۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85635864
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجلاس بریکس؛ «نظم نوین جهانی» و به چالش کشیدن هژمونی غرب

تهران-ایرنا- تارنمای یک شبکه خبری آمریکایی، برگزاری اجلاس امروز (سه شنبه) بریکس در روسیه را با هدف ایجاد نظم نوین جهانی و سکویی برای به چالش کشیدن هژمونی غرب توصیف کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سی ان بی سی با اشاره به میزبانی مسکو در اجلاس سران ائتلاف قدرت های نوظهور اقتصادی (بریکس) نوشت: روسیه روز سه شنبه با پهن کردن فرش قرمز برای متحدان ژئوپلتیکی خود، دستورالعمل ایجاد «نظم جهانی جدید» را با هدف به چالش کشیدن غرب دنبال می کند.

"بریک" ابتدا از کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شده بود تا این که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به آن ملحق شد و نام کنونی را به سازمان کشورهای در حال توسعه اقتصادی "بریکس" تغییر یافت . از آن پس این سازمان به یک گروه ژئوپلتیکی کشورهای قدرتمند جهان خارج از غرب تبدیل شده است.

با پیوستن مصر، اتیوپی، ایران و عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این گروه در ژانویه گذشته بریکس اکنون مورد حمایت کشورهای بیشتری قرار دارد و عضویت در آن چشم انداز جذابی را برای کشورهایی که به دنبال ارتقای تجارت، سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی هستند، ایجاد کرده است.

این شبکه خبری نوشت: روسیه تلاش کرده آنچه را که در کل «جنوب جهانی» نامیده می شود؛ متشکل از کشورهای در حال توسعه اقتصادی در آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین را جلب کند. جنوب جهانی در مقابل به اصطلاح «شمال جهانی» شامل کشورهای صنعتی شده به سرکردگی آمریکا قرار دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اغلب گفته است که به دنبال تاسیس چیزی است که «نظم جهانی جدید» نامیده می شود و هدف آن رقابت و غصب سلطه اقتصادی و ژئوپلتیکی غرب تحت امر آمریکا است.

روسیه ریاست دوره ای بریکس را برعهده دارد و افزایش اعضای بریکس را «نشانه قوی دال بر اقتدار و همکاری و نقش وی در امور بین المللی» توصیف کرده است. وی روز جمعه اشاره کرد که قصد دارد بریکس پلاس را برای به چالش کشیدن غرب از جبهه اقتصادی و ژئوپلتیکی تشکیل دهد.

پوتین اوایل ماه اکتبر گفته بود که مسکو از اجلاس بریکس به عنوان فرصتی برای مذاکره با متحدانش درباره «پارامترهای تعامل در جهان چند قطبی و بحث درباره ایجاد نظم جهانی نوین با دوستان و شرکا و هم فکرانش» استقبال می کند.

وی جمعه گذشته در همایش تجاری بریکس در مسکو که قبل از اجلاس سران این گروه برگزار می شود، به مقامات و بازرگانان گفت: کشورهای عضو اتحادیه ما اساساً محرک‌های رشد اقتصادی جهانی هستند. در آینده قابل پیش بینی، بریکس افزایش اصلی تولید ناخالص داخلی جهانی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: رشد اقتصادی اعضای بریکس به طور فزاینده ای کمتر به نفوذ یا دخالت خارجی بستگی دارد. این اساساً یک حاکمیت اقتصادی است.

یکی از تحلیلگران امنیتی در گفت وگو با شبکه سی ان بی سی آمریکا، گسترش ائتلاف بریکس را حائز اهمیت و اجرایی توصیف کرد.

کالوم فریزر، پژوهشگر امنیت روسیه و اوراسیا در اندیشکده رویال یونایتد سرویس گفت: «این نشان دهنده یک حرکت جمعی به دور از غرب است و یک تغییر اساسی در نظم جهانی را نشان می دهد که به دنبال به چالش کشیدن هژمونی اقتصادی غرب است.

این تحلیگر افزود: در حال حاضر، آنچه که اعضای بریکس را در کنار هم نگه می دارد امید دستیابی به کیفیت زندگی مشابه در غرب است که احساس می کنند از طریق همکاری با غرب قادر به دستیابی به آن نیستند.

وی اظهار داشت، بریکس پلاس، ضد غرب است زیرا به عنوان یک نهاد جایگزین عمل می کند. این بدان معناست که هنوز باید دید بریکس پلاس چه چیزی برای کشورهای عضو خود فراهم می کند، اما افزایش همکاری بین اعضای آن بسیار محتمل است.

فریزر افزود: ریاست روسیه بر اجلاس سران بریکس موقعیت قوی روسیه را در این نظم نوظهور جهانی نشان می دهد.

رهبران جهانی در بریکس شرکت می کنند

سی ان بی سی افزود: شانزدهمین اجلاس سران بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی عادلانه» برگزار می‌ شود و کرملین اعلام کرده که رهبران بریکس در مورد «موضوعات فوری در دستور کار جهانی و منطقه‌ای» و همچنین «در مورد مسائل مهم» تبادل نظر خواهند کرد. سیاست و امنیت، اقتصاد و مالی، و روابط فرهنگی و بشردوستانه ستون های مشخص شده مذاکرات از سوی ریاست روسیه را تشکیل می دهند.

کرملین اعلام کرده که گسترش احتمالی بریکس از طریق ایجاد طبقه بندی جدیدی تحت عنوان «کشورهای شریک» نیز در اجلاس این هفته مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سی ان بی سی درباره دیدارهای رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس بریکس نوشت: انتظار می رود پوتین و همتای ایرانی او مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران «توافق مشارکت راهبردی جامع» را امضا کنند که می تواند نشانه تعهد آنها به تعمیق همکاری نظامی و دفاعی باشد.

عربستان سعودی که برای پیوستن به گروه بریکس دعوت شده اما هنوز رسماً به آن ملحق نشده است، در تازه ترین اجلاس بریکس که در شهر کازان واقع در جنوب غربی روسیه برگزار می شود، شرکت دارد. آرژانتین در سال ۲۰۲۳ به دلیل تغییر در سیاست خارجی تصمیم گرفت به این گروه نپیوندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha