مردم کرمانشاه طی جنگ تحمیلی جانانه از انقلاب و کشور دفاع کردند

کرمانشاه- ایرنا- فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، بیش از ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم ایران اسلامی کرد، گفت: مردم کرمانشاه با اقوام و آیین‌های مختلف در دوران دفاع مقدس با حراست از ۳۷۱ کیلومتر از مرزهای کشورمان با رژیم بعث، فداکاری خودشان را به انقلاب، نظام و کشور ثابت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سردار «بهمن ریحانی» روز چهارشنبه در اولین کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران و مسوولان ملی و استانی همچنین به نقش تاریخی مردم استان کرمانشاه در پاسداری و حراست از سرزمین مقدس ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: مردم استان کرمانشاه با ۱۵ تیپ که سه تیپ آن از مردم اهل تسنن و یک تیپ اهل الحق در کنار ارتش و سپاه از ۳۷۱ کیلومتر مرزهای غربی دفاع کردند.

وی همچنین به بیش از هزار و ۱۰۰ بمباران هوایی شهرها و روستاهای استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این مردم با وجود این سختی‌ها، شهر و روستاهای خودشان را ترک نکردند و در کنار نیروهای مسلح ایستادند و از کشور دفاع کردند که نشان فداکاری، مقاومت و ایثار و از خودگذشتگی آنان در دفاع از انقلاب و نظام و کشور است.

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه همچنین به ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان و ۱۶ هزار شهید مهمان در کرمانشاه و ۲۷ عملیات در این خطه اشاره کرد و افزود: وظیفه ما نسبت به شهدا با این همه فداکاری ۲ چندان سنگین است و باید راه و ارزش های آنها را ارج بگذاریم.

سردار ریحانی در ادامه به مقدمات برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای برپایی این کنگره ۵۰ کارگروه تخصصی در هفت سطح برگزار شده؛ انتشار ۳۷۰ کتاب شهدا، برگزاری بیش از ۲ هزار یادواره شهدا و سرکشی از همه خانواده شهدا و جانبازان ۷۰ درصد از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی همچنین به ساخت سرسرای اجلاسیه کنگره‌ ملی شهدا در زمینی به مساحت هفت هکتار و زیربنایی پنج هزار متر اشاره کرد که در سال‌های آینده فاز بعدی آن توسعه می یابد.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

کرمانشاه استانی که جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱ شهریور سال ۵۹ در آن آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در همین استان پایان یافت، اکنون ۳۵ سال بعد از جنگی نابرابر مهیای برگزاری کنگره ای برای تکریم و تجلیل از جاویدنامان این رویداد مهم قرن است.

استان کرمانشاه با افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم میهن کرده است.

کرمانشاهیان در دوران دفاع مقدس با سپر کردن سینه خود برای دفاع از ایران اسلامی حماسه ها خلق کردند. یکی از این حماسه ها حضور شیر زنان دوشادوش مردان دلاور این دیار بود و برپایه آمارهای رسمی ۸۵۰ زن شهیده، هزار و ۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است؛ همچنین بالاترین میزان زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم کشور کرده از آن کرمانشاه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha