دومین روز مسترکلاس «شکوه سینما»؛ بیلگه جیلان: کیارستمی روش فیلم ساختن را دگرگون کرد

تهران- ایرنا- دومین روز از مسترکلاس «شکوه سینما» دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ به دو نشست با حضور پارسا پیروزفر (بازیگر ایرانی) و نوری بیلگه جیلان (کارگردان ترکیه‌ای) اختصاص داشت.

به گزارش ایرنا، دومین روز از رویداد «شکوه سینما» با مدیریت مستانه مهاجر، روز گذشته در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

ابراهیم حقیقی، سحر دولتشاهی، نوید محمدزاده، الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر، پرویز شهبازی، بهمن فرمان‌آرا، پوریا رحیمی‌سام، حامد کمیلی، فرشته حسینی، مینا ساداتی، لیلا بلوکات، شادمهر راستین، فرشته صدرعرفایی، نازنین پیرکاری، محمدرضا شریفی‌نیا، مانی حقیقی، کاوه سجادی حسینی، مهرداد غفارزاده، مرجان شیرمحمدی، مرجان اشرفی‌زاده، مجید توکلی، سیف‌الله صمدیان، حسین فرح‌بخش، لیلا نقدی‌پری، هومن بهمنش، مصطفی احمدی، مجید نوروزی، کامیار محسنین، درناز حاجی‌ها، هوشنگ گلمکانی، سام نوری، سام کلانتری، اوژن حقیقی، حسن مصطفوی، سها نیاستی، حنیف سروری، شبنم قربانی، ارسلان امیری، امید شمس، بایرام فضلی، امین شعرباف، آرش صادقی، مهدی ابراهیم‌زاده، منصور وثوقی، نفس بازغی، سودابه خسروی، محمد کمالی پور، سمیرا برادری، پرند زاهدی، غزل معصومی، حسین اکبری، گلاره کیازند، کتایون ارسنجانی، کیمیا کاظمی و ... از جمله هنرمندانی بودند که در کنار دانشجویان و هنردوستان در دومین روز این رویداد شرکت کردند.

اولین نشست دومین روز مسترکلاس «شکوه سینما» با عنوان ورود بازیگر به دنیای نقش با حضور پارسا پیروزفر برگزار شد.

در این نشست پیروزفر به آنچه در ایفای نقش اهمیت دارد و به ارتباط بهتر بازیگر و مخاطب کمک می‌کند، اشاره کرد. همچنین پروسه رشد بازیگر، فهم فیلمنامه و ارتباطات منطقی آن، بداهه پردازی، اهمیت هماهنگی نقش و دیالوگ با میمیک، فرم و رفتار بازیگر و ... از جمله دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

پیروزفر همچنین در بخش دیگری از این نشست به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

مدیریت این جلسه بر عهده کیوان کثیریان بود.

دومین روز مسترکلاس «شکوه سینما»؛ بیلگه جیلان: کیارستمی روش فیلم ساختن را دگرگون کرد

دومین نشست مسترکلاس «شکوه سینما» با عنوان خاستگاه، ویژگی‌ها و مولفه‌های سینمای جیلان با حضور نوری بیلگه جیلان، کارگردان شهیر سینمای ترکیه و جهان و برنده نخل طلای کن، برگزار شد.

گفتنی است فایسال سویسال، کارگردان فیلم سینمایی «درخت خاموش» (تولید مشترک سینمای ایران و ترکیه) به عنوان مترجم، نوری بیلگه جیلان را در این نشست همراهی کرد.

بیلگه جیلان با اشاره به اینکه اولین بار در سال ۱۹۸۵ به ایران سفر کرده، عنوان کرد: من تاکنون سه بار به ایران آمدم، آخرین بار هم حدود ۲۰ سال پیش بوده است. سینمای ایران را خیلی دوست دارم و خوشحالم که در کشوری که سینمایش قوی است حضور دارم.

او در بخشی از این نشست گفت: اولین فیلم کوتاه خود را در سن ۳۶ سالگی ساختم. فکر می‌کردم که روحیه و شخصیت من چندان با سینما هماهنگ نیست و به همین دلیل دیر شروع کردم. من بیشتر در تنهایی خود زندگی می‌کردم چراکه از تنهایی لذت می‌بردم. کارم را با عکاسی شروع کردم. چون عکاسی به شما امکانی می‌دهد که تنها کاری را انجام دهید و فیلم که می‌ساختم فکر می‌کردم یک شیوه عکاسی است و به همین دلیل شجاعت ورود به سینما را پیدا کردم.

برنده نخل طلای کن درباره جذابیت سوژه‌ها برای ساخته شدن فیلم‌هایش گفت: درباره موضوعات اخلاقی که در آن نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد و چیزهایی که نمی‌دانم بیشتر کنجکاو هستم که درباره آن فکر کنم و فیلم بسازم.

جیلان درباره فرآیند خلاقانه‌اش در جریان توسعه داستان اظهار کرد: کاش راه مشخصی برای طی کردن این فرآیند بود. برای هر فیلم و فیلمنامه باید یک راه جدید پیدا کنیم. بیشتر روی وضعیت امکانات فکر می‌کنیم و داستان را جلو می‌بریم.

دومین روز مسترکلاس «شکوه سینما»؛ بیلگه جیلان: کیارستمی روش فیلم ساختن را دگرگون کرد

این کارگردان سرشناس ترک در بخشی از این نشست درباره زنده‌یاد عباس کیارستمی بیان کرد: او کارگردان محبوب من است و از او خیلی چیزها یاد گرفتم. او تاثیر زیادی روی من داشته است. در استانبول زمانی که رفتم «خانه دوست کجاست؟» را ببینیم، هنوز او را نمی‌شناختم و شناختی زیادی هم از سینمای ایران نداشتم. این فیلم اصلا شبیه فیلم‌هایی که دیده بودم، نبود و موضوعاتی که کسی به عنوان فیلمساز برایش ارزش قائل نمی‌شد، وسط فیلم گذاشته بود و از آن فیلم ساخته بود. وقتی شما چنین فیلم‌هایی تماشا می‌کنید و دوست دارید، دریچه‌ای تازه به رویتان باز می‌شود. از آن موقع کارهای کیارستمی را دنبال کردم و همه فیلم‌هایش را دوست دارم.

به این ترتیب، نخستین رویداد شکوه سینما در میان علاقه شرکت‌کنندگان به تداوم این سلسله نشست‌ها به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha