نخستین باران پاییزی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد را خوشحال کرد

یاسوج - ایرنا- مردم کهگیلویه و بویراحمد که ۳۱ روز پاییزی در انتظار بارش رحمت الهی بودند با بارش باران در بیشتر مناطق استان خوشحال شدند.

به گزارش ایرنا،بسیاری از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی به ویژه دیم کاران که برای بارش باران و زیر کشت بردن مزارع خود لحظه شماری می کردند با بارش نخستین باران پاییزی خوشحال و سپاسگذار خالق یکتا شده اند.

جامعه ۱۱ هزار خانواری عشایر کهگیلویه و بویراحمد که بارش باران افزون بر طراوت هوا به علت سبز شدن مراتع و تامین علوفه علوفه و تقویت آب چشمه برایشان بسیار مهم است از این بارندگی مسرور شدند.

این بارندگی همچنین گرد و خاک ناشی از باد و ریزگردهای پاییز امسال در برخی مناطق گرمسیری استان را شست و هوا را طراوت بخشید.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین باران شب گذشته تاکنون در منطقه منصورخانی کاکان و شهر باشت به میزان ۹ و۹.۳ گزارش شده است.

ولی بهره مند بیان کرد: این سامانه همچنین در تنگ سرخ هفت، وزگ ۶، سینه نمک ۱.۵ ، قلعه رییسی یک، یاسوج فرودگاه نیم میلیمتر لیکک سه دهم میلیمتر، دهدشت ۲ دهم، دولت آباد یاسوج ۱.۲، مارگون ۱.۸ و کالوس یک میلیمتر باران داشته است.

وی با اشاره به اینکه این بارندگی تا روز جمعه چهارم آبان ماه ادامه دارد تصریح کرد: احتمال آبگرفتگی محلی در دامنه ها و ارتفاعات به صورت محدود،امکان خسارت به سازه های موقت و محصولات کشاورزی،ریزش سنگ و رانش کوه از اثرات پیش بینی شده در پی ورود این سامانه به استان است.

بهره مند با اشاره به اینکه کاهش محسوس دمای هوای حداقل و جداکثر از اثرات این سامانه است خاطرنشان کرد: میزان کاهش دما بین پنج تا ۹ درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

وی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین گردشگران خواست تا در مدت زمان فعالیت سامانه یاد شده از توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها خودداری کرده و درباره عبور از رودخانه ها و همچنین انجام فعالیت های کوهنوردی احتیاط کنند.

بهره مند عنوان کرد: خودداری از چرای دام در بستر رودخانه ها،اطمینان از استحکام سازه های موقت،پرهیز از محلول پاشی و سم پاشی باغستان ها و انتقال محصولات برداشت شده به محل های دارای سقف از دیگر توصیه ها برای کاهش میزان خسارت های احتمالی پدیده های جوی چند روز آینده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha