۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۵۲
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85635838
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نوبرانه زعفران گلستان به بازار آمد

۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۵۲
کد خبر: 85635838
نوبرانه زعفران گلستان به بازار آمد
زعفران وامنان در شهرستان آزادشهر

گرگان- ایرنا- برداشت نوبرانه گل زعفران در مزرعه‌های روستای کوهستانی وامنان آزادشهر به‌عنوان قطب تولید این گیاه دارویی آغاز شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در نخستین روز برداشت، گل زعفران وامنان با قیمت کیلویی ۱۱ میلیون ریال و در دومین با بهای ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال فروخته شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران‌کاران وامنان گفت: اوج برداشت گل زعفران از کشتزارهای این بخش با مناسب‌شدن شرایط آب و هوایی از هفته آینده آغاز می‌شود.

ذبیح‌الله عادلی افزود: برداشت گل زعفران در این منطقه به‌دلیل تغییر اقلیم با ۱۰ روز درنگ نسبت به سال کشاورزی قبل آغاز شده است.

وی در خصوص خرید گل زعفران گفت: نزدیک به پنج تُن گل زعفران تولیدی منطقه به دلیل کمبود کارگر، نبود صنایع تبدیلی و از روی ناچاری به مشتریانی از استان خراسان فروخته می‌شود.

به گفته وی جداسازی کُلاله از گل زعفران کیلویی تا یک میلیون ریال هزینه دارد در حالی که در استان خراسان به دلیل داشتن کارگر، این کار با بهای نزدیک به ۵۰۰ هزار ریال انجام می‌شود.

عادلی با اشاره به این گل‌دهی مزرعه‌های زعفران این بخش نسبت به سال کشاورزی قبل بهتر است، پیش‌بینی کرد: امسال از هزار و ۱۰۰ هکتار زمین زیرکشت زغفران منطقه چهار تُن زعفران خشک تولید شود.

برپاداشتن مزرعه‌های زعفران در زمین‌های آماده کشت زعفران شهریورماه انجام می‌گیرد و گل‌دهی اقتصادی این محصول از سال دوم آغاز شده و به مدت هفت سال ادامه دارد.

زعفران گیاه علفی و چندساله از تیره زنبق‌سانان است که در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.

شرکت تعاونی زعفرانکاران وامنان حدود هزار نفر عضو دارد و امسال هم ۲ فروشگاه عرضه مستقیم زعفران در شهرهای گرگان و آزادشهر دایر شده است..

وامنان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری گرگان مرکز گلستان به عنوان قطب اصلی پرورش زعفران در استان به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha