۱ آبان ۱۴۰۳، ۱۹:۵۷
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85636021
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب «فرهنگ واژگان گویش جم و ریز» وارد بازار نشر شد

بوشهر-ایرنا- کتاب کتاب «فرهنگ واژگان گویش جم و ریز» حاصل ۱۰سال تلاش میدانی و کتابخانه‌ای حسین سلیمی، از اساتید دانشگاه خلیج فارس، وارد بازار نشر شد.

نویسنده این کتاب روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کتاب «فرهنگ واژگان گویش جم و ریز» فرهنگ جامعی از واژگان گویش مردم جم و ریز در استان بوشهر را در بر می‌گیرد.

حسین سلیمی افزود: این اثر مرجع در ۷۰۰ صفحه و توسط انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان منتشر شده است.

وی ادامه داد: جلد دوم این کتاب شامل ضرب‌المثل‌ها، کنایات، اصطلاحات، باورهای عامیانه، ترانه‌های زنان، چیستان‌ها و دیگر موضوع‌‎ها نیز بزودی منتشر خواهد شد.

سلیمی بیان کرد: هدف این پژوهش جلب ابتدایی‌ترین توجهات زبان‌شناسان، پژوهشگران، مؤسسات آموزش عالی و سایر مراکز علمی کشور و جهان به سوی گویش‌های در حال انقراض موجود در گوشه‌گوشه استان بوشهر است، که در واقع همان منطقه ساحلی تاریخی فارس باستان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

کتاب مکتب بوشهر منتشر شد

چهار کتاب در حوزه "فرهنگ و مسجد" در بوشهر رونمایی شد

اولین مجموعه دو زبانه استان بوشهر منتشر شد

کتاب «فرهنگ واژگان گویش جم و ریز» وارد بازار نشر شد

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس گفت: طبیعی است که با اتمام چنین کارهایی، زبان‌شناسان و پژوهشگران به اصالت و دست‌نخورده بودن این گویش‌ها پی‌برده و به اهمیت ثبت و ضبط آن‌ها واقف خواهند شد.

سلیمی افزود: ثبت واژگان و گویش‌های موجود، به کشف حلقه‌های گمشده زبان فارسی کمک شایانی می‌کند و این امر، با توجه به جایگاه ویژه زبان فارسی در مطالعات زبان‌شناختی، موجب روشن‌تر شدن فرهنگ و تاریخ بشری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha