جمهور، تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که کتاب آن نیز به زودی بر روی سایت سازمان برنامه و بودجه قرار خواهد گرفت.

پورمحمدی ادامه داد: نظام بودجه ریزی ما از نظر شفافیت، جامعیت کامل را نداشت اما در این دوره، بر اساس سیاست های کلی به سمت شناسه دار کردن همه پرداخت ها که قابل رصد باشد رفتیم و قابل گزارش گیری شده است.

وی گفت: با هدف جلوگیری از اثر تورمی، روش هوشمند سازی بودجه و همچین پرداخت های الکترونیکی با هدف ذینفع نهایی را در بودجه لحاظ کرده ایم تا در کمترین زمان بودجه را صرف بهترین موقعیت ها کنیم و منابع عمومی در جایی رسوب پیدا نکند در بودجه دیده شده است.

پورمحمدی گفت: بودجه با ارقام واقعی پر شده است و تلاش شده پرداخت متناسب سازی بازنشستگان، گندمکاران یا مواردی از این دست که عموما با منابع کمتری در بودجه نوشته می شد، واقعی شود تا مثل امسال دچار مشکل نشویم و مردم یا ذینفعان به موقع منابع دریافت کنند.

بودجه عمرانی ۴۰ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، تلاش شده است که اثر بودجه بر رشد اقتصادی به صورت حداکثری تنظیم شود و احکام و ارقام بودجه نهایت کمک را به ثبات در بازارها داشته باشد؛ به عبارت دیگر بودجه سال آینده از بی ثباتی بازارها جلوگیری و هم به کنترل تورم کمک خواهد کرد.

وی گفت: بودجه عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است، سال جاری نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی حدود ۱۱ درصد بوده است اما امسال با یکپارچه سازی رشد و شفاف سازی بودجه و حواله های نفتی، این نسبت به حدود ۲۰ درصد می رسد و رقمی حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی در سال ۱۴۰۴ صرف طرح های عمرانی خواهد شد.

پورمحمدی ادامه‌داد: دولت بر اساس قانون برنامه باید بخشی از بدهی های خود را پرداخت کند، برای همین با بهادارسازی این بدهی ها که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک ها در لایحه بودجه سال آینده بازپرداخت خواهد شد و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت مطالبات تامین اجتماعی با همین روش بهادار سازی این بدهی ها تقدیم آنها خواهد شد، البته برای افزایش سرمایه بانک های دولتی تمهیداتی اتخاذ خواهد شد که امیدواریم همزمان بانک های خصوصی هم افزایش سرمایه بدهند تا مقداری اقتصاد کشور از تنگنای نقدینگی خارج شود و بتوان به بخش خصوصی بهتر کمک کرد.

پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندمکاران از دیشب آغاز شد

وی درباره گندم نیز گفت: از شب گذشته پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران آغاز شده است و تا آخر هفته ۱۰۰ درصد مطالبات پرداخت خواهد شد.

پورمحمدی در تشریح دلیل دیرکرد پرداخت ها گفت: کل رقمی که برای خرید تضمینی گندم دیده شده بود ۱۴۳ هزار میلیارد تومان بود و با اختیاراتی که سازمان ما داشت حداکثر می توانست ۱۶۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، اما حدود ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که اجازه پرداخت بیشتر و همچنین منابع لازم را نداشتیم؛ در این زمینه با همکاری سران قوا پرداخت بقیه مطالبات گندم کاران (۵۰ هزار میلیارد تومان) از دیشب شروع شد.

وی ادامه داد: با تمهیدات اتخاذ شده سال آینده چنین مشکلی نخواهیم داشت، زیرا در لایحه بودجه دیده شده است که کمک ویژه در بخش تولید در حوزه کشاورزی است.

تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رشد مصرف بنزین افزایش بی رویه داشته و ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: اگر این روند ادامه یابد، باید از بودجه دیگر بخش ها بزنیم و پول بنزین بدهیم، با این حال برنامه هایی دیده شده در برنامه که به معنی افزایش بنزین نیست.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ۲ میلیارد دلار امکان ورود خودروهای نو در سال آینده در نظر گرفته شده تا در کنار صرف جویی بتوانیم مصرف را کم کنیم.

وی تاکید کرد: در لایحه بودجه چیزی به عنوان افزایش یا کاهش قیمت بنزین لحاظ نمی شود.

بودجه در سال‌های آینده نیز در زمان مقرر به مجلس ارائه خواهد شد

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از بخش های مختلف به دلیل ارائه لایحه بودجه در زمان مقرر به مجلس شورای اسلامی، گفت: سختی کار در امسال به این دلیل بود که دولت هنوز به شکل کامل مستقر نشده بود، اما موفق شدیم یکم آبان در زمان مقرر به مجلس ارایه دهیم.

وی گفت: تجربه کاری به من نشان داده است که هر زمان یک دولت در شروع کار بودجه را سر وقت به مجلس ارائه کند، در سال های بعد هم می تواند بودجه را به موقع ارائه دهد که از این رو می توان گفت سال آینده نیز در زمان مقرر بودجه را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

حقوق گمرکی مواد اولیه، کالاهای اساسی و ماشین آلات تغییر نکرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشارکت عمومی و خصوصی به طور ویژه دیده شده است و حمایت از برخی صندوق ها از جمله صندوق های حامی اشتغال و بحث افزایش سرمایه آنها در بودجه دیده شد، بحث بیمه کشاورزی، تبصره ۱۸ که از اشتغال حمایت می کرد مفاد آن تکرار و منابع ان افزایش یافته است و تلاش شد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، ماشین آلات و مواد اولیه روی همان ۲ درصد باقی بماند و افزایش پیدا نکند.

مالیات بر اشخاص حقوقی در سال آینده هم ۲۰ درصد خواهد بود

پورمحمدی اظهار داشت: شرکت هایی که در بورس هستند اگر افزایش سرمایه بدهند، افزایش سرمایه آنان مشمول مالیات نخواهد شد. اگر چه قانون پایه دریافت مالیات ۲۵ درصدی تجویز می کند اما قانون بودجه سال جاری آن را به ۲۰ درصد تقلیل داده، در سال آینده نیز مالیات بر اشخاص حقوقی همان ۲۰ درصد خواهد بود.

وی درباره مطالبات بنگاه های اقتصادی گفت:‌ در دولت ساز و کاری دیده شد تا این بنگاه ها از سهام دولت بهره مند شوند، این مجموعه اقداماتی است که در بخش حمایت از تولید پیش بینی شده است.

معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران با ۱۰۰ درصد افزایش به ۲۴ میلیون تومان رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت معافیت مالیاتی حقوق که شامل کارمندان دولت، مشاغل و کارگران می شود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است و از سال آینده معافیت به ۲۴ میلیون تومان خواهد رسید؛ این برای افرادی که درآمد پایینی دارند می تواند کمکی در جهت اجرای عدالت باشد.

وی با بیان اینکه بعضی از ارقام ما در جدول تبصره ۱۴ یا هدفمندی قدیم لحاظ شده بود که خاصیت آن تبصره موفقیت آمیز بودن آن بود، گفت: سه رقم که عموما با معیشت مردم به خصوص قشر با درآمد کمتر روبرو بود یعنی یارانه بگیران، مستمری بگیران کمیته امداد و مستمری بگیران بهزیستی، به بودجه اصلی انتقال داده شد تا از هرگونه آسیبی مصون باشند و همواره پرداخت‌های آنان به موقع انجام شود.

پورمحمدی گفت: ضریب حقوق در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و حداقل حقوق هم به همین روش ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند اما براساس قانون جوانی جمعیت، خانواده هایی که جمعیت بیشتری دارند به صورت متوسط ۲۸ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

وی گفت: متوسط پرداختی ما را به ۲۸ درصد می رساند و امکان دارد با جمعیت بیشتر بالا ۳۰ درصد رشد کند و خانوار با جمعیت کمتر با ضریب کمتری رشد کند و متوسط پرداخت های دولت با اتکا به قانون جوانی جمعیت ۲۸ درصد در نظر گرفته شده است.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان از دیروز با محاسبه ۴۰ درصدی آغاز شد

وی گفت: امسال پیچیدگی بسیار زیادی در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان داشتیم چرا که سال اول اجرا بود بر سر همین تاخیرهای زیادی داشتیم که از این بابت از بازنشستگان عذرخواهی می کنم، امسال با هماهنگی های صورت گرفته با ارکان مختلف نظام، بحث متناسب سازی و پرداخت‌های مربوطه از دیروز شروع شده است و ۴۰ درصد دراین باره به صورت ناخالص اجرا خواهد شد و صندوق بازنشستگی کشوری دیشب احکام را صادر کرد و تخصیص آن توسط سازمان برنامه و بودجه داده شد؛ برای مهرماه و از اول سال تا شهریورماه جزو مطالبات بازنشستگان است که تلاش می‌کنیم در ماه‌های آینده به تدریج هم متناسب‌سازی آن ماه و هم متناسب‌سازی‌ ماه‌های قبل که جزو مطالبات بازنشستگان است را پرداخت کنیم.

وی گفت: به محض اینکه صندوق فولاد و لشگری هم احکامشان صادر شود، پرداخت بازنشستگان آنها نیز آغاز خواهد شد و همکاران ما در وزارت کار و تامین اجتماعی متناسب‌سازی را شروع خواهند کرد و دولت هم همکاری لازم را برای اجرای درست قانون خواهد داشت.

پورمحمدی گفت: ما منابع مورد نیاز برای متناسب‌سازی مرحله دوم که ۳۰ درصد است را در بودجه سال آینده به صورت کامل دیده‌ایم تا مشکل امسال دوباره در سال آینده گریبانگیر نشود و از ابتدای سال آن را اجرا خواهیم کرد.

تعرفه ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو در بودجه ۱۴۰۴ حفظ شده است

وی گفت: حفظ تعرفه ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو مانند امسال در بودجه سال آینده حفظ شده است تا به غذا و داروی مردم آسیبی وارد نشود ضمن اینکه موضوع مسکن محرومین نیز مورد توجه قرار گرفته است بویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی که باید نظمی به آنها داده شود تا نگرانی‌های مردم کم شود.

پورمحمدی افزود: موضوع محیط زیست مورد توجه جدی قرار گرفته چه در سواحل شمالی و جنوبی و چه در موضوع آلایندگی ها و واحدهایی که آلودگی تولید می‌کنند که باید تحت نظارت سازمان محیط زیست باشد.

در پرداخت پاداش بازنشستگان سال آینده مشکلی نخواهیم داشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در خصوص پاداش بازنشستگان نیز مشکلاتی امسال داشتیم که تلاش کردیم سال آینده این مشکلات تکرار نشود، ضمن اینکه میزان واقعی پاداش بازنشستگان در سال جاری ۷۵ هزار میلیارد تومان بود اما در بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود که هنوز به دنبال راهی برای حل آن هستیم اما برای سال آینده تلاش شده رقم واقعی باشد تا افرادی که بازنشست می شوند دچار آسیب در دریافت پاداش نشوند.

بودجه شوکی به بازار پول و سرمایه وارد نمی‌کند

وی افزود: تلاش کردیم بودجه کشور حامی ثبات اقتصادی باشد و هیچ گونه شوکی به بازار پول و سرمایه وارد نکند، ضمن اینکه ثبات کشور در بودجه مورد حمایت قرار گرفته است.

پورمحمدی گفت: تلاش شد از طریق بحث افزایش سرمایه بانک‌ها و تسویه بخشی از بدهی آنها و ثبات در بحث خوراک واحدهای تولیدی، ثباتی در کشور ایجاد شود تا از ناحیه بودجه بتوانیم هم ثبات ایجاد کنیم و هم کمک حال رشد اقتصادی کشور باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha