بیمه سلامت به‌دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری  است   

بیرجند -ایرنا- معاون پیشگیری و خدمات پایه سازمان بیمه سلامت ایران گفت: طرح پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار در برخی استان‌ها شروع شده و بیمه سلامت با مشوق‌هایی برای بیمه شدگان به دنبال گسترش این طرح و کاهش هزینه‌های درمان است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا فرشید عابدی روز پنجشنبه در همایش هفته سلامت خراسان جنوبی اظهار کرد: هزینه‌های دارویی در کشور به شدت افزایش پیدا کرده و در این زمینه خدمات غیر ضروری باید کاهش یابد که مهمترین راه حل توجه به مسئله پیشگیری است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد بیمه شدگان در خراسان جنوبی رایگان بیمه هستند ادامه داد: خراسان جنوبی با شاخص سه و هفت دهم در حوزه اقلام تجویزی دارو در وضعیت خوبی است اما تا میانگین کشور فاصله دارد.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: تغیر سبک زندگی افراد مهمترین مسئله در اجرای برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار است و سامانه‌های خودمراقبتی باید گسترش یابد.

وی گفت: برنامه‌ای برای حوزه پیشگیری در قالب هفت راهبرد با ۱۸ اقدام پیش‌بینی شده که با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اجرایی می‌شود.

عابدی با اشاره‌ به اهداف تعیین شده برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیردار در ایران ادامه داد: شیوع چاقی، اضافه وزن، دیابت و فشار خون نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از استان‌هایی با شیوع بالای فشار خون است یادآور شد: نداشتن فعالیت بدنی ناکافی از مهمترین عوامل شیوع بیماری‌های غیرواگیردار بوده که استان‌های سیستان و بلوچستان و یزد در این زمینه صدرنشین جدول هستند.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: در حوزه دخانیات خراسان جنوبی جزو استان‌های سفید بوده اما مصرف نمک در این استان بالا است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد سرطان‌ها نیز قابل پیشگیری است گفت: اکنون ۳۸ درصد جامعه هدف بیمه سلامت دیابتی هستند و هزینه‌های دارویی این بیماری به خصوص انسولین و متفورمین در کشور بسیار بالا است.

عابدی ادامه داد: با روند موجود تا چند سال آینده شاهد آمار بالایی از سالمندان بستری دارای دیابت و فشار خون خواهیم بود لذا باید روند بیماری‌ها را ثابت نگه داریم.

وی پیشگیری را مهمترین اقدام برای کاهش هزینه‌های درمان برشمرد و افزود: این موضوع باید با همگرایی بیمه‌ها در دستور کار قرار گیرد و توجه به سامانه‌های خودمراقبتی افزایش یابد.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه هشت درصد هزینه خانوار صرف درمان بیماران دیابتی می‌شود گفت: مطالعات نشان داده که این هزینه‌ها با خودمراقبتی کاهش می‌یابد.

وی به طراحی سامانه خوب (خانواده، ورزش، بیمه سلامت) اشاره کرد که در قالب آن مشوق‌هایی برای کاهش وزن در نظر گرفته شده است و افزود: سازمان‌های بیمه‌گر باید پنج درصد اعتبارات خود را صرف اقدامات خودمراقبتی و اصول پیشگیری کنند.

عابدی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت به ۲ سطح پیشگیری ورود پیدا کرده و در نخستین گام باید برخی از عادات غذایی را از بدو تولد تقویت کنیم تا حداقل بیماری فشار خون را کاهش دهیم.

وی بر منع استفاده لوازم صوتی و تصویری در سنین زیر ۲ سال تاکید کرد و گفت: استفاده کودکان زیر ۲ سال از تلفن همراه ، بیشترین آسیب را در بزرگسالی وارد می‌کند.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سازمان بیمه سلامت ایران، هزار روز طلایی زندگی را مهمترین مرحله برای انجام اقدامات پیشگیری دانست و افزود: ۴۶ میلیون نفر در کشور بیمه سلامت هستند و داروهای دیابت بخش زیادی از هزینه‌ها را در بر می‌گیرد.

وی یادآور شد:طرح پیشگیری در هزار روز طلایی زندگی برای سه شهر استان کرمان انجام شده و نتایج امیدبخشی داشته است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی هم گفت: ۶۴ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت است که بیش از ۴۶۵ هزار نفر بوده و عمده آنان در روستا ساکن هستند.

علی اربابی ادامه داد: علاوه بر رویکرد درمانی موضوع پیشگیری هم حائز اهمیت بوده و سازمان بیمه سلامت به این مسئله توجه ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد رایگان شدن خدمات افراد بالای ۶۵ سال هم از سوی بیمه سلامت در سطح کلان کشور مطرح شده است گفت: توجه ویژه به بیماران صعب العلاج در بیمه سلامت به کاهش هزینه درمانی کمک کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: جامعه معلولان هم از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌کنند که امید است با این حمایت‌ها شاهد حضور بی دغدغه آنان در سطح جامعه باشیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶ هزار میلیارد ریال برای مباحث درمانی در استان هزینه شده و به احتمال زیاد امسال این رقم به هشت هزار میلیارد ریال برسد.

اربابی با تاکید بر لزوم غربالگری بیماری‌ها در حوزه‌های اصلی افزود: پزشکی خانواده در سطح فرد، خانواده و بین المللی برای سلامت روان و سلامت جسم نقش پر رنگی دارد و برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و غربالگری کمک می‌کند.

در این همایش تعدادی از فعالان حوزه سلامت خراسان جنوبی تجلیل شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha